گرانی و تورم به بالاترین نرخ در 40 سال گذشته رسید

در اثر سیاست های اشتباه بانک مرکزی و دولت، گرانی و تورم به بالاترین نرخ در 40 سال گذشته رسید.

گرانی و تورم به بالاترین نرخ در 40 سال گذشته رسید

به گزارش مستقل آنلاین،الجزیره نوشت:

قیمت مصرف کننده ژاپن در ماه ژوئن با سرعت بیشتری افزایش یافت و برای پانزدهمین ماه متوالی بالاتر از هدف بانک مرکزی باقی ماند.

آمارهای رسمی روز جمعه نشان داد که تورم مصرف کننده اصلی ژاپن در ماه گذشته به 3.3 درصد در مقایسه با رشد قیمت 3.2 درصدی در ماه رسیده است.

تورم «هسته ای» که به استثنای قیمت مواد غذایی تازه و سوخت است، پس از افزایش 4.3 درصدی در ماه می، به 4.2 درصد کاهش یافت.

ارقام تورم در حالی منتشر می شود که بانک مرکزی ژاپن (BOJ) قرار است آخرین تصمیم خود را در مورد نرخ بهره در هفته آینده اتخاذ کند.

به طور گسترده ای انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا نرخ های پایه را بدون تغییر در -0.1 درصد نگه دارد و به یک سیاست پولی بسیار سست پایبند باشد زیرا سایر بانک های مرکزی نرخ ها را برای مهار تورم افزایش می دهند.

ماسامیچی آداچی، اقتصاددان در UBS Securities به بلومبرگ گفت که ارقام تورم نشان نمی‌دهد که بانک مرکزی ژاپن هیچ تغییر سیاستی عمده‌ای را اعلام نخواهد کرد.

آداچی گفت: «بسیار واضح است که تورم از اینجا کاهش خواهد یافت، زیرا افزایش قیمت‌های وارداتی کاهش می‌یابد.»

تورم ژاپن، در حالی که در بالاترین حد چهار دهه اخیر و بالاتر از هدف بلندمدت 2 درصدی BOJ قرار دارد، بسیار کمتر از کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا بوده است.

از زمان ترکیدن حباب بزرگ دارایی ها در اوایل دهه 1990، ژاپن بین دوره های رشد قیمت ناچیز و کاهش تورم در نوسان بوده است.

بانک‌های مرکزی مکررا سیاست نرخ‌های بهره بسیار پایین و منفی را برای احیای سومین اقتصاد بزرگ جهان با موفقیت محدود اتخاذ کرده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها