25 نکته جذاب درباره زندگی کلینت ایستوود بازیگر و فیلمساز آمریکایی

کلینت ایستوود هنرپیشه، کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس آمریکایی است که تا کنون برنده چهار جایزه اسکار شامل دو اسکار بهترین فیلم و دو اسکار بهترین کارگردانی شده است. او عمده شهرتش را برای بازی در فیلم‌های وسترن خصوصا خوب بد زشت کسب کرده‌است.

کلینت ایستوود 3

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

1.کلینت ایستوود در دوران رکود اقتصادی آمریکا متولد شد. چون پدرش شغل مشخصی نداشت، همراه خانواده‌اش به شهرهای مختلفی سفر کرد و در نهایت خودش را به هالیوود رساند و با حضور در سه‌گانه فیلم‌های «یک مشت دلار»، «به‌خاطر چند دلار بیشتر» و «خوب‌ بد زشت» به کارگردانی سرجیولئونه توانست به یکی از افسانه‌ای‌ترین هنرپیشه‌های هالیوود تبدیل شود. کلینت ایستوود که برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیز جایزه اسکار را بابت فیلم‌های «نابخشوده» و «دختر میلیون دلاری» از آن خود کرده است این روزها ۸۸ سال سن دارد و هنوز هم آثار جدیدی از او را در پرده نقره‌ای می‌بینیم.

2. مادر کلینت ایستوود مدت‌ها قبل حرف‌های جالبی در باره پسرش مطرح کرده بود، او وقتی که کلینت هنوز بزرگ نشده بود و گول زیادی زیادی نداشت گفته بود افسوس می‌خورد که پسرش ثروتمند به‌دنیا نیامده است چرا که با توجه قد و بالای بلند و جذابیتی که پسرش دارد، اگر پول‌دار به دنیا می‌آمد حسابی می‌‌توانست از زندگیش لذت ببرد. بالاخره آرزوی مادر کلینت ایستوود برای پسرش درست از کار درآمد و کلینت ایستووددر در جوانی به سینما راه یافت و یکی از معروف‌ترین ستاره‌های سینما شد.

اخراج کلینت ایستوود از دبیرستان

3. تجربه نشان داده است چهره‌های موفق و سلبریتی‌های مشهور، معمولا میانه خوبی با درس و مشق نداشته‌اند و در دهه ۴۰ و زمانی که خانواده ایستوود در کالیفرنیا مقیم بودند ایستوود به دبیرستانی در این ناحیه می‌رفت و به خاطر شیطنت‌های زیادی که در مدرسه انجام می‌داد، از دبیرستان اخراج شد. جالب است بدانید کلینت ایستوود به خاطر اخراج از دبیرستان چندان هم ناراحت نشده بود چرا که اهل درس و مدرسه نبود. کلینت ایستوود مدتی بعد به دبیرستان فنی اوکلند رفت اما بعید است از این دبیرستان نیز فارغ‌التحصیل شده باشد.

شغل‌های زیاد کلینت ایستوود

4. کلینت ایستوود در تعطیلات تابستان و زمانی که مدرسه تعطیل بود مختلف زیادی را تجربه کرد، مانند غریق‌نجات و آتش‌نشان. غریق‌نجات بودن بعدا به کارش آمد و چند سال بعد که هواپیمایش در دریا سقوط کرد با مهارتی که در شنا کردن داشت توانست ۵ کیلومتر شنا کند و خودش را به ساحل برساند.

5. ایستوود در دوران نوجوانی در یک کارخانه فولاد به کار مشغول شد و مدتی هم به فروشندگی پرداخت، مدتی نیز به تعمیرات قطعات هواپیمای بوئینگ مشغول شد و در یک بازه زمانی به عنوان هیزم‌شکن در ایالت اورگن (Oregon) فعالیت کرد. در آن زمان تنه یک درخت روی پای او افتاد و زانوی کلینت ایستوود آسیب جدی دید.

6. از قرار معلوم کلینت ایستوودی که در فیلم‌ها ابایی از کشت و کشتار ندارد، در زندگی شخصی علاقه‌ای به حضور در میدان نبرد نداشت و ادامه تحصیل و درس‌خواندن در دانشگاه را بهانه کرد تا نیروهای ارتش از اعزام او به کره منصرف شوند.

در این زمینه یکی ازهمکلاسی‌های کلینت ایستوود روایت جالب دیگری از دلیل عدم حضور او در ارتش ذکر می‌کند و مدعی است در سال ۱۹۵۱ کلینت ایستوود برای حضور در نبرد به ارتش فراخوان می‌شود اما کلینت زرنگی می‌کند و خودش را عاشق دختر فرمانده پادگان نشان می‌دهد، همین امر نیز باعث می‌شود فرمانده پادگانی که کلینت در آن حضور داشت به او روی خوش نشان دهد و خبری از اعزام او به مناطق جنگی در کار نباشد.

کلینت ایستوود 4پ

ماجرای سقوط هواپیمای کلینت ایستوود

7. در بالا برای شما گفتیم که هواپیمای کلینت در دریا سقوط می‌کند، ماجرا از این قرار بود که کلینت ایستوود تصمیم میگیرد با مرخصی آخر هفته خود با یک هواپیمای دوموتوره راهی سیاتل شود. ظاهراً پدر و مادر کلینت ایستوود در سیاتل اقامت داشتند و کلینت ایستوود سوار هواپیما می‌شود تا والدینش را ببیند.

شانس با کلینت ایستوود همراه نبود و در حین پرواز، در هواپیما باز شد و دوباره بسته نشد، کلینت نیز با استفاده از کابل‌ و دیگر وسایل، در هواپیما را می‌بندد. در این بین خلبان برای اینکه با توفان‌های هوایی برخورد نکند سعی می‌کند تا هواپیما را بالای توفان قرار دهد، در نتیجه هوای داخل هواپیما کمتر می‌شود و سیستم تأمین اکسیژن داخلی نیز از کار می‌افتد و کلینت ایستوود به دلیل کمبود اکسیژن احساس بیهوشی می‌کند. سوخت هواپیما نیز به پایان می‌رسد، در نتیجه خلبان هواپیما را به سمت دریا هدایت می‌کند تا در آب فرودی اضطراری داشته باشند. خوشبختانه هواپیما در برخورد با آب صدمه زیادی نمی‌بیند و خلبان و کلینت ایستوود مجبور می‌شوند به سمت ساحل شنا کنند. جالب است بدانید آب‌هایی که کلینت ایستوود و خلبان در آن شنا می‌کردند پر از کوسه بود اما این دو خبری از کوسه‌ها در آب نداشتند و به همین خاطر بی‌آنکه به حمله کوسه‌ها فکر کنند به سوی ساحل شنا کردند.

ورود کلینت ایستوود به بازیگری

8. یکی از دوستان کلینت ایستوود که ارتباطات خوبی در هالیوود داشت کلینت ایستوود را یه یکی از مدیران قرارداد‌های استودیو یونیورسال در هالیوود معرفی کرد. این مدیر ارشد که آرتور لوبین نام داشت در همان برخورد اول جذب چهره‌ کاریزماتیک و قد و قامت بلند کلینت ایستوود شد.

اما کلینت ایستوود چیزی از بازیگری سرش نمی‌شد و حتی بلد نبود چگونه صحبت کند، خوشبختانه روزگار با کلینت ایستوود همراه بود و آرتور لوبین با یک استودیو تولید که به دنبال استعدادهای جوان می‌گشت همکار بود و همین موضوع باعث شد تا کلینت ایستوود قراردادی آموزشی با این استودیو ببنند و سلانه‌سلانه راه و رسم بازیگری را فرا بگیرد. جالب است بدانید زمان این قرارداد حدود ۷ سال بود و در این مدت کلینت ایستوود هفته‌ای ۷۵ دلار دستمزد دریافت می‌کرد.

9. ریچارد اسکیکل که نویسنده کتاب زندگینامه کلینت ایستوود است در آن مدعی شده ایستوود ابتدا از بازیگری نفرت داشت اما از آنجاییکه کارهای مختلفی را در زندگی تجربه کرد و آن کارها را سخت و دشوار می‌دانست بنظرش رسید بازیگری ساده است و به همین خاطر به سراغ هنرپیشگی رفت.

اولین قرارداد بازیگری کلینت ایستوود

10. پس از اینکه کلینت ایستوود در کلاسهای بازیگری شرکت کرد، توانست به تکنیک‌های آن مسلط شود و تلاش کرد تا اولین قرارداد رسمی‌اش را با شرکت یونیورسال منعقد کند.

مدت زمان این قرار داد بیست هفته بود و برای هر هفته فقط ۱۰۰ دلار دستمزد نصیب کلینت ایستوود می‌شد، او تلاش زیادی کرد و توانست قراردادش را به مدت ۶ ماه تمدید کند. تمدید قرارداد باعث فزایش دستمزدش شد، زوریکه به پول امروز چیزی حدود ۹۱۶ دلار برای هر هفته بازیگری دریافت می‌کرد.

اولین بازی کلینت ایستوود در یک فیلم

11. در سال ۱۹۵۴ جک آرنولد، فیلمی با عنوان «موجودی از باتلاق سیاه» جلوی دوربین برد، این فیلم با موفقیت خوبی در گیشه مواجه شد و مدتی بعد شاهد ساخت قسمت دوم آن با نام «انتقام یک موجود» روی ساخته شد.

این فیلم داستانی علمی تخیلی داشت و بار دیگر جک آرنولد کارگردانی آن را بر عهده گرفت. جالب است بدانید اولین حضور رسمی کلینت ایستوود در این فیلم بود و همانطور که انتظار می‌رفت ایستوود به‌عنوان یک بازیگر تازه‌کار در این فیلم نقش یک دستیار آزمایشگاه را ایفا کرد. اما همین فیلم باعث شد تا ایستوود رسما به دنیای سینما وارد شود.

کلینت ایستوود 2

اولین درخشش کلینت ایستوود

12. اگر اهل سینمای وسترن باشید بدون شک سه‌گانه سرجیو لئونه را دیده‌اید و به‌خوبی می‌دانید که کلینت ایستوود در سه‌گانه وسترن سرجیو لئونه نقش کابوی گمنام و ماهری را بازی می‌کند که کسی از شر گلوله‌های او در امان نیست. از قرار معلوم سرجیو لئونه در فکر ساخت فیلم «یک مشت دلار» بود اما بودجه کافی برای ساخت این فیلم در اختیارش نبود و تنها می‌توانست ۱۵ هزار دلار دستمزد برای بازیگران این فیلم پرداخت کند، در آن زمان کلینت ایستوود چیزی نزدیک به ۲۵ هزار دلار دستمزد برای بازی در فیلم‌ها می‌گرفت و به رغم اینکه دستمزد پیشنهادی سرجیو لئونه برای بازی در این فیلم بسیار کمتر از دستمزد کلینت ایستوود بود، این هنرپیشه موفق، بازی در این فیلم را پذیرفت.

فیلم «یک مشت دلار» با استقبال بسیار خوب منتقدین سینمای وسترن روبرو شد و پس از آن شاهد ساخت نسخه‌های دیگری نیز بودیم تا سه‌گانه وسترن سرجیو لئونه با بازی بی‌نظیر کلینت ایستوود به یکی از سه‌گانه‌های جاودانه تاریخ سینما تبدیل شود.

کلینت ایستوود در فیلم خوب، بد، زشت

13. پس از موفقیت درخشان فیلم «یک مشت دلار»، کلینت ایستوود دستمزدش را برای بازی در قسمت دوم این فیلم بالا برد و اعلام کرد اگر به او ۲۵۰ هزار دلار و یک خودروی مدل جدید فراری داده نشود، در فیلم «خوب، بد، زشت» حضور پیدا نمی‌کند. ناگفته نماند کلینت ایستوود برای بازی در فیلم «ساحره‌ها»  محصول سال ۱۹۶۷ ، مبلغ ۲۵ هزار دلار و یک خودروی فراری دریافت کرده بود.

از طرف دیگر ظاهراً کلینت ایستوود چندان تمایلی برای بازی در نقشی که در فیلم «خوب، بد، زشت» به او پیشنهاد شده بود نداشت. اما در نهایت شرایط حضور او در این فیلم فراهم شد و بار دیگر شاهد اثری ماندگار از سینمای وسترن بودیم.

شرکت فیلم‌سازی کلینت ایستوود

14. جالب است بدانید کلینت ایستوود که یکی از پرکارترین بازیگران تاریخ سینما به‌حساب می‌آید، از ابتدا علاقه زیادی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داشت و به همین دلیل نیز چیزی نزدیک به پنجاه سال پیش شرکت فیلم‌سازی‌اش را تاسیس کرد.

این شرکت در ابتدا با نام «مالپاسو کمپانی» در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد و کمی بعد نام آن به «مالپاسو پروداکشنز» تغییر کرد. از قرار معلوم کلینت ایستوود، شرکت فیلم‌سازی خودش را به این دلیل راه‌اندازی کرد تا بتواند اختیار بیشتری روی شخصیت‌‌هایی که قرار بود نقش آنها را بازی کند داشته باشد.

فیلم «محکم دارشان بزن» ، به‌عنوان یکی از اولین تولیدات شرکت فیلم‌سازی کلینت ایستوود محسوب می‌آید. این فیلم با هزینه‌ای نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار ساخته شد و فروشی ۷ میلیون دلاری را در گیشه تجربه کرد و یکی از اولین فیلم‌هایی شناخته می‌شود که کلینت ایستوود را به دنیای هالیوود معرفی و راه او را برای فوق‌ستاره شدن هموار کرد.

جالب است بدانید این شرکت چیزی نزدیک به ۵۶ فیلم تولید کرده است و تقریباً تمامی فیلم‌هایی که از سال ۱۹۶۸ به‌بعد کلینت ایستوود در آنها حضور داشته، محصول این شرکت هستند.

جوایز و افتخارات کلینت ایستوود

15. کلینت ایستوود تا کنون چهار بار برنده جایزه اسکار شده است که از این تعداد، دو تای آنها برای بهترین فیلم و دو اسکار دیگر برای بهترین کارگردانی بوده‌اند.

فیلم‌های پرفروش کلینت ایستوود

16. از سال ۱۹۷۱ تاکنون کلینت ایستوود چیزی نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است و در سال ۲۰۱۴ فیلم «‌تک‌تیرانداز آمریکایی» به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های او تبدیل شد. این فیلم چیزی نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار فروش داشت و به گزارش باکس‌آفیس موجو  فیلم‌هایی که کلینت ایستوود در مقام کارگردانی آنها قرار داشت به صورت میانگین ۵۴.۳ میلیون دلار سودآوری داشته‌اند.

کلینت ایستوود

 

فیلم های شکست خورده کلینت ایستوود

17. کلینت ایستوود چیزی بیشتر از ۷۰ فیلم را در کارنامه‌اش دارد و از این تعداد فیلم، تنها آثار معدودی فروش چشمگیر و تاریخی داشته‌اند. اما با توجه به تلاشی که کلینت ایستوود در دنیای سینما دارد و به‌رغم سن و سال زیاد هنوز هم بازنشست نشده است باید گفت شکست‌های فیلم‌های او در برابر موفقیت‌هایی که داشته اصلاً به چشم نمی‌آیند.

کلینت ایستوود و نقش سوپرمن و جیمزباند

18. کمتر هنرپیشه‌ای را سراغ داریم که آرزوی ایفای نقش‌های ابرقهرمانی را در سر نداشته باشد، اما کلینت ایستوود در زمره این هنرپیشه‌ها قرار نمی‌گیرد چرا که به او پیشنهاد بازی در نقش سوپرمن شد اما او این نقش را نپذیرفت و دست رد به سینه کارگردان این فیلم زد و به جای او کریستوفر ریو ( Christopher Reeve) نقش اولین سوپرمن را بازی کرد. جالب‌تر اینجاست که حتی به کلینت ایستوود پیشنهاد شد تا در فیلم «الماس‌ها ابدی‌اند»، نیز در نقش جیمز باند به جای شاون کانری بازی کند اما ایستوود از بازی در این فیلم نیز سر باز زد.

دیگر فیلم مهمی که به کلینت ایستوود پیشنهاد شد و او از آن شانه خالی کرد فیلم معروف «اینک آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کاپولا است و مارتین شین (Martin Sheen)، نقش شخصیتی که قرار بود کلینت ایستوود بازی کند را بر عهده گرفت.

19. حتی اگر طرفدار کلینت ایستوود نیز نباشید باز هم مطمئن هستیم فیلم «هری کثیف» را دیده‌اید یا دست‌کم نام این فیلم به گوش شما خورده است، این فیلم یکی از معروف‌ترین آثار کلینت ایستوود به‌حساب می‌آید واسلحه مگنوم کالیبر ۴۴ یکی از اصلی‌ترین نماد‌های این فیلم است که هری با آن به نبرد تبهکاران می‌رود.

نقش هری کثیف را ابتدا قرار بود فرانک سیناترا بازی کند. اما ظاهرا دست سیناترا در حین فیلمبرداری فیلم «کاندیدای منچوری» آسیب سختی دیده بود و به‌رغم اینکه این حادثه نزدیک به ۸ سال قبل از فیلمبرداری فیلم هری کثیف اتفاق افتاده بود، باز هم فرانک سیناترا توان بلند کردن اسلحه مگنوم کالبیر ۴۴ که سلاح بسیار سنگینی است را نداشت. در نتیجه کلینت ایستوود نقش هری کثیف را بازی می‌کند و یکی از ماندگارترین هنرنمایی‌های ایستوود را در این فیلم شاهد بودیم.

کلینت ایستوود و موسیقی

20. وقتی کلینت ایستوود جوان‌‌تر بود و دل و دماغ بیشتری داشت، حسابی طرفدار موسیقی بود و به‌خصوص به‌ سبک جاز علاقه نشان می‌داد، او دستی در نوازندگی پیانو نیز دارد و این ساز را به خوبی می‌نوازد، از طرف دیگر ایستوود صدای خوبی هم دارد و سابقه خوانندگی او به دهه ۶۰ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان کلینت ایستوود تک‌آهنگ «دختر ناشناس رؤیاهایم» را منتشر کرد.

در سال ۲۰۰۱ نیز شاهد انتشار آلبوم اجرای زنده او با چندین نوازنده جاز بودیم، این آلبوم طرفداران زیادی پیدا کرد و در میان علاقه‌مندان موسیقی جاز محبوب شد.

کلینت ایستوود و سیاست

21. کلینت ایستوود از آن دسته سلبریتی‌هایی است که بدش نمی‌آید در سیاست هم نقشی داشته باشد و از هر فرصتی برای فعالیت‌های سیاسی و پشتیبانی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا استفاده می‌کند.

مثال بارز این امر را می‌توان سخنرانی پرشور کلینت ایستوود در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ نام برد. در آن زمان کلینت ایستوود پشت تریبون رفت و حمایتش را از باراک اوباما با سخنرانی پرشوری اثبات کرد. جالب اینجاست که در این مراسم باراک اوباما حضور نداشت و کلینت ایستوود یک صندلی خالی کنار تریبون‌اش گذاشته بود تا نمادی از حضور اومابا در این سخنرانی باشد.

زندگی شخصی و خانوادگی کلینت ایستوود

22. دختر کلینت ایستوود در سال ۲۰۱۱ به ساندی‌تایمز گفته بود پدرش ۸ فرزند از ۶ زن دارد.

از قرار معلوم ایستوود در کنار درس و مشق ضعیف، خانواده‌داری را نیز خوب بلد نیست و هیچ کدام از ازدواج‌هایش دوام نیافته اند.

کلینت ایستوود مدتی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود اولین سال ازدواج، سال بسیار افتضاحی بود و ترجیح می‌دهد تمام عمر مجرد بماند تا اینکه ازدواج کند. کلینت در ادامه صحبت‌های خود گفت شد علاقه دارد هر زمان که دلش خواست، هر کاری که دوست داشت را انجام دهد و نمی‌خواهد در تصمیم‌هایی که می‌گیرد کسی مزاحم‌اش شود.

کلینت ایستوود دو ازدواج رسمی در شناسنامه‌اش دارد که هیچکدام از آنها به نتیجه نرسید و پس از مدتی به طلاق ختم شد.

23. با وجود اینکه کلینت ایستوود چند رابطه ناموفق را در زندگی‌اش تجربه کرده است اما این قضیه ربطی به علاقه او به زن‌ها ندارد و ایستوود در طول زندگی‌اش همیشه رابطه خوبی با زن‌ها داشته است.

حتی این روزها که کلینت پا به سن گذاشته نیز از خانم‌ها دست بر نمی‌دارد و به‌رغم اینکه از دینا رویز (Dina Ruiz)، در سال ۲۰۱۴ جدا شد، اما مجرد باقی نماند و در حال حاضر گفته می‌شود با کریستینا ساندرا که یک زن ۵۲ ساله است رابطه دارد و شایعاتی به گوش می‌رسد که با هم نامزد کرده‌اند. به این ترتیب شاید به همین زودی‌ها خبر سومین ازدواج کلینت ایستوود را در رسانه‌ها شاهد باشیم.

رابطه کلینت ایستوود و مذهب

24. کلینت ایستوود به با وجود اینکه اینکه پا به سن گذاشته اما انسانی مذهبی نیست در عوض بسیار اهل مدیتیشن است و روزی دوبار مراقبه می‌کند. مدت ۴۰ سال است که کلینت ایستوود مراقبه را در برنامه روزانه‌اش دارد و در سال ۲۰۰۹ طی مصاحبه‌ای با پایگاه خبری جی‌.‌کیو گفت به هرچیزی که بتواند به انسان کمک کند اعتقاد دارد و مهم نیست این چیز از جانب بودا یا کس دیگری باشد. او در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد که در گذشته دین و ایمان قوی‌تری داشت اما این روزها به دین مشخصیاعتقاد ندارد اما سعی می‌کند با آدم‌های مذهبی کنار بیاید و با آنها همدل باشد.

25. حدود سال‌های ۱۹۹۰ بود که کلینت ایستوود گواهینامه پرواز با هلیکوپتر را گرفت و در همان زمان نیز یک هلیکوپتر خرید. او از آن زمان تا بحال بارها سوار هلیکوپتر دیده شده است و فاصله میان خانه‌اش در شهر کارمل را تا هالیوود با هلیکوپتر طی می‌کند تا از یک طرف گرفتار ترافیک نشود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها