44 حقیقت خواندنی درباره شان پن بازیگر همیشه معترض سینما که جالب است بخوانید

شان جاستین پن متولد ۱۷ آگوست ۱۹۶۰ بازیگر، کارگردان و فعال سیاسی-اجتماعی آمریکایی است. او تاکنون موفق شده دوبار برای ایفای نقش در فیلم‌های «رودخانه میستیک» و «میلک» برنده جایزه‌ اسکار شود.

شان پن 9

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:  بازی شان پن در فیلم At Close Range در سال ۱۹۸۶ به‌شدت موردتوجه منتقدین قرار گرفت و با بازی در فیلم راه رفتن مرد مرده در سال ۱۹۹۵ توانست استعداد خود را در بازیگری به همگان اثبات کند. در کارنامه بازیگری او خود جوایزی مهم دیگری هم‌چون جایزه جشنواره کن و جایزه جشنواره ونیز نیز وجود دارد. 44 حقیقت جذاب درباره زندگی و کارنامه سینمایی شان پن را در ادامه بخوانید.

1.نام کامل او شان جاستین پن است.

2. او در ۱۷ آگوست در شهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا متولد شد و جالب است بدانید تولد او با رابرت دونیرو در یک روز است.

3. شان پن در خانواده‌ای به دنیا آمد که چند بازیگر دیگر نیز وجود داشت. از جمله پدرش لئو پن که بازیگر و کارگردان است و مادرش الن رایان که او نیز بازیگر بوده است.

شان پن 5

ریشه خانوادگی شان پن

4. پدربزرگ و مادربزرگ پدری شان پن مهاجرانی یهودی‌الاصل از لیتوانی و روسیه بودند و پدربزرگ و مادربزرگ مادری‌ او کاتولیک‌هایی با اصالت ایرلندی و ایتالیایی هستند.

5. پدربزرگ و مادربزرگ شان مالک یک سوپرمارکت کوچک یهودی بودند.

شان پن 3

6. در سال ۱۹۷۴، زمانی که لئو پن پدر شان پن کارگردان چندقسمت از سریال خانه کوچک Little House on the Prairie بود به شان نقش کوچکی در این فیلم سریال داد.

7. پدر او در دهه 1950 در لیست سیاه هالیوود قرار داشت.

8. شان پن به همراه دوستانش در کودکی شروع به ساخت فیلم کوتاه کرد. در بین این دوستان دوران کودکی می‌توان به امیلیو استوز و چارلی شین اشاره کرد که در همسایگی خانواده شان پن زندگی می‌کردند.

اولین تجربه سینمایی شان پن

9. در سال ۱۹۸۱ دشان پن برای اولین بار به همراه تام کروز و بازیگر برنده جایزه‌ی اسکار، تیموتی هاتن برای در فیلم شیپور خاموش Taps نقشی را به دست آورد.

10. سکوی پرتاب شان پن بازی در نقش جف اسپیکولی موج‌سوار معتاد در فیلم Fast Times at Ridgemont High در سال ۱۹۸۲ بود که توانست در میان تماشاگران به شهرت دست یابد.

شان پن 6

11. شان پن در سال ۱۹۸۳ در نقش مایک اوبراین ، جوانی دردسر‌ساز در فیلم «پسران بد» ایفای نقش کرد که بازی او بسیار مورد توجه منتقدین و علاقمندان سینما قرار گرفت و جایگاه او را به عنوان یک ستاره در سینمای هالیوود تثبیت کرد.

همبازی شدن شان پن با برادر و مادرش

12. در سال ۱۹۹۶ در فیلم At Close Range بازی کرد که برادر و مادرش هم در فیلم همکارش بودند. جالب است بدانید که در این فیلم مادر شان پن نقش مادربزرگ فرزندش را بازی کرد.

13. در اواخر دهه‌ی ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شان پن در کلاس‌های بازیگری شرکت کرد و یکی از همکلاسی‌های مشهورش میشل فایفر بود که بعدا به یکی از ستاره‌های زن هالیوود تبدیل شد.

شان پن 2

ازدواج شان پن و مدونا

14. در سال ۱۹۸۵ شان پن با خواننده مشهور پاپ مدونا ازدواج کرد. یکی از مهمانان مشهور مراسم ازدواج آن‌ها اندی وارهول هنرمند مشهور بود.

15. در سال ۱۹۸۶ شان پن با همسر آن زمان خود مدونا در فیلم سورپرایز شانگهای همبازی شد

16. در سال ۱۹۸۷، شان پن مدت حدودا یکماه را در زندان گذراند. دلیل این موضوع دعوای فیزیکی او با یک سیاهی لشگر بود.

طلاق شان پن و مدونا

17. در سال ۱۹۸۹ شان پن و مدونا از یکدیگر طلاق گرفتند. گفته می‌شود این جدایی پس از آن‌ اتفاق افتاد که شان پن در پی یک مشاجره با «چوب بیسبال» به مدونا حمله کرد و او را کتک زد. البته این ماجرا پس از جدایی آن دو از طرف مدونا تکذیب شد.

18. مدونا یک آهنگ به نام « Till Death Do Us Part » خوانده است که توصیف ازدواج ناموفقش با شان پن است.

19. در سال ۱۹۸۶ شان پن دوباره مشکل دیگری با قانون پیدا کرد، او به اتهام تلاش برای قتل روزنامه‌نگاری که به دنبال جزئیات خصوصی زندگی‌ او بود با دادگاه سروکار پیدا کرد. گفته می‌شود که خبرنگار مذکور را از بالکن طبقه ۹ آویزان کرده بودند.

تجربه کارگردانی شان پن

20. در سال ۱۹۹۱ پس از گرفتن نقدهایی خوب برای چند بازی در فیلم‌های مختلف، اولین تجربه‌ی کارگردانی‌ خود را با فیلم دونده سرخپوست انجام داد. فیلم با استقبال متوسطی از منتقدین روبرو شد و در گیشه تنها ۳۴ هزار دلار فروخت. این فعالیت با فیلم نگهبان گذرگاه (۱۹۹۵) و فیلم معمایی قول (۲۰۰۱) ادامه چیدا کرد؛ این دو فیلم  با نظرات مثبت منتقدان همراه شد. چهارمین فیلم بلند او، فیلم زندگی‌نامه‌ای «به‌سوی طبیعت وحشی» (۲۰۰۷)  بود که با استقبال گرم منتقدان همراه شد و توانست در دو رشته نامزد جایزه اسکار شود.

شان پن

21. شان پن با رابین رایت بازیگر نقش اول زن سریال محبوب خانه پوشالی وارد رابطه شد. حاصل این رابطه دو فرزند است. دیلن فرانسیس در سال ۱۹۹۱ و هاپر جک در سال ۱۹۹۳ به دنیا آمدند.

22. در نوامبر ۱۹۹۳ خانه‌ شان پن در مالیبو طی یک حادثه آتش‌سوزی به‌کلی سوخت و از بین رفت.

23. شان پن خانه‌اش را به شمال سان فرانسیسکو منتقل کرد تا از بزرگ شدن فرزندانش در فضای هالیوود لس‌آنجلس جلوگیری کند.

شان پن و نامزدی جایزه گلدن گلوب

24. با وجود اینکه شان پن از دنیای بازیگری خداحافظی کرده بود، دوباره به سینما بازگشت و در فیلم راه کارلیتو با آل‌ پاچینو هم‌بازی شد. او برای این نقش توانست نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب شود.

25. در سال ۱۹۹۷ شان پن کارگردانی موزیک ویدیویی از جوئل با عنوان “برای من ساخته شدی ” (You Were Meant For Me) را برعهده گرفت.

26. در سال ۲۰۰۲ در فیلم من سم هستم I Am Sam شان پن نقش مقابل میشل فایفر را در نقش مردی با بیماری ذهنی و عقب‌ماندگی بازی گرد که تلاش می‌کند حضانت دخترش را به دست آورد.

27. در سال ۲۰۰۵ شان پن برای کمک به مجروحین سیل کاترینا به سرعت رهسپار نیواورلاند شد و آن طور که گفته می‌شود شخصا نجات جان انسان‌ها در این فاجعه موثر بوده است. البته ازآنجایی‌که یک عکاس همراه خود برده بود تا از او عکس بیندازد، عده‌ای این کار او را ظاهرسازی دانستند. او در مقاله‌ای که برای هافینگتن پست نوشت ماجرا را توصیح داد و از کار خود دفاع کرد.

شان پن 7

28. در سال 2008 رئیس هیئت داوران جشنواره کن بود.

29. در سال ۲۰۰۷ رابین رایت و شان پت تصمیم به جدایی گرفتند اما بعد تصمیم گرفتند که دوباره شانسشان را برای ادامه زندگی مشترک امتحان کنند. دو سال بعد در سال ۲۰۰۹ شان پن اقدام به طلاق کرد اما دوباره از طلاق گرفتن منصرف شد. اما مدتی بعد این رابین رایت بود که تصیمیم به جدایی از شان پن گرفت.

30. شان پن همراه با جانی دپ و میک هاکنال مالک یک رستوران فرانسوی به نام «من ری» هستند.

همکاری کلینت ایستوود و شان پن

31. در سال ۲۰۰۲ شان پن با کلینت ایستوود برای انجام پروژه‌ای وارد مذاکره شد اما به توافق نرسید. تا اینکه بالاخره در سال ۲۰۱۳ با این بازیگر و کارگردان مشهور سینما در فیلم رودخانه میستیک همکاری کرد.

32. در سال 2002 شان پن یک ستون تبلیغاتی به قیمت 56 هزار دلار در روزنامه «واشینگتن پست» خرید و در آن نامه ای خطاب به جورج بوش را منتشر کرد. شان پن دراین نامه از بوش خواسته بود به جنگ در عراق پایان دهد. او همچنین در این نامه خود را پدر دو فرزند و همچنین فرزند یک سرباز جنگ جهانی دوم معرفی کرده بود.

33. شان پن تنها بازیگری است که برای بازی در فیلم‌های وودی آلن توانسته نامزد دریافت اسکار شود.  بیشترین فاصله زمانی بین دو نامزدی اسکار شان پن ۵ سال است.

شان پن 8

سفر شان پن به ایران

34. در ژوئن ۲۰۰۵ شان پن در سفری پنج روزه به عنوان خبرنگار روزنامه سان‌فرانسیسکو کرونیکل از ایران دیدن کرد و مجموعه گزارش‌های خود از رویدادها و مصاحبه‌های پیش از انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ایران را در روزنامه سان‌فرانسیسکو کرونیکل منتشر نمود. او در این سفر به عنوان خبرنگار در نماز جمعه شرکت کرد و با مهدی هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی، اکبر هاشمی رفسنجانی و نیز جمعی از اهالی سینما دیدار کرد.

35. شان پن همچنین به کوبا سفرکرد و با رئیس‌جمهور کوبا فیدل کاسترو مصاحبه‌ای انجام داد.

36. شان پن طرفدار سرسخت هوگو چاوز رییس‌جمهور سابق ونزوئلا به شمار می‌رفت.

37. برای کمک به بازماندگان فاجعه زلزله هائیتی شان پن خیریه‌ای تاسیس کرد.

اعتیاد شان پن به سیگار

38. شان پن به گفته خودش در روز ۴ بسته سیگار می‌کشید اما در ۴۰ سالگی به دلیل مشکلات سلامتی آن را ترک کرد اما پس از مدتی دوباره عادت سیگار کشیدن را از سر گرفت.

39. از عکاسان و خبرنگاران پاپاراتزی-کسانی که به دنبال خبرهای حاشیه‌ای هالیوود هستند- متنفر است و آن‌ها را بی‌مصرف‌ترین موجودات دنیا می‌داند.

شان پن 4

40. یک گروه موسیقی هلندی نام شن پن را بر روی گروه خودشان گذاشته‌اند.

41. ستاره‌ مشهور سینما شارلیز ترون از دوستان نزدیک شان پن است.

42. شان پن عاشق موج‌سواری است.

43. در لیست افرادی که برنده 2 جایزه اسکار بهترین بازیگر بوده‌اند شان پن در رده مهم جای دارد.

در سال ۲۰۱۴ شان پن در ۴ فیلم که نامزدی اسکار را در کارنامه خوددارند بازی کرد.

44. ثروت شان پن حدود ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها