صفر تا صد ماجرای آندره آ استراماچونی و استقلال

آندره آ استراماچونی سرمربی 47 ساله و سابق باشگاه استقلال تهران در سال 98 در با مذاکرات علی خطیر، معاون وقت باشگاه استقلال با قراردادی 2 ساله با این تیم پیوست. استراماچونی سابقه مربیگری در تیم های مطرح همچون اینترمیلان، اودینزه، پاناتینایکوس یونان واسپارتاک پراگ جمهوری چک را در کارنامه خود دارد و از چهره های معتبر فوتبال سرزمین چکمه ای محسوب میشود.

این مربی خوش پوش وجذاب زمانی هدایت استقلال را به دست گرفت که نسبت به سال های گذشته ستارگان کمتری داشت. با وجود شکست در دربی مقابل پرسپولیس استراماچونی توانست با ارائۀ نمایشی هجومی ونتایج خوبی که به دست آورد، طرفداران زیادی را به خود جذب کرد.

استراماچونی در نیم فصلی که هدایت استقلال را به دست داشت، 9 برد، 2 باخت و4 مساوی کسب کرد وبا 33 گل زده و12 گل خورده تفاضل مثبت 21 را ثبت کرد. دوران خوش این مربی ایتالیایی خیلی زود به پایان رسید و به دلیل بدقولی مدیران استقلال در پرداخت مطالبات مالی و به استناد بندی که در قرارداد این مربی قرار داشت که توانست 6 ماه بعد از قراردادش این باشگاه را ترک ومطالباتش را به جریان بیاندازد.

باشگاه استقلال در ماه های گذشته به شدت درگیر مشکلات مربوط به مربی سابق خود یعنی استراماچونی است، که گذشت زمان باعث شده علاوه بر جریمه دیرکرد، افزایش بی رویه ارز بر سنگینی این بدهکاری بیافزاید. همین امر مدیران باشگاه را وادار به یاری خواستن از دولت ومجلس وسایر مؤسسات دولتی کرده است تا به هر روشی از این دردسر بزرگ رهایی یابند.

در طول این مدت مدیران استقلال بارها در تلاش بودند که به نوعی رضایت استراماچونی را برای تخفیف ویا حتی هدایت دوباره این باشگاه کسب کنند اما هیچکدام از این مراحل به نتیجه نرسید تا در نهایت این سرمربی از فیفا علیه آبی پوشان حکم بگیرد. پس از حکم فیفا در سال 1399 مبنی بر تایید ادعای استراماچونی علیه استقلال، این باشگاه محکوم به پرداخت یک میلیون و200 هزار یورو شد. باشگاه استقلال به جای پذیرش حکم تصمیم گرفت تا به دادگاه حکمیت ورزشی موسوم به CAS شکایت کند تا بلکه از این طریق حکم را باطل وحداقل کاهش دهند. ولی این روش نیز کارساز نبود تا در نهایت استقلال موظف است علاوه بر پرداخت مطالبات استراماچونی مبلغ 150 هزار یورو نیر بابت هزینه دادرسی بر روی پرونده پرداخت کند. در این بین هزینه دیرکرد نیز بر این جریمه افزوده شد تا در مجموع مبلغ کل پرداختی به یک میلیون و600 هزار یورو برسد.

در صورتی که باشگاه استقلال با مبلغی بسیار کمتر میتوانست پرونده را خاتمه دهد، افزایش بی رویه ارز در طول این سال ها باعث شده که اکنون استقلال مجبور باشد حدود 100 میلیارد تومن پرداخت کند. باشگاه استقلال به معنای واقعی در منگنه مشکلات قرار گرفته است که علاوه بر پرونده استراماچونی، پرونده های دیگری همچون پادوانی، میلیچ، گابریل پین ودیاباته نیز به این باشگاه فشار می آورند. واز طرفی راه های درآمد زایی به دلیل مشکلات موجود وسوء مدیریت گذشته بسته وبدهی های انباشته شده هر روز خطر جدیدی را متوجه استقلال میکند. 

 

آندره‌ا استراماچونی سرمربی استقلال

 

خطر حذف، کسر امتیاز ومحرومیت

طبق قوانین فیفا که در گذشته نیز موارد مشابه آن را مشاهده کردیم، باشگاه استقلال وحتی فدراسیون فوتبال ایران درصورت عدم پرداخت جریمه، محرومیت های سنگینی را متحمل میشوند. از جمله این جریمه ها کسر امتیاز از جدول لیگ برتر، حذف از رقابت های آسیایی ، سقوط از لیگ برتر،محرومیت از پنجره نقل انتقالاتی و در نهایت تعلیق تیم ملی وفدراسیون فوتبال ایران که این موضوع میتواند تبعاتی همچون محرومیت از جام ملت های آسیا را شامل شود. همین مشکلات وهمچنین کمبود زمان باعث شد تا استقلال برای رهایی از این پرونده به دولت و مجلس متوسل شود.

پس از نامه نگاری های مدیران باشگاه با سران دولت و مجلس و همچنین دیدار مدیرعامل باشگاه آقای فتح الله زاده با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ظاهرا امید به حل مشکلات داده شد و دستور رسیدگی و رفع مشکلات استقلال توسط رئیس جمهور داده شده بود . اما در نهایت باشگاه استقلال موفق به پرداخت بدهی خود به استراماچونی در موعد مقرر یعنی 11 فروردین نشد. بنابراین در این شرایط کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز حرفه ای استقلال را تایید نخواهد و این تیم شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست خواهد داد. علاوه بر این استقلال در این فصل عملکردی بسیار خوب در مسابقات لیگ برتر از خود به جای گذاشته و رقابتی نزدیک در قهرمانی با پرسپولیس و سپاهان دارد، باید دید این حواشی تاثیری در نتایج استقلال در ادامه فصل خواهد داشت یا نه؟

جمع بندی

سرمربی اسبق باشگاه استقلال تهران که در سال 98 با قراردادی دو ساله هدایت این تیم را به عهده گرفت، و با وجود نتایج قابل قبول وارائه بازی تماشاگر پسند، به دلیل سوء مدیریت وعدم پرداخت به موقع مطالبات این تیم را پس از گذشت 6 ماه ترک کرد. لازم به ذکر است که این بدهی مربوط به مدیریت آقای امیرحسن فتحی در لیگ برتر نوزدهم است که از آن زمان تاکنون باشگاه استقلال درگیر پروندۀ این مربی ایتالیایی است. شاید اگر همان زمان مدیران این باشگاه اقدام به پرداخت این مبلغ میکردند، با توجه به قیمت ارز، با مبلغ کمتر از 10 میلیارد تومن ای پرونده خاتمه پیدا میکرد اما اکنون به دلیل افزایش بی رویه ارز، بایستی حدود 100 میلیارد تومن پرداخت شود. در نهایت با اتمام مهلت استقلال برای پرداخت بدهی، تبعات سنگینی مثل محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان آسیا و کسر امتیاز و سقوط به دسته های پایین تر در انتظار استقلال خواهد بود.

برای اطلاع از آخرین اخبار استقلال وحواشی آن می‌توانید به میروریکس (mirorix.com) مراجعه کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها