چرا قالیباف از عملکرد مجلس دفاع کرد؟

اینکه قالیباف از عملی شدن ۸۰ درصدی وعده‌ها می‌گوید و دولت هم از صادق‌الوعد بودنش می‌گوید را مردم باید تشخیص بدهند اما تا امروز آنچه که از مجلس یازدهم به چشم رسانه‌ها آمده تنها پنهان‌کاری بوده و وضع قانون برای هر چه بیشتر محدود کردن مردم.

چرا قالیباف از عملکرد مجلس دفاع کرد؟

افزایش تعدادجلسات غیرعلنی در این مجلس که با شعار شفافیت وارد خانه ملت شدند یکی از برجسته‌ترین نقاط ضعف این مجلس است

 

گروه سیاسی - ۳۸ روز پس آنکه نشست انتخاباتی مبنا یا همان شانای سابق در بهشت زهرا و با حضور ۴ هزار نفر از سراسر کشور برگزار، چهارشنبه هفته گذشته هشتم آذر شورای ائتلاف بار دیگر با فرمول قالیباف نشست دیگری را برگزار کرد تحت عنوان آشنایی با اقدامات مجلس یازدهم و تبیین عملکرد مجلس انقلابی. گفته شده که این نشست هم با حضور ۴۰۰ جوان انقلابی از ۱۵ استان در خیابان سرچشمه تهران برگزار شده.

در افتتاحیه این نشست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف سخنرانی کردند و ۲۰ تن نمایندگان مجلس هم در این نشست از عملکردشان طی چهار سال گذشته دفاع کردند.

همایش دستاوردهای مجلس انقلابی در حالی برگزار شد که طبق آمار، مجلس یازدهم یکی از ضعیف‌ترین مجالس شورای اسلامی طی ۴۵ سال گذشته بود.

محمدباقر قالیباف در این نشست که همانند نشست قبلی مشخص نیست هزینه‌های آن از کجا تامین می‌شود و طبق قانون جدید انتخابات باید هزینه‌های انتخاباتی نامزدها شفاف باشد، مدعی شد: مجلس یازدهم به  بیش از ۸۰ درصد وعده‌های خود عمل کرده است.

ادعایی که صدای بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی را بلند کرد.

او همچنین اضافه کرد: مجلس یازدهم با اصلاح ساختار بودجه جلوی تورم و خلق پول را گرفت.

ادعایی خلاف آنچه در گزارش‌های رسمی تاکنون منتشر شده و طبق آمار دولت سیزدهم فقط در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۲۶۶ هزار میلیارد تومان چاپ پول داشته و در نیمه اول سالجاری هم میزان رشد نقدینگی حدود ۳۷ درصد بوده در حالی که رشد اقتصادی بین ۳ تا ۴ درصد محاسبه شده است.

این در حالی است که مجلس نقش بزرگی در این رابطه داشته، به عنوان مثال دولت به همراه مجلس در تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با تصویب قوانینی نظیر حمایت از تشکیل خانواده، اشتغال‌زایی، برنامه‌های حمایتی و... تکالیف بانک مرکزی برای اعطای اعتبارات را برشمرده اما در واقع این اعتبارات «خلق پول از هیچ» بوده که از یک‌سو به رشد نقدینگی منجر شده و از سویی دیگر درنهایت عاملی برای رشد پایه پولی هستند.

اضافه بر این افزایش تعدادجلسات غیرعلنی در این مجلس که با شعار شفافیت وارد خانه ملت شدند یکی از برجسته‌ترین نقاط ضعف این مجلسی است که رئیسش از عملکرد آن دفاع می‌کند. مجلس انقلابی یازدهم حتی جلسه رسیدگی به استعفای الیاس نادران را هم به صورت غیرعلنی برگزار کرد. رسیدگی به طرح صیانت و لایحه حجاب هم از دیگر مواردی است که می‌توان از آن به عنوان لکه سیاه، در کارنامه مجلس یازدهم یاد کرد.

آش مجلس انقلابی آنقدر شور شده که منوچهر متکی به عنوان سخنگوی شورای وحدت، که یک طرف ماجرای جمع‌آوری نامزدهای لیست انتخاباتی سال ۹۸ حضور داشت هم می‌گوید: مجلس یازدهم عملکرد قابل دفاعی نداشته و همین امر موجب قهر بخش‌هایی از جامعه با انتخابات و صندوق‌های رأی شده است.

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم که ردصلاحیت‌های گسترده نمایندگان منتقد را به دنبال داشت، گفته می‌شد اگر دولت و مجلس و به طور کلی حاکمیت یکدست باشد کارها به خوبی پیش خواهد رفت که در عمل نه تنها اتفاق خاصی در وضعیت مردم ایجاد نشد بلکه وضعیت به جایی رسیده که طبق آمار از هر ایرانی یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند.

بخشی از وظایف مجلس نظارت بر عملکرد دولت است که با این یکدستی قوا چنین وظیفه مهمی به هیچ وجه رخ نداد و در مسئله رسیدگی به صلاحیت نمایندگان مجلس مشاهده شد که همان نمایندگانی که برای رئیسی نامه نوشته و از او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده بودند، توسط وزارت کشور ردصلاحیت شدند.

متأسفانه نمایندگان کنونی قادر‌ نبودند حتی‌ چند قانون راهگشا و مؤثر تصویب کنند تا گرهی از گره‌های کشور‌ باز شود. معمولاً نمایندگان در سال اول فقط شعار می‌دهند اما در سال چهارم باید بگویند چه قانون مؤثری را تصویب کرده‌اند که مشکلات معیشتی مردم را رفع کند. 

اینکه قالیباف از عملی شدن ۸۰ درصدی وعده‌ها می‌گوید و دولت هم از صادق‌الوعد بودنش می‌گوید را مردم باید تشخیص بدهند اما تا امروز آنچه که از مجلس یازدهم به چشم رسانه‌ها آمده تنها پنهان‌کاری بوده و وضع قانون برای هر چه بیشتر محدود کردن مردم.

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس در همین خصوص می‌گوید: مجلس یازدهم نقاط مثبت و منفی داشته اما به نظر بنده نقاط منفی بر نقاط مثبت عملکرد مجلس غلبه پیدا کرده به این ترتیب که در مواردی که باید منافع مردم به صورت جدی مورد حمایت قرار می‌گرفت، حرکتی صورت نگرفته.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها