مروری بر 10 فیلم کلاسیک تاریخ سینما که باید پیش از مرگ تماشا کرد

فیلم کلاسیک بخش مهمی از تاریخ سینماست. چیزی به عنوان سینمای امروز وجود نداشت اگر فیلم‌های قدیمی تاریخ سینما نبودند؛ فیلم‌های کلاسیک با داستان‌هایی الهام‌بخش، کارگردانانی خلاق و بازیگرانی فراموش‌نشدنی.

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: از آنجایی که فیلم‌های کلاسیک بسیار زیادی برای برشمردن وجود دارد، معمولاً در مورد انتخاب یک لیست ده‌تایی از بهترین فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما نظرات فراوانی مطرح شده است. برخی از آنها به دلیل تأثیر انقلابی خود بر صنعت سینما انتخاب می‌شوند. برخی دیگر به خاطر قهرمان‌های کاریزماتیک و شخصیت‌های منفی جذابشان موردتوجه قرار گرفته‌اند. فهرست زیر ادای دینی است به مقطعی فراموش‌نشدنی از تاریخ سینما که از آن به عنوان دوران طلایی سینما یاد می‌شود.

این فهرست که فیلم‌هایش همگی مربوط به پیش از دهه 1970 هستند، به ترتیب زمانی قرار گرفته‌اند. از آنجایی که فهرست بهترین‌های کلاسیک تاریخ سینما ممکن است با نظر دیگر منتقدان و علاقمندان سینما  متفاوت باشد  آن را به عنوان فهرستی پیشنهادی برای ورود به دنیای فیلم کلاسیک قلمداد کنید.

فیلم کلاسیک جادوگر شهر از

جادوگر شهر اُز (1939)

اولین فیلم این فهرست، یک فیلم موزیکال منحصربه‌فرد است که با اقتباس از کتاب محبوب «جادوگر شهر اُز» ساخته شده است و نتیجه فیلمی فوق العاده محبوب و جاودانه است. دوروتی (جودی گارلند) و سگش توتو که توسط یک گردباد مهلک از خانه‌اش در اوکلاهما پرتاب شده و در یک سرزمین جادویی سقوط کرده‌اند، باید با کمک دوستان تازه‌ای که پیدا کرده‌اند راه بازگشت به خانه را پیدا کنند. اگرچه این اولین فیلم رنگی تاریخ نبود اما نحوه استفاده از رنگ در فیلم و تضاد استادانه آن کاملا فراموش‌نشدنی است. اگرچه این کتاب قبلاً موفقیت بزرگی به دست آورده بود اما روایتی که ویکتور فلمینگ و تیم سازنده فیلم به صفحه نقره‌ای سینما آوردند این داستان جادویی را برای همیشه جاودانه کرد

  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • بازیگران اصلی: جودی گارلند، فرانک مورگان، ری بولگر
  • مدت زمان: 102 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 8.0

فیلم کلاسیک شاهین مالت

شاهین مالت (1941)

فیلم شاهین مالت اولین فیلم فهرست ماست که با محور قراردادن یک شخصیت اصلی بدجنس در داستان  راه را برای ظهور فیلم نوآر به شکلی شکوهمند هموار کرد. سام اسپید (همفری بوگارت) یک کارآگاه خصوصی است که یک پرونده به ظاهر ساده را بر عهده می گیرد، که به سرعت به یک سری تقابل‌های خصمانه و فریبکارانه تبدیل می شود که دنبال کردن آن برای دیگران دشوار است. فیلمبرداری، تدوین صدا، و نورپردازی همگی از نکات برجسته این فیلم هستند، به لطف دیالوگ های واضح و درخشانی که بوگارت و دیگران به طرزی استادانه ارائه کردند و به کمک مهارت های بازیگری قابل توجه همفری بوگارت، این فیلم کلاسیک به عنوان فیلمی در نظر گرفته می شود که توانست در حرفه بازیگری او را به ستاره‌ای ابدی تبدیل کند.

  • کارگردان: جان هیوستون
  • بازیگران اصلی: همفری بوگارت، مری آستور، گلدیس جورج
  • مدت زمان: 100 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 8.0

فیلم کلاسیک همشهری کین

فیلم کلاسیک همشهری کین (1941)

فیلم همشهری کین که بارها از آن به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما یاد شده فیلمی است که هر علاقه‌مند به فیلم یا فیلمساز مشتاق باید در اسرع وقت آن را ببیند. شخصیت چارلز فاستر کین (اورسن ولز) زندگی خارق‌العاده‌ای داشته است که دیگران فقط آرزوی آن را دارند. با این حال، پس از مرگ او، تیمی از خبرنگاران در تلاش برای کشف رمز و راز آخرین کلمه او، "رزباد" هستند و مجموعه‌ای از روایت‌های نزدیک‌ترین افراد به او را کشف می‌کنند. در حالی که این فیلم در واقع یک شاهکار چند وجهی از بازیگری، نورپردازی، فیلمبرداری، نویسندگی، کارگردانی و دیگر بخش‌های سینمایی است، درک تأثیر فرهنگی این فیلم در زمان خود برای کسی که در این دوره زندگی می‌کند دشوار است. این فیلم کلاسیک که ظاهراً بر اساس زندگی امپراتور رسانه‌ای آن دوران  ویلیام راندولف هرست و شرکای متعدد به سختی موفق به اکران شد و عملا ساخت و نمایش آن به منزله پریدن از چند حلقه آتش بود.

  • کارگردان: اورسن ولز
  • بازیگران اصلی: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کامینگور
  • مدت زمان: 119 دقیقه
  • امتیاز IMDb : 8.3

فیلم کلاسیک سانست بلوار

سانست بلوار (1950)

یک فیلم کلاسیک کم و بیش نادیده گرفته شده در تاریخ فیلم نوآر، فیلم کمدی سیاه «سانست بلوار» است فیلم درباره جزئیات سبک زندگی کسانی است که در دوران طلایی صنعت فیلم نقش مهمی داشتند و همچنین تأثیرش بر زندگی آنهاست. داستان فیلم درباره فیلمنامه نویس سرکش هالیوودی به نام جو گیلیس (ویلیام هولدن) است که با ستاره درحال افول فیلم صامت، نورما دزموند (گلوریا سوانسون) رابطه برقرار می کند، که به آرامی او را به شکلی عمیق در این فانتزی دیوانه‌وار فرو می برد که دوران اوج حرفه‌ایش دوباره دوباره باز خواهد گشت. داستان شیطنت‌آمیز و اجراهای دراماتیک در این فیلم که باعث شده نتیجه فیلمی تماشایی باشد هولدن را در دوران اوج خود به نمایش می‌گذارد. متأسفانه، از آنجایی که سوانسون در آن زمان همسن شخصیت بود، بازی او در نقش نورما دزموند سرخورده چندان دیده نشد، زیرا آخرین نقش بزرگ او در سینما تنها چند سال بعد به وقوع پیوست. او به بازی در نقش‌های تلویزیونی ادامه داد و در سال 1974 قبل از پایان کار حرفه‌ای‌اش برای آخرین بار ایفای نقش کرد.

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • بازیگران اصلی: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فون استروهایم
  • مدت زمان: 110 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 8.4

فیلم کلاسیک شورش بی دلیل

شورش بدون دلیل (1955)

فیلم «شورش بدون دلیل» که به‌خاطر به دلیل ستاره محبوب و تاثربرانگیزش جیمز دین فقید برای فهرست انتخاب شده است، بی‌شک مشهورترین نقش او در تمام دوران است. مرد جوانی به نام جیم استارک (جیمز دین) تازه وارد شهر شده است اما گذشته‌اش را با خود می آورد و مدام با همکلاسی ها، والدینش و پلیس دچار مشکل می شود. این فیلم کلاسیک یک دستاورد بازیگری برای جیمز دین بود و به خوبی نشان داد که در صورت فراهم شدن فرصت او دقیقاً چه بازی هنرمندانه‌ای می‌تواند در یک نقش دراماتیک انجام دهد. از آنجایی که جیمز دین همیشه در کارنامه سینمایی‌اش درون و بر ماشین‌های درجه یک ظاهر می‌شد، به طرز غم انگیزی طعنه‌آمیز است که اشتیاق دیگر او - مسابقات اتومبیل رانی - باعث مرگ نابهنگام این بازیگر محبوب شود. او که در سن 24 سالگی در سانحه رانندگی درگذشت به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده است که تماشاگران فیلم‌هایش را مجذوب و مسحور می‌کند.

  • کارگردان: نیکلاس ری
  • بازیگران اصلی: جیمز دین، ناتالی وود، سال مینیو
  • مدت زمان: 111 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 7.7

فیلم کلاسیک پل رودخانه کوای

پل روی رودخانه کوای (1957)

فیلم «پل روی رودخانه کوای» که آن را برخی از منتقدان بهترین فیلم جنگی تمام دوران می‌دانند نگاهی انسانی به وضعیت اسیران در کشورهای جنوب شرقی آسیا در طی جنگ جهانی دوم است. داستان فیلم درباره زندانیان بریتانیایی به رهبری سرهنگ نیکلسون (الک گینس) است که مجبور می شوند یک پل قطار بر روی رودخانه کوای بسازند، غافل از اینکه عملیاتی برای تخریب آن در حال انجام است. یکی دیگر از نقش های به یاد ماندنی ویلیام هولدن، بازی در نقش یک اسیر جنگی آمریکایی است که به نوعی از این موقعیت جان سالم به در می برد و فرار می کند تا مجبور شود برگردد و عملیات را انجام دهد. گرچه الک گینس قبلاً به عنوان یک نماد سینما شناخته شده بود، اما در نقش سرهنگی غرورآفرین که بی وقفه در تلاش برای ساختن این بنای تاریخی در طی جنگ است، اجرای فوق العاده درخشانی را ارائه می دهد.

  • کارگردان: دیوید لین
  • بازیگران اصلی: ویلیام هولدن، الک گینس، جک هاوکینز
  • مدت زمان: 161 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 8.1

فیلم کلاسیک پل رودخانه کوای

روانی (1960)

فیلم «روانی» ساخته آلفرد هیچکاک که در تمام منابع آموزشی سینما به عنوان یک نمونه درخشان استفاده از فیلم‌برداری و موسیقی به آن اشاره می‌شود، پس از اکران بی‌درنگ به یک کلاسیک جاودانه تبدیل شد. فیلم که بر اساس مجموعه‌ای از داستان‌های واقعی ساخته شده است درباره متلی به نام بیتس است که آن‌طور که در نگاه اول به نظر می‌رسد مکان گرم و دلپذیری نیست و برخی از افرادی که به آنجا می‌روند، هرگز آن را ترک نمی‌کنند. ساخت این فیلم کلاسیک  که راه را برای فیلم‌های اسلشر/هیجان‌انگیز آینده هموار کرد، از زمان اکرانش فراتر می‌رود. اگرچه هیچکاک به خاطر تریلرهای معمایی‌اش شناخته می شود، اما در هیچکدام به اندازه این فیلم در آزمون گذر زمان سرافراز بیرون نیامده است.

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران اصلی: آنتونی پرکینز، جانت لی، ورا مایلز
  • مدت زمان: 109 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 8.5

فیلم کلاسیک دکتر استرنج لاو

فیلم کلاسیک دکتر استرنج لاو یا چگونه یاد گرفتم که نگران نباشم و بمب اتم را دوست داشته باشم (1964)

فیلمی که در طول این سال‌ها هرگز قدرت طنز درخشانش را از دست نداده است، دکتر استرنج لاو یا: چگونه یاد گرفتم از نگرانی نباشم و بمب اتم را دوست داشته باشم، اثری استادانه و تاریک از نابغه کمدی استنلی کوبریک درباره رویایی غیرمنتظره‌ و پوچ. «آقایان، شما نمی توانید اینجا دعوا کنید! اینجا اتاق جنگ است.» با محوریت تنش و پارانویای جنگ سرد، سیاستمداران، سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی همگی به نوبت به طور ناخواسته خرابکاری می‌کنند و به زنجیره‌ای بی‌پایان از آخرالزمان اجتناب‌ناپذیر هسته‌ای تبدیل می‌شوند. پیتر سلرز، کاپیتان گروه لیونل ماندراک، رئیس جمهور مرکین مافلی و دکتر استرنج لاو در یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌هایی است که تاکنون درباره جنگ ساخته شده است. خنده دار کلمه ای است که حق مطلب را در باره این فیلم ادا نمی‌کند و  به عنوان یکی از بهترین کمدی‌های تمام دوران محسوب می‌شود.

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران اصلی: پیتر سلرز، جورج سی اسکات، استرلینگ هایدن
  • مدت زمان: 95 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 8.4

فیلم کلاسیک اشک ها و لبخندها

اشک‌ها و لبخندها (1965)

دومین فیلم موزیکال در فهرست امروز ما، فیلم کلاسیک «اشک‌ها و لبخندها» نقطه عطفی در فیلم‌های موزیکال به‌شمار می‌رود.. فیلم بر اساس داستان واقعی خوانندگان خانواده فون تراپ، یک راهبه عجیب و غریب به نام ماریا (جولی اندروز) است که فرستاده می شود تا خانه‌دار و پرستار فرزندان خانواده فون تراپ باشد. این فیلم عاشقانه موزیکال که در اتریش در آغاز جنگ جهانی دوم ساخته شده است، به سرعت به یک درام جنگی تبدیل می‌شود که به شکلی هوشمندانه رفتار بدخواهانه آلمان هیتلری با اتریش را زیر تیغ نقد قرار می‌دهد.. موسیقی این فیلم از زمان اکران تا به امروز در رسانه‌ها و موقعیت‌های مختلفی تکرار و بازسازی شده است و این موضوع به‌خوبی نشان می دهد ترکیب موسیقی و هنرهای نمایشی تا چه اندازه می‌تواند قدرتمند باشد.

  • کارگردان: رابرت وایز
  • بازیگران اصلی: جولی اندروز، کریستوفر پلامر، النور پارکر
  • مدت زمان: 172 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 8.0

فیلم کلاسیک 2001 یک ادیسه فضایی

فیلم کلاسیک 2001: یک ادیسه فضایی (1968)

یکی دیگر از انقلاب‌ها در صنعت سینما شاهکار استنلی کوبریک، 2001: یک ادیسه فضایی است که به طور یکپارچه مضامین انسانی، انتزاعی، رازآلود و ژانر علمی تخیلی را با هم ترکیب می‌کند. فیلم درباره زمانی است که بشر یک شی تاریک و مرموز را کشف می کند که بیش از 4 میلیون سال پیش به طور عمدی روی سطح ماه مدفون شده است. سفری به فضا آغاز می شود تا با کمک یک کامپیوتر هوش مصنوعی کشف شود که شی اسرارآمیز از کجا آمده است. با توجه به اینکه فیلم در سال 1968 اکران شد، (قبل از جنگ ستارگان و حتی قبل از فرود ماه)، جلوه های ویژه صوتی و تصویری و تئوری های علمی تخیلی آن بسیار جلوتر از زمان خود بود، به طور دقیق حدود 10 تا 15 سال. فیلم یک درام حماسی است که موسیقی کلاسیک پررونق و مناظر آرام و نفس گیر فضای بیرون را به نمایش می گذارد. ساخت این فیلم کلاسیک بیش از چهار سال به طول انجامید و تقریباً 10 میلیون دلار هزینه برد که این موضوع در دهه 1960 بسیار عجیب به نظر می‌رسید.

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران اصلی: کیر دالیا، گری لاکوود، ویلیام سیلوستر
  • مدت زمان: 149 دقیقه
  • امتیاز IMDb: 8.3

 

منبع: The Manual

ترجمه: سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها