جنگ بین کشورهای غربی و حوثی‌ها، برای ایران فرصت است یا دام؟

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: ما برای درگیری با ایران تلاش نمی‌کنیم

نگرانی نسبت به گسترش جنگ در منطقه هر چه قدر در بین رسانه‌های غیردولتی افزایش یافته، در طرف مقابل اما رسانه‌ها و نشریات حکومتی تلاش دارند که اینگونه وانمود کنند که جمهوری اسلامی در صورت ادامه دار بودن حملات آمریکا و انگلیس به حوثی‌ها ساکت نخواهند نشست.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: ما برای درگیری با ایران تلاش نمی‌کنیم

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما برای درگیری با ایران تلاش نمی‌کنیم. به دنبال افزایش سطح تنش نیستیم. دلیلی برای افزایش سطح تنش بیش از آنچه در روزهای اخیر روی داد نیست.»

 

 

گروه سیاسی- بامداد جمعه بود که شبکه المیادین از حمله هوایی آمریکا و انگلیس به چهار استان یمن خبر داد. خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از یک منبع آگاه محلی نوشت که جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعاء حمله کرده‌اند. حمله‌ای که ارتش امریکا در بامداد روز شنبه هم تکرار کرد و اهداف دولت حوثی‌ها (انصارالله) در یمن را مورد حمله موشک‌های 450 کیلویی توماهاک خود قرار داد.

آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند این حملات پاسخی است به تهدیدهای حوثی‌ها علیه کشتی‌های باری در دریای سرخ که نگرانی‌های زیادی را برای کشورهای جهان ایجاد کرده. اما حوثی‌ها معتقدند که حملات آن‌ها در حمایت از غزه صورت می‌گیرد.

اما هر چه که هست حالا دیگر می‌توان با اطمینان بیشتری به این گزاره پرداخت که جنگ بین حماس و اسرائیل به خارج از محدوده دو طرف کشیده شده که یک پای آن قطعاً جمهوری اسلامی است. هر چند کاخ سفید روز جمعه پس از موج اول حملات علیه حوثی‌های یمن اعلام کرد که آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه "ام اس ان بی سی" گفت: «ما برای درگیری با ایران تلاش نمی کنیم. به دنبال افزایش سطح تنش نیستیم. دلیلی برای افزایش سطح تنش بیش از آنچه در روزهای اخیر روی داد نیست.»

جو بایدن هم در واکنش به همین موضوع مقابل خبرنگاران گفت که کشورش به دنبال جنگ نیابتی با ایران نیست.

در ایران اما غروب جمعه برخی از حامیان حوثی‌ها و یا همان جبهه مقاومت، مقابل سفارت انگلیس در تهران اقدام به برپایی تجمع اعتراضی زدند که خوشبختانه این‌بار منجر به حمله علیه سفارت نشد. اما درخواست آن۶ها از دولت، حمایت از حوثی‌ها در برابر آمریکا و متحدانش بود. در بخشی از این تجمع اعتراضی، مردم و دانشجویان از مسئولین خواستند اقدامات حقوقی لازم برای پاسخگویی به حمله آمریکا و انگلیس به یمن را انجام دهند.

تا پیش از این جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌های جنگ غزه، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی کشورهای اروپایی و آمریکا بود. اما حوثی‌ها با شدت عمل بیشتری تلاش کردند که خودشان را به عنوان یک طرف دعوا وارد نزاع در منطقه کنند. هرچند آمریکا و متحدانش طی این مدت تلاش کردند تا با پاسخ غیرنظامی، جلوی شکل‌گیری چنین وضعیتی را بگیرند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که تنها راه جلوگیری از ادامه حملات حوثی‌ها، اقدام نظامی علیه شبه‌نظامیان یمنی است.

در این وضعیت اگر حملات حوثی‌ها متوقف شود و سایر نیروهای جبهه مقاومت هم از مواضع خودشان کوتاه بیایند، می‌توان نتیجه گرفت که حملات دو روز گذشته کشورهای غربی علیه انصارلله یمن اثربخش بوده (که احتمالش تقریباً صفر است) اما در غیر اینصورت، اگر حوثی‌ها بتوانند به حملاتشان به شکلی معنادار ادامه دهند، در این بین این تنها جمهوری اسلامی است که می‌تواند تعیین کننده نتیجه این بازی باشد.

ادعایی خطرناک برای کشورهای منطقه که می‌تواند دامنه درگیری‌ها را افزایش دهد.

نگرانی نسبت به گسترش جنگ در منطقه هر چه قدر در بین رسانه‌های غیردولتی افزایش یافته، در طرف مقابل اما رسانه‌ها و نشریات حکومتی تلاش دارند که اینگونه وانمود کنند که جمهوری اسلامی در صورت ادامه دار بودن حملات آمریکا و انگلیس به حوثی‌ها ساکت نخواهند نشست.

تا اینجای کار به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی قصد ندارد بر آتش تنش در منطقه بیافزاید همانطوریکه پس از حمله تروریستی داعش در کرمان، سردار کوثری اعلام کرد که پاسخ ما به اسرائیل عجولانه نخواهد بود اما در این بین، به نظر می‌رسد که در صورت تدام جنگ در غزه و اصرار نتانیاهو بر نسل‌کشی در غزه و البته حملات آمریکا و انگلیس به حوثی‌ها، می‌تواند جنگ نیابتی را به جنگ مستقیم بین دو طرف ماجرا، یعنی جمهوری اسلامی و کشورهای غربی بکشاند که در این صورت همانطور که یک رسانه اصولگرا نوشت: نه مردم همان مردم دهه شصت هستند و نه شرایط منطقه، یک جنگ دیگر را می‌طلبد.

هر چند ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر دولت فعلی از طیف و یا جناح منتقد اصولگرایان یا همان انقلابی‌ها بود، مشخص نبود در تجمع غروب جمعه و حتی پس از آغاز حملات کشورهای غربی به یمن، چه اتفاقی در کشور رخ می‌داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها