شکستن کمر مردم زیر بار تورم در سالِ مهار تورم!

در حالیکه بسیاری از رسانه‌های اصولگرا طی این مدت سعی داشتند که در راستای دستاوردسازی دولت، به گونه‌ای عمل کنند که مردم متوجه تلاش دولت برای بهبود شرایط شوند اما نظرسنجی‌ها حاکی از این است که این شگرد رسانه‌ای حتی طرفداران رئیسی را راضی نکرده است.

شکستن کمر مردم زیر بار تورم در سالِ مهار تورم!

حسین شریعتمداری به عنوان یکی از حامیان سرسخت دولت رئیسی اعتقاد دارد که این گرانی‌ها ربطی به مجلس انقلابی و دولت سیزدهم ندارد

 

گروه سیاسی- 28 ماه از عمر دولت سیزدهم و روی کارآمدن ابراهیم رئیسی سپری شده و در این مدت بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی بر این باورند که او نه تنها باری از روی دوش مردم برنداشته بلکه به طور میانگین تقریباً اکثر کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم طی این مدت با افزایش 50 درصدی مواجه بوده و قیمت سایر اقلام و مایحتاج زندگی هم به طور چشمگیری گران شده است.

اما حسین شریعتمداری به عنوان یکی از حامیان سرسخت دولت رئیسی اعتقاد دارد که این گرانی‌ها ربطی به مجلس انقلابی و دولت سیزدهم ندارد و سرنخ ماجرا در دولت قبل، یعنی حسن روحانی است.

این در حالی است که مدیرمسئول روزنامه کیهان در مهرماه سال 1394 درحالیکه تقریباً دو سال از عمر دولت روحانی گذشته بود با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به گرانی‌ها نوشته بود: «مردم انتظار دارند درباره بی‌تدبیری و گرانی‌ها توضیح دهید.»

درست نقطه مقابل واکنشی که درباره وضعیت کنونی کشور و عیان شدن ناکارآمدی دولت رئیسی از خودش نشان داده و تلاش می‌کند دولت را بی‌تقصیر نشان دهد.

در حالیکه بسیاری از رسانه‌های اصولگرا طی این مدت سعی داشتند که در راستای دستاوردسازی دولت، به گونه‌ای عمل کنند که مردم متوجه تلاش دولت برای بهبود شرایط شوند اما نظرسنجی‌ها حاکی از این است که این شگرد رسانه‌ای حتی طرفداران رئیسی را راضی نکرده است.

به طور مثال آمارهایی که بانک مرکزی در آبان ماه گذشته منتشر کرد نشان می‌دهد که از مرداد ۱۴۰۰ که ابراهیم رئیسی بر سر کار آمد، نرخ رسمی تورم (۱۲ ماهه) ۴۵.۷ درصد بود. این نرخ در پایان دومین سال ریاست‌ جمهوری او با یک درصد رشد به ۴۶.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. در کنار این، در مجموع دو سال اول کار رئیسی، کالاها و خدمات مصرفی مردم با سرعتی حتی بیشتر از دو سال آخر ریاست‌جمهوری حسن روحانی گران شده‌اند.

طبق آمارهای رسمی، در دو سال آخر دولت روحانی قیمت اقلام مصرفی به طور متوسط ۸۷ درصد، و در دو سال اول رئیسی تقریباً ۱۰۷ درصد بالا رفت.

قیمت مواد غذایی هم که در دو سال آخر دولت روحانی به طور متوسط ۱۰۱ درصد بالا رفته بود، در دو سال اول دولت رئیسی ۱۵۱ درصد بالا رفت.

این شتاب گرفتن رشد قیمت‌ها در بعضی از گروه‌های مواد غذایی از جمله لبنیات، روغن و مواد پروتئینی حتی چشمگیرتر بوده است. برای مثال سرعت رشد قیمت گوشت قرمز و مرغ که در دو سال آخر دولت روحانی به طور متوسط ۷۰ درصد بالا رفته بود، در دو سال اول رئیسی سه برابر شد و به ۲۱۲ درصد رسید‌. تا جاییکه قیمت گوشت از ابتدای سال جدید به کرار گران شده و هم اکنون (25دی‌ماه) قیمت شقه گوسفندی به حدود ۵۶۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۶۶۰ هزار تومان و راسته گوسفندی ۵۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در آبان پارسال هر کیلو گوشت گوسفندی در حدود ۱۹۰ هزار تومان قیمت داشت که این عدد تفاوت فاحشی با قیمت‌های کنونی بازار گوشت دارد .به عبارت دیگر قیمت گوشت و مرغ به طور متوسط در دو سال اخیر بیش از سه برابر شده است.

در حوزه لبنیات هم قیمت مصوب ماست دبه‌ای ۲ کیلویی کم‌چرب در اردیبهشت سال گذشته به ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود، اما درحال حاضر خرید دبه ۲ کیلویی ماست کم‌چرب به 119 هزار تومان رسیده. این در حالی است که ابتدای سال جاری همین دبه ۲ کیلویی ماست کم‌چرب سون کاله ۸۹ هزار تومان فروخته می‌شد و حالا در کمتر از شش ماه بیش از ۳۰ درصد گران شده است.

آن‌هم در سالی که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای سال «مهار تورّم و رشد تولید» نامگذاری شده است. مسیح مهاجری سال گذشته و به دنبال افزایش گرانی و بالا رفتن نرخ تورم خطاب به رئیسی نوشت: حالا که روشن شده شما نمی‌توانید از عهده حل مشکلات برآیید، شجاعانه کنار بروید و کار را به افراد کاردان بسپارید.

هرچند این کناره‌گیری در جمهوری اسلامی تقریباً محال است اما فرصت خوبی است که روزنامه کیهان و شخص حسین شریعتمداری با درنظر گرفتن خدا و وجدان خود، به بررسی عملکرد دولت رئیسی بپردازند و اگر دستشان به رئیس جمهور می‌رسد، که می‌رسد؛ او را نسبت به وضعیت موجود مردم آگاه کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها