نقش موثر هندوانه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: بیش از ۵۰ نوع رنگدانه‌های گیاهی از جمله لیکوپن و بتاکاروتن در هندوانه شناخته شده که این میوه با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان نقش موثری دارد.


نقش موثر هندوانه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی

بتاکاروتن، آنتی‌ اکسیدانی قوی است که از تولید رادیکال ‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند و لیکوپن هم یک آنتی‌اکسیدان قوی دیگری است که می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌ها کمک کند.

مینا کاویانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: هندوانه با داشتن بیش از ۹۰ درصد آب، میوه شیرین و آبداری است که حاوی مقادیر مناسبی از پیش ساز ویتامین A املاحی مانند پتاسیم و برخی ویتامین های گروه  B مانند ویتامین B۱، B۲ و نیاسین ( ویتامین B۳) است.

وی با اشاره به اینکه هندوانه هرچند میوه ای کم کالری است اما سرشار از فیبر بوده و یک منبع بزرگ از آنتی اکسیدان ها است اظهار داشت: این میوه یک منبع ارزشمند از آنتی اکسیدان هایی است که با کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور ادامه داد: هندوانه در تامین سیترولین نیز موثر است که سلامت رگ های خونی را بهبود می بخشد و  منبع ویتامین C و A است، همچنین غنی از پتاسیم و منیزیم است.

کاویانی افزود: تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه آب هندوانه طبیعی (حدود ۱.۵ لیتر یا ۶ لیوان) به مدت ۳ هفته، می تواند موجب افزایش اسید آمینه آرژنین در خون شود.

وی اظهار داشت: از آنجایی که اسید آمینه آرژنین برای نوزادان، کودکان و بزرگسالانی که دچار بیماری های التهابی و عفونی حاد شده اند ضروری است و ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارد، به نظر می رسد هندوانه یا آب هندوانه طبیعی آن در چنین شرایطی برای بهبود وضعیت سلامت افراد مفید است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها