10 فیلم کمدی برتر تاریخ سینما که تماشایشان لازم است

ژانر کمدی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی نزد علاقه‌مندان سینماست. خیل عظیمی از فیلم‌های کمدی در تاریخ سینما وجود دارند که در حافظه جمعی سینمادوستان ماندگار شده‌اند. نگاهی داریم به 10 فیلم کمدی برتر تاریخ سینما

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

فیلم کمدی خانم داوت فایر

فیلم کمدی خانم داوت‌فایر/ Mrs. Doubtfire

  • کارگردان: کریس کلمبوس
  • بازیگران: پیرس برازنان، سالی فیلد، رابین ویلیامز
  • امتیاز IMDB: 7
  • سال اکران: 1993

فیلم «خانم داوت‌فایر»، با فیلم‌نامه‌ای نوشته رندی میم سینگر و لزلی دیکسون اقتباسی است از رمان «نام مستعار: خانم داوت‌فایر» نوشته آن فاین. داستان فیلم کمدی درام عمیق و جذابی است که در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی شد.

داستان فیلم درباره زن و شوهری است که تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند. نقش پدر خانواده را رابین ویلیامز به‌طور درخشانی بازی کرده است. دادگاه حضانت بچه‌ها را به مادرشان می‌دهد. دنیل پدر بچه‌ها (رابین ویلیامز) برای دیدن بچه‌هایش تصمیم عجیبی می‌گیرد. او که استاد و هنرپیشه تقلید صداست، تلاش می‌کند در نقش خدمتکاری زن وارد خانه همسر سابقش شود.

او هرروز بعد از کار با گریم و لباس زنانه به خانه همسر سابقش می‌رود و به‌عنوان خدمتکار و پرستار به کار مشغول می‌شود؛ اما پس از مدتی همسرش این موضوع را متوجه می‌شود زیرا او خیلی بهتر از یک زن میان‌سال بریتانیایی با بچه‌ها فوتبال بازی می‌کند.

فیلم کمدی روشنایی‌های شهر

فیلم کمدی روشنایی‌های شهر / City Lights

  • کارگردان: چارلی چاپلین
  • بازیگران: چارلی چاپلین، ویرجینیا چرید، فلورنس لی، هری مایرز
  • سال اکران: 1931
  • امتیاز IMDB: 8.1

این فیلم صامت توسط کمدین معروف چارلی چاپلین نوشته، تهیه و کارگردانی شده است. از نگاه بنیاد فیلم آمریکا این فیلم را به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما در ژانر کمدی رمانتیک به‌حساب آورده است. همچنین این فیلم در لیست ۱۰۰ فیلم به انتخاب بفا (بازبینی ۲۰۰۷) که توسط بنیاد فیلم آمریکا تهیه شده، به‌عنوان دهمین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌است.

همچنین بسیاری از منتقدین بر این اعتقادند که این فیلم بهترین فیلم چارلی چاپلین است. داستان فیلم درباره مردی است که عاشق یک دختر نابینا گل‌فروش می‌شود. در همان شب او جان یک ثروتمند مست را نجات می‌دهد، اما این مرد ثروتمند فقط او را در زمان مستی به خاطر می‌آورد.

مرد تصمیم می‌گیرد تا هر جور شده پولی را برای عمل چشمان دختر که بینا شود، جور کند. در این راه سخت او بدشانسی‌های زیادی می‌آورد ولی درنهایت موفق می‌شود؛ اما موفقیت او سبب می‌شود تا او به زندان بیفتد. زمانی که از زندان خارج می‌شود به سمت دختر گل‌فروش می‌رود که حالا بینا شده و صاحب یک مغازه گل‌فروشی است اما دختر بینا او را نمی‌شناسد.

فیلم کمدی فرانکشتاین جوان

فیلم کمدی فرانکنشتاین جوان / Young Frankenstein

  • کارگردان: مل بروکس
  • بازیگران: جین وایلدر، مادلین کان، مارتی فلدمن
  • سال اکران: 1974
  • امتیاز IMDB: 8

مل بروکس بزرگ همواره به دلیل سبک خاص کمدی‌اش و همچنین داستان‌های تازه‌ای که در فیلم‌هایش روایت می‌کند مورد تحسین قرار گرفته‌ است. حتی عده‌ای از منتقدین او را صاحب سبک جدیدی در فیلم‌های کمدی می‌دانند. در فیلم فرانکنشتاین جوان، بروکس با جین وایلدر به‌عنوان بازیگر نقش اصلی همکاری می‌‌کند. فعالیت مشترک این دو نفر از فیلم قبلی بروکس یعنی «تهیه‌کنندگان» شروع می‌شود و در همین فیلم به اوج خود می‌رسد.

فیلم «فرانکنشتاین جوان» درواقع هجویه‌ای است بر سینمای وحشت و فیلم‌های قبلی که از روی رمان مشهور مری شلی ساخته شده‌اند. داستن درباره یکی از نوادگان «دکتر فرانکنشتاین» معروف است که قصر او را به ارث می‌برد و باعث رقم خوردن ماجراهای جالبی در آنجا می‌شود. فیلم «فرانکنشتاین جوان» به انتخاب خوانندگان مجله توتال فیلم در فهرست ۵۰ فیلم برتر کمدی تاریخ، رتبه ۲۸ را به دست آورده است. در چهلمین سالگرد اکران این فیلم، خود مل بروکس گفته بود که «فرانکنشتاین جوان» با اختلاف زیاد، بهترین فیلم اوست؛ اما خنده‌دارترین فیلمش Blazing Saddles است.

فیلم کمدی بعضیا داغشو دوست دارن

فیلم کمدی بعضی‌ها داغشو دوست دارند /Some Like It Hot

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • بازیگران: مریلین مونرو، تونی کرتیس، جک لمون، جرج رأفت
  • سال اکران: 1959
  • امتیاز IMDB: 8.2

داستان این فیلم درباره دو دوست به نام‌های جک و جو (با بازی تونی کرتیس و جک لمون) است که شاهد صحنه قتلی مافیایی می‌شوند و برای اینکه جانشان را نجات دهند، خودشان را شبیه زنان گریم می‌کنند و در یک گروه موسیقی کاملاً زنانه مشغول به کار می‌شوند. بیلی وایلدر، کارگردان و نویسنده فیلم، داستان بسیار خنده‌داری را خلق کرده است که بارها و بارها، این دو بازیگر مطرح ژانر کمدی را در موقعیت‌های مختلف جذابی قرار می‌دهد که باید با آن مواجه شوند. چه تمایل آن‌ها به برقراری رابطه عاشقانه با عضو دیگر گروهشان، مریلین مونرو باشد، چه پس زدن پیشنهادهای مرد میلیونری که عاشق آن‌ها شده است. بعضی‌ها داغشو دوست دارند، بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های کمدی خارجی تاریخ سینما است و تمامی ویژگی‌های این ژانر، به بهترین شکل ممکن در آن به چشم می‌خورد.

فیلم کمدی ژنرال

فیلم کمدی ژنرال / The General

  • کارگردان: باستر کیتون، کلاید براکمن
  • بازیگران: باستر کیتون، ماریون مک، گلن کوندر
  • سال اکران: ۱۹۲۶
  • امتیاز IMDB: 8.1

«ژنرال» فیلم کمدی صامتی است که در سال ۱۹۲۶ به روی پرده رفت و کارگردانی آن به‌طور مشترک، به عهده باستر کیتون و کلاید براکمن بود. داستان این فیلم درباره متصدی قطاری (با بازی باستر کیتون) است که برای شرکت در جنگ داخلی آمریکا داوطلب می‌شود، اما به خاطر اهمیت کارش، با درخواست او مخالفت می‌شود و دیگران او را ترسو می‌خوانند؛ اما زمانی که زن موردعلاقه او، دزدیده می‌شود، ژنرال درونش بیدار می‌شود و به دنبال آن، حماسی‌ترین صحنه‌های تعقیب‌ و گریز در تاریخ سینما به وجود می‌آید. شیرین‌کاری‌های فوق‌العاده کیتون در این فیلم، زبانزد خاص و عام است و به‌علاوه، صحنه‌هایی دارد که واقعاً پرمخاطره هستند و اگر فیلم را ببینید، احتمالاً باور نخواهید کرد که این اتفاق‌ها واقعاً افتاده است، درحالی‌که تمامی صحنه‌های فیلم کاملاً واقعی است.

فیلم کمدی سوپ اردک

فیلم کمدی سوپ اردک/ Duck Soup

  • کارگردان: لئو مک‌کری
  • بازیگران: گروچو مارکس، هارپو مارکس، چیکو مارکس
  • سال اکران: 1933
  • امتیاز IMDB: 7.8

شاید بتوان گفت که برادران مارکس، عجیب‌ترین بازیگرانی هستند که تاکنون روی پرده سینما دیده‌ایم و شاهکاری که در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، سوپ اردک، در لیست بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. داستان فیلم، یعنی براندازی حکومت‌ها، به‌قدری مضحک و تمسخرآمیز است که شاید بتوان فیلم را از جمله آثار هنری مکتب دادائیسم (از مکاتب پوچ‌گرایی است که در اعتراض به خشونت جنگ جهانی اول شکل گرفت) به شمار آورد. فیلم درباره شخصی به نام روفوس تی. فایرفلای (با بازی گروچو مارکس) است که به‌طور اتفاقی حکومت کشور ساختگی فریدونیا به او سپرده می‌شود و درگیر جنگی می‌شود که هیچ امیدی برای پیروزی در آن وجود ندارد. در این حین، رهبران ایالت هم‌مرز سیلوانیا که ضعفی در شیوه حکومت‌داری روفوس احساس می‌کنند، مخفیانه دو جاسوس (با بازی هارپو مارکس و چیکو مارکس) را به فریدونیا می‌فرستند تا زمینه را برای انقلاب در این کشور فراهم کنند. شیرین‌کاری‌ها و صحنه‌های سورئال منحصربه‌فردی که در فیلم شاهد آن هستیم، از جمله صحنه آینه افسانه‌ای فریب‌دهنده، وجه تمایز آن با دیگر فیلم‌های کمدی هستند و باعث شده‌اند تا نام آن را در میان بهترین فیلم‌های کمدی ببینیم. دیالوگ‌های فیلم هم از جمله عجیب‌وغریب‌ترین و هوشمندانه‌ترین دیالوگ‌هایی هستند که در فیلم‌های سینمایی می‌توان سراغ گرفت.

فیلم کمدی مانتی پیتون و جام مقدس

فیلم کمدی مانتی پیتون و جام مقدس/ Monty Python and the Holy Grail

  • کارگردان: تری گیلیام، تری جونز
  • بازیگران: گراهام چپمن، جان کلیس، اریک آیدل
  • سال اکران: 1975
  • امتیاز IMDB: 8.2

گروه بازیگری مانتی پیتون، با این فیلم به دوران قرون وسطی سفر می‌کنند و با استفاده از حس شوخ‌طبعی منحصر به خودشان، جهالت، بی‌عدالتی و نابرابری آن دوره را به سخره می‌گیرند. بازیگر اصلی فیلم، گراهام چاپمن است که نقش شاه آرتور را ایفا می‌کند و اعضای دیگر گروه بازیگری مانتی پیتون، انسان‌های بزدل، خبیث و دیوانه‌ای هستند که شاه آرتور در طول سفرش برای به دست آوردن جام مقدس با آن‌ها روبه‌رو می‌شود. سبک منحصربه‌فرد گروه بازیگری مانتی پیتون در طنزپردازی و ایده‌های جالب آن‌ها باعث شده است تا این فیلم را در میان بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما قرار دهیم.

فیلم کمدی دکتر استرنج لاو

فیلم کمدی دکتر استرنجلاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم/ Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: پیتر سلرز، جورج سی اسکات، استرلینگ هیدن
  • سال اکران: 1964
  • امتیاز IMDB: 8.4

فیلم دکتر استرنجلاو از مهم‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینماست. دارد. ژانر کمدی می‌تواند انتخاب خوبی برای رهایی از واقعیت در مدت‌زمانی مشخص باشد، اما داستان کمدی، زمانی از عمق و اعتبار بیشتری برخوردار است که بتواند نظر ما را درباره واقعیت تغییر بدهد یا باعث شود واقعیت را باکیفیت بیشتری ببینیم. این فیلم که در سال ۱۹۶۴ به کارگردانی استنلی کوبریک به روی پرده رفت، به دسته دوم تعلق دارد و در آن به شکلی فوق‌العاده و تأثیرگذار، سیاست‌های دوران جنگ سرد به باد انتقاد و هجو گرفته می‌شوند. در این فیلم به‌خوبی می‌توان شاهد این مسئله بود که چگونه ناتوانی یا بی‌کفایتی یک نفر، می‌تواند جهان را در معرض خطر نابودی هسته‌ای قرار بدهد. همچنین شاهد کسانی هستیم که نمی‌توانند برای مدتی هم که شده هوسرانی‌ها و سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود را کنار بگذارند و کاری را انجام بدهند که واقعاً درست است. بعضی از شوخی‌های این فیلم، دقیقاً مفهوم روابط بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد و زیر سؤال می‌برد و به زیبایی، چهره واقعی کسانی که کنترل اوضاع دنیا را در دست گرفته‌اند نشان می‌دهد و خصلت‌های بچگانه آن‌ها را نمایان می‌کند؛ خصلت‌هایی که می‌تواند برای آدم‌های عادی بسیار مخاطره‌آمیز باشد. دکتر استرنجلاو به‌طور غیرمنتظره‌ای خنده‌دار و به شکل غیرقابل‌تصوری هوشمندانه است و دقیقاً همان چیزی است که از یک فیلم خوب می‌توان و باید انتظار داشت؛ به عبارت دیگر، بهترین فیلم کمدی تاریخ سینما است.

فیلم کمدی برادران بلوز

فیلم کمدی برادران بلوز / The Blues Brothers

  • کارگردان: جان لندیس
  • بازیگران: جان بلوشی، دن آیکروید، کب کلووی
  • سال اکران: ۱۹۸۰
  • امتیاز IMDB: ۷.۹

فیلم «برادران بلوز» یک فیلم کمدی موزیکال ساخته جان لندیس کارگردان آمریکایی است که در سال ۱۹۸۰ به نمایش درآمد. در این فیلم جان بلوشی و دن آیکروید، در نقش دو دوست صمیمی به نام‌های «جولیت جیک» و «الوود بلوز» بازی می‌کنند. داستان از این قرار است که جیک و الوود پس از آزادی از زندان تصمیم می‌گیرند تا مأموریتی جدید را برای رضای خدا انجام دهند و مانع از تعطیلی یک پرورشگاه کاتولیک شوند. برای این کار آن‌ها باید گروه موسیقی R&B قدیمی خودشان را دوباره راه بیندازند و از طریق اجراهای زنده، ۵ هزار دلار به دست آورند تا بتوانند مالیات پرورشگاه را پرداخت کنند؛ اما در این راه یک زن مرموز، نئونازی‌ها، سایر گروه‌های موسیقی و حتی پلیس مانع آن‌ها می‌شوند.

جالب است بدانید که شخصیت‌های جیک و الوود ابتدا در اجراهای برنامه تلویزیونی Saturday Night Live به‌وسیله بلوشی و آیکروید خلق شدند. اسم «برادران بلوز» نیز اولین بار به‌وسیله هاوارد شور (آهنگساز معروف مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها) که کار آهنگسازی برنامه Saturday Night Live را بر عهده داشت، پیشنهاد شد.

فیلم لبوفسکی بزرگ

فیلم کمدی لبوفسکی بزرگ / The Big Lebowski

  • کارگردانان: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • بازیگران: جف بریجز، جان گودمن، جولین مور
  • سال اکران: ۱۹۹۸
  • امتیاز IMDB: 8.1

«لبوفسکی بزرگ» یکی از بهترین فیلم‌های برادران کوئن است. داستان این فیلم کمدی روایتگر بخشی از زندگی یکی از تنبل‌ترین و بی‌کارترین شهروندان لس‌آنجلس است که روزی با یک فرد میلیونر هم‌اسم خودش اشتباه گرفته می‌شود. ماجرا از این قرار است که دو تبهکار فردی به نام «جف لبوفسکی» را با «جفری لبوفسکی» پولدار که همسرش به آن‌ها بدهکار است اشتباه می‌گیرند و او را موردحمله قرار می‌دهند. آن‌ها روی قالیچه جف ادرار می‌کنند و ازآنجاکه این قالیچه باارزش‌ترین دارایی زندگی اوست، تصمیم می‌گیرد تا باعث و بانی ماجرا را به سزای کارش برساند. به همین خاطر جف نزد لبوفسکی بزرگ که مردی فلج است می‌رود، اما با بی‌توجهی و رفتار تحقیرآمیز او مواجه می‌شود. در ادامه داستان لبوفسکی بزرگ از جف می‌خواهد تا با رساندن مبلغی پول به تبهکاران، همسرش را که اکنون گروگان آن‌ها است نجات دهد. به‌این‌ترتیب جف برای اولین بار در زندگی‌اش یک مسئولیت مهم را بر عهده می‌گیرد، اما با مزاحمت دوست قدیمی‌اش «والتر» موفق نمی‌شود پول‌ها را طبق نقشه به تبهکاران تحویل بدهد. در ادامه جف متوجه می‌شود که ماجرا به گونه دیگری است و او در بازی پیچیده‌ای گرفتار شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها