پیامد موافقت مجلس با استیضاح زنگنه و چالش پیش روی کابینه دوازدهم

مخالفان روحانی به دنبال فروپاشی دولت

چنانچه در هفته‌های آتی وزرای کشور و آموزش و پرورش استیضاح شوند اولین بار در جمهوری اسلامی یک دولت دچار فروپاشی خواهد شد و نیازمند رای مجدد کل کابینه است.

 این هفته‌ که به پایان برسد روحانی تا اینجای کار هفته نفسگیری را پشت سر گذاشته درحالیکه هنوز معلوم نیست روزهای بهتری در پیش باشد.

بجز پایان اعتراضاتی که حتما در تاریخ ثبت می‌شوند، از ابتدای هفته تا کنون؛ حجتی وزیر کشاورزی استعفا داده و زنگنه وزیر نفت در معرض استیضاح قطعی قرار گرفته همچنین استیضاح رحمانی فضلی وزیر کشور و حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز تقدیم هیئت رئیسه شده است.

با این حساب و با استیضاح قطعی وزرای کشور و آموزش و پرورش روحانی حد نصاب تغییر کابینه را از دست داده و دولت با تغییر نیمی از کابینه سقوط می‌کند.

وزرایی که تاکنون از دولت رفته‌اند: محمود حجتی، سیدمحمد بطحایی، سیدحسن قاضی‌زاده، محمد شریعتمداری، عباس آخوندی و مسعود کرباسیان و علی ربیعی هستند.

کل کابینه ۱۹ نفر و تغییرات آن ۷ وزیر است. نیمی از کابینه ۹/۵ یا ۱۰ وزیر است. اما رسیدن به عدد ۱۰ چندان دور از انتظار نیست.

با خروج وزیر نفت و استیضاح ۲ وزیر دیگر، باید دولت برای تمام کابینه رای اعتماد مجدد بگیرد.

گویا نمایندگان مجلس که پایان امسال نیاز به رای مردم دارند، تصمیم دارند ضرب شصتی نشان دولت بدهند تا شاید در حوزه‌های انتخابیه با استقبال مردمی مواجه شوند.

اصلاح قیمت بنزین و سهمیه‌بندی توسط دولت طی یک خبر ناگهانی، بدون اینکه نمایندگان فرصت کنند مقابل دوربین‌های مجلس نمایش مردم دوستی راه بیندازند، موجب کینه جدی میان نمایندگان با اعضای دولت شده و همین مسئله استیضاح‌های پیاپی را به همراه داشته است.

دولت احمدی‌نژاد زمانی که متوجه شد با برکناری صفار هرندی دولت را در خطر سقوط قرار می‌دهد ناچار به مدارا شد و وزیر ارشاد را چند روزی تا پایان دولت نهم حفظ کرد.

صفار هرندی نیز در نامه استعفای خود به احمدی‌نژاد (در تاریخ ۸ مرداد۱۳۸۸) نوشت: «با این همه در برابر این تقدیر که در هشت روز باقی‌مانده از عمر دولت نهم، از نام و آبروی این بنده‌ی کوچک خدا و سرباز ولایت امر،‌ به قدر یک "عدد" بهره گرفته شود،‌ تسلیم و راضی‌ام.»

اما روحانی به دلیل مقابله مجلس اختیار حفظ کابینه را ندارد و علی الظاهر هنوز تن به لابی با نمایندگان نیز نداده.

چنانچه در هفته‌های آتی وزرای کشور و آموزش و پرورش استیضاح شوند اولین بار در جمهوری اسلامی یک دولت دچار فروپاشی خواهد شد و نیازمند رای مجدد کل کابینه است.

تمام این پروسه نیز مشمول قربانی گرفتن مجلس از روحانیست که برای سهمیه‌بندی بنزین مجلس را دور زد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها