20 واقعیت خواندنی درباره زندگی و کارنامه بازیگری کیانو ریوز بازیگر سه‌گانه مشهور ماتریکس

کیانو چارلز ریوز متولد ۲ سپتامبر ۱۹۶۴ بازیگر، تهیه‌کننده و موسیقی‌دان اهل کانادا است. او که بیشتر برای ایفای نقش نئو در سه‌گانه ماتریکس و قهرمان مجموعه فیلم‌های جان ویک در میان تماشگران مشهور است.

کیانو ریوز 6

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در مطلب پیش رو نگاهی داریم به 20 نکته خواندنی درباره زندگی کیانو ریوز.

1. ریوز در شهر بیروت پایتخت لبنان متولد شد. مادرش پاتریشیا تایلور طراح لباس و پدرش ساموئل نولین ریوز زمین‌شناس بود. مادر ریوز اصالتا انگلیسی و پدر او یک آمریکایی اهل هاوایی با تباری از بومیان هاوایی، انگلیسی، ایرلندی، پرتغالی و چینی بود.

2. والدین او از این جهت نام کیانو را روی او گذاشتند که این کلمه در زبان بومیان هاوایی به معنای نسیم خنک بر بالای کوه است.

3. کیانو ریوز به بخاطر اصالت چینی مادربزرگش، در فضایی پرورش یافت که در آن، نشانه‌هایی از فرهنگ این کشور پهناور و قدیمی دیده می‌شود.

کیانو ریوز 3

4. ساموئل پدر کیانو ریوز با پاتریشیا مادر ریوز در بیروت آشنا شد و پس ازمدتی با او ازدواج کرد اما در سه سالگی کیانو به یکباره آن‌ها را ترک کرد و دیگر هرگز بازنگشت. کیانو تا ۶ سالگی چیزی راجع به ماجرای پدرش نمی‌دانست و آخرین بار که او را ملاقات کرد به ۱۳ سالگیش باز می‌گردد. ساموئل پدر ریوز در سال ۱۹۹۲ به خاطر فروش مواد مخدر مدت سه سال را در زندان سپزی کرد.

5. پاتریشیا مادر ریوز که شفلش طراحی لباس بود، پس از جدایی از ساموئل سه بار دیگر نیز ازدواج کرد ولی تمام آن‌هاا، نتیجه‌ای جز شکست و ناکامی برای او نداشت. اولین ناپدری کیانو، پل آرون، کارگردان سینما و تئاتر بود که کیانو و مادرش را به تورنتو برد. همسر دومش رابرت میلر از موازنده موسیقی راک و سومی نیز آرایشگری بود به نام جک باند. کیانو دوران کودکی و نوجوانی خود را همراه با پدربزرگ و مادربزرگش در تورنتو گدراند.

کیانو ریوز 9

6. کیانو ریوز شاگرد موفقی در تحصیل نبود و آنقدر از مدرسه اخراج می‌شد که در مدت ۵ سال، چهار مدرسه‌ی مختلف را تجربه کرد. او حتی نتوانست مدرک دیپلم خود را هم بگیرد. اما برخلاف تحصیل او در  ورزش بسیار موفق بود به طوریکه که همیشه در رشته‌های مختلف ورزشی، سرآمد هم سن و سالانش بود. او آن‌چنان در دروازه‌بانی هاکی روی یخ موفق بود که به او لقب دیوار را داده بودند. آرزوی همیشگی کیانو ریوز این بود که در رشته‌ی هاکی، روزی عضو تیم ملی کانادا شود اما یک مصدومیت شدید، باعث شد رویاهایش به باد رود.

گروه موسیقی

7. در ابتدای دهه ۹۰ میلادی، کیانو ریوز و سه تن از دوستانش، گروه موسیقی Dogstar را تشکیل دادند که این گروه تا سال ۲۰۰۲ به فعالیتش ادامه داد. Dogstar بیشتر در سبک موسیقی گرانچ فعالیت می‌کرد و کیانو نیز در آن گروه نوازنده گیتار بیس بود.

8. در ژانویه ۲۰۱۱ کیانو ریوز با حضور در در برنامه «شو یکه‌تاز» شبکه بی‌بی‌سی از انگلیسی‌تبار بودنش پرده برداشت. او در این‌باره گفت که مادرش، وقتی که او نوجوان بود، او به تماشای برنامه تلویزیونی کمدی دو روننی  و دیگر برنامه‌های تلویزیونی تشویق می‌کرد؛ در حقیقت مادرش باعث شد او اکنون به این روانی و سلیسی انگلیسی صحبت کند.

کیانو ریوز 8

آغاز زندگی هنری کیانو ریوز

9. ریوز کار هنری خود را در نه سالگی با بازی در تئاتری به نام دمن یانکیز  آغاز کرد. او در سن ۱۵ سالگی نقش میرکیوتو را در تئاتر رومئو و ژولیت که در تئاتر لوه پوسلوس اجرا شد بر روی صحنه ایفا کرد.

اولین نقش تلویزیونی

10. اولین نقش تلویزیونی کیانو ریوز با سریال کمدی هنگین ان پخش شده از شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی آغاز شد. بازیریوز بشدت مورد توجه قرار گرفت و او آن سال مانند ستاره‌ای شروع به درخشیدن کرد. این موضوع باعث شد شرکت کوکا کولا از او برای شرکت تبلیغ محصولات کوکا کولا دعوت کند. ریوز هم این درخواست را پذیرفت.

11. کیانو ریوز در سال ۱۹۸۴ به بهترین بازیگر نوجوان کانادایی از طرف مردم تبدیل شد.

12. بعد از موفقیت‌های فراوان در تئاتر و تلویزیون، از او دعوت شد که نقش تد را در فیلم سینمایی ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد بازی کند. کیانو نیز این نقش را قبول کرد و در همان نوجوانی به ستاره‌ای محبوب تبدیل شد؛ چرا که این فیلم فروش فوق‌العاده‌ای را در کل دنیا داشت و باعث شد که کیانو ریوز در فصل جدید بیل و تید ۲ (سفر وحشیانه بیل و تد) نیز بازی کند.

کیانو ریوز 7

دهه 90 دوران محبوبیت کیانو ریوز

13. در سال ۱۹۹۰ کیانو در فیلم‌هایی بزرگ و موفق همراه با ستارگانی محبوب به ایفای نقش پرداخت. او در فیلم نقطه شکست ایفای نقش کرد و برنده جایزه محبو‌‌ترین بازیگر مرد از طرف جوایز بین‌المللی جایزه سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی شد. در پی این موفقیت در فیلم‌هایی همچون سرعت نیز بازی کرد و موفقیت‌های بیشتری را کسب نمود. او همچنین در سال ۱۹۹۷ با فیلم موفق وکیل‌مدافع شیطان با آل پاچینو هم‌بازی شد.

ماتریکس اوج موفقیت

14. ریوز با بازی در نقش نئو / توماس اندرسون در سه‌گانه فیلم علمی-تخیلی اکشن ماتریکس به یک شخصیت محبوب و ماندگار در میان تمام تماشاگران جهان تبدیل شد. این فیلم به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی در تاریخ سینمای آمریکا شناخته شده‌است. فیلم سینمایی ماتریکس آنچنان موفق بود که برادران واچوفسکی‌ قسمت دوم و سوم آن را ساختند.

کیانو ریوز 2

15. پیش ار انتخاب کیانو ریوز، جانی دپ، وال کیلمر، برد پیت و ویل اسمیت از جمله بازیگرانی بودند که توسط کمپانی سازنده فیلم برای ایفای نقش نئو در نظر گرفته شده بودند.

16. کیانو ریوز قبل از آغاز کار تولید فیلم، از ناحیه‌ ستون فقرات دچار مصدومیت شد و مجبور به عمل جراحی شد. در دورانی که بازیگران فیلم، در حال انجام تمرینات ویژه و آموزش حرکات رزمی بودند، کیانو در حال گذراندن دوران نقاهتش بود. با این وجود  او با انجام حرکات سبک، تمریناتش را آغاز کرد و در ادامه با تلاشی شبانه‌ روزی، آمادگی خود را  برای ایفای این نقش و انجام حرکات رزمی مربوط به آن به دست آورد.

دستمزد کیانو ریوز برای بازی در سه گانه ماتریکس

17. کیانو ریوز برای بازی در قسمت اول ماتریکس، مبلغ ۱۰ میلیون دلار به همراه ۱۰ درصد از فروش فیلم را به عنوان دستمزد دریافت کرد که مجموعا چیزی حدود ۵۶ میلیون دلار می‌شود. او برای قسمت‌های دوم و سوم ماتریکس نیز رقم ۱۵ میلیون دلار به همراه ۱۵ درصد از فروش فیلم را گرفت کرد که کل دستمزد او را برای بازی در این سه‌گانه را به عدد ۲۶۲ میلیون دلار رساند. البته گفته می‌شود که او رقم ۸۰ میلیون دلار از دستمزدش را به عوامل فیلم از جمله تیم جلوه‌های ویژه اهدا کرده است چرا که بر این باور بود آنها از او بیشتر شایسته این دستمزد هستند.

18. کیانو ریوز همیشه در مصاحبه‌هایش تاکید می‌کند که پول آخرین چیزی است که برای او مهم است. او در فیلم وکیل مدافع شیطان (The Devil's Advocate) برای اینکه سازندگان فیلم توانایی مالی استفاده از آل پاچینو را داشته باشند، ۲ میلیون دلار از مبلغ قراردادش را کاهش داد و همچنین در فیلم جایگزین (The Replacements) هم برای اینکه جین هاکمن بتواند در پروژه حاضر شود رقم قراردادش را تا ۹۰ درصد پایین آورد.

کیانو ریوز 4

19. کیانو ریوز به تدریج با از دست دادن جایگاه خود در سینمای بدنه‌ی هالیوود، به سمت بازی در آثار درجه‌ی B سینما کشیده شد. البته در این میان، حضور او در فیلم جان ویک (John Wick) تا حدودی معادلات را برهم زد و موفقیت خیره کننده‌ی این فیلم به بازسازی نسبی جایگاه وی در جریان اصلی سینما منجر شد. کیانو در جان ویک، نقش آدمکش بی رحمی را بازی می‌کند که پس از مرگ همسرش، ترجیح می‌دهد در آرامش زندگیش را به پیش ببرد ولی حمله‌ی پسر کارفرمای سابقش، او را ناچارا وارد یک ماجرای انتقامی و خون بار می‌کند. با توجه به فروش بالای جان ویک، ریوز سه سال بعد دوباره در نقش این آدمکش کلاسیک بر پرده‌ی سینماها ظاهر شد که این قسمت نسبت به قسمت اول، چه از نظر مالی و چه جایگاهش در میان منتقدان، به موفقیتی بزرگتر دست یافت. کیانو برای رسیدن به آمادگی لازم برای نقش جان ویک، به مدت ۴ ماه، روزانه ۸ ساعت به یادگیری دقیق کار با اسلحه و حرکات رزمی پرداخت و در طول تصویربرداری نیز بیش از ۹۰ درصد از بدلکاری‌های نقشش را شخصا اجرا کرد. او در صحنه‌ی مبارزه در کلوپ شبانه، با تب بالای ۴۰ درجه سانتیگراد جلوی دوربین قرار گرفت. کارگردانی هردو قسمت جان ویک بر عهده‌ی چاد استاهلسکی بود که خودش در سه گانه‌ی ماتریکس به عنوان بدلکار کیانو ریوز فعالیت می‌کرد.

کیانو ریوز 5

زندگی شخصی 

20. در دسامبر سال ۱۹۹۹، همسر کیانو ریوز جنیفر سایم در طی زایمانش دختری مُرده به دنیا آورد که نامش را «آوا آرچر سایم ریوز» گذاشتند. این اتفاق ناگوار و فشارهای روحی ناشی از آن، باعث ایجاد مشکلاتی در روابط میان آنها شد آن دو پس از چند هفته از هم جدا شدند. ریوز در حال حاضر با الکساندرا گرانت ۴۶ ساله در رابطه است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها