دنبه و روغن حیوانی

دکتر تیرنگ نیستانی: مطالعات علمی متعدد ارتباط مصرف چربی های حیوانی با بیماری های قلبی-عروقی و انواع سرطان ها را نشان داده اند.

دنبه و روغن حیوانی

دکتر تیرنگ نیستانی- متخصص تغذیه و رژیم درمانی

مدتی ست برخی عطاران محترم و بعضی همکاران ایشان مردم را به مصرف دنبه و روغن حیوانی به جای روغن هایمایع تشویق می کنند. دلیل های این دوستان جالب است، می‌گویند روغن های‌ مایع بر اثر حرارت زیاد و مثلا ضمن سرخ کردن، به در و دیوار آشپزخانه می چسبد ولی روغن جانوری محکم سر جای خود در ظرف می ماند بنابراین در بدن نیز چنین است، روغن مایع به دیواره رگ ها می چسبد اما روغن جامد در درون رگ ها، روان است. و تازه، نیاکان ما روغن جانوری میخوردند و صد سال به خوشی و خرمی زندگی می کردند!

این استنتاج ها آنقدر غیرعلمی و غیرمستند هستند که نیازی به رد کردن ندارند، با این حال توجه بفرمایید که:

١- روغن های جامد در قیاس با روغن های مایع البته در برابر حرارت مقاوم ترند ولیحرارت سرخ کردن چیزی حدود ١٥٠ تا ١٩٠ درجه سانتیگراد است و چنین حرارتی در هیچ کجای بدن یافت نمی شود. به عبارت ساده تر، این قیاس مع الفارق است!!

٢- ربط دادن طول عمر گذشتگان به تنها مصرف روغن حیوانی، ساده انگاری است. زندگی پیشینیان با انسان امروز تفاوت های بسیاری داشت از جمله این که فعالیت بدنی ایشان بسیار بیشتر بود! مضاف بر این که طبق مستندات و شواهد تاریخی، متوسط طول عمر و امید به زندگی از گذشته تا حال، افزایش چشمگیری داشته است!

٣- توصیه های پزشکی و تغذیه ای مبتنی بر شواهد و مطالعات علمی متعدد است. این مطالعات ارتباط مصرف چربی های حیوانی با بیماری های قلبی-عروقی و انواع سرطان ها را نشان داده اند.

٤- بسیاری از سموم و آلاینده ها در بافت چربی انباشته می شوند، کسی چه می داند چه مقدار از این آلاینده ها و سموم در روغن های جانوری محلی هست؟!

٥- مصرف مقادیر متعادل روغن های مایع به ویژه زیتون، کانولا، سویا و ذرت برای سلامت شما بهتر است و بی شمار شواهد علمی مؤید این نکته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها