معرفی چهره‌ها؛

22 واقعیت خواندنی درباره هریسون فورد ایندیانا جونز تاریخ سینما که جالب است بدانید

هریسون فورد، متولد سیزدهم ژوئیۀ 1942 بازیگر و تهیه کنندۀ آمریکایی است. او برای بازی در نقش هان سولو در سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و نقش اولمجموعه فیلم های «ایندیانا جونز» به محبوبیت جهانی دست پیدا کرد.

هریسون فورد

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: نگاهی داریم به 22 حقیقت جذاب درباره زندگی هریسون فورد.

1.هریسون فورد درشهر شیکاگو واقع در ایلینوی متولد شد. پدرش کریستوفر فورد، مدیر تبلیغات و بازیگر و مادرش دوروتی، بازیگر سابق رادیو بود. پدرش اصالت ایرلندی و مادرش یهودی بودند. اجداد پدری فورد از کاتولیک های ایرلندی و تبار آلمانی و اجداد مادری‌اش مهاجران یهودی از اهالی مینسک بلاروس بودند.

 2. فعالیت حرفه ای هریسون فورد در طی شش دهه بسیار گسترده و شامل فیلم‌های زیادی از پرفروش‌ترین فیلم های هالیوودی است، از جمله فیلم جنگی حماسی «اینک آخرالزمان» (1979)؛ درام دادگاهی «بی گناه» (1990)؛ فیلم اکشن «فراری» (1993)؛ تریلر اکشن سیاسی «هواپیمای رئیس جمهور» (1997) و تریلر روانشناسانۀ «لایه های پنهان» (2000).

3. هریسون فورد در نوجوانی عضو فعال پیشاهنگی پسران آمریکا بود و موفق شد به دومین رتبۀ ممتاز آن یعنی پیشاهنگی زندگی دست پیدا کند. او در اردوی پیش آهنگی به عنوان مشاور مدال لیاقت مطالعۀ خزندگان کار می کرد. به همین خاطر بود که او و استیون اسپیلبرگ کارگردان تصمیم گرفتند ایندیانا جونز جوان در فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» یک پیشاهنگ زندگی باشد.

هریسون فورد 9

4. هریسون فورد در سه ماه انتهایی سال پایانی تحصیلش در کلاس‌های آموزش بازیگری شرکت کرد تا بر خجالتی‌بودنش غلبه کند. به این ترتیب، فورد که خود را «دیر شکوفا» توصیف کرده، دلبسته بازیگری شد.

5. هریسون فورد در مدرسه بازیگری لاگونا شروع به تحصیل کرد. همان زمان بود که به هنگام رانندگی کنترل خود را از دست داد و هنگام تصادف چانه‌اش زخم برداشت. جای آن زخم هنوز هم روی صورت هریسون دیده می‌شود و او را در بازی کردن نقش‌هایش کمک می‌کند.

هریسون فورد بازیگر پولساز هالیوود

6. تا سال 2016، فروش فیلم های هریسون فورد در آمریکا به بیش از 4.7 میلیارد دلار و در سراسر دنیا به بیش از 6 میلیارد دلار رسیده و او را تبدیل به دومین ستارۀ پرفروش گیشۀ سینمایآمریکا تبدیل کرده است.

. هشت فیلم از فیلم های هریسون فورد به فهرست ملی ثبت فیلم راه یافته است: «دیوارنویسی آمریکایی» (1973)، «مکالمه» (1974)، «جنگ ستارگان» (1977)، «اینک آخرالزمان» (1979)، «امپراتوری حمله می‌کند» (1980)، «مهاجمان صندوق گمشده» (1981)، «بلیدرانر» (1982) و «بازگشت جدای» (1983).

هریسون فورد 8

آغاز فعالیت‌های بازیگری هریسون فورد

8. در سال 1964، پس از یک فصل اجرای تابستانی با گروه بلفری پلیرز، او به لس آنجلس رفت تا برای شغل گویندگی در رادیو درخواست بدهد. او این شغل را به دست نیاورد، اما در کالیفرنیا ماند و بالاخره قراردادی با دستمزد 150 دلار در هفته با برنامۀ استعداد جدید کلمبیا پیکچرز امضا کرد تا نقش های کوچکی در فیلم‌ها بازی کند. اولین نقش شناخته شدۀ او یک پادوی هتل در فیلم «هیجان مرده روی چرخ فلک» (1966) بود. او به تدریج توانست نقش های دیگری در فیلم هایی مثل «زمانی برای کشتن» (1967) با بازی گلن فورد، جورج همیلتون و اینگر استیونس برای خودش دست و پا کند.

9. او سرانجام در فیلم وسترن «زمانی برای کشتن» (1967) نقشی به دست آورد اما نام او به صورت هریسون جِی. فورد در تیتراژ قرار گرفت، اما حرف جی. بی‌مورد بود چون او نام وسط نداشت و گفته می‌شود این حرف برای این به اسم او اضافه شده بود که با هریسون فورد، بازیگر فیلم های صامت که از 1915 تا 1932 در بیش از 80 فیلم بازی کرد و در 1957 از دنیا رفت شتباه گرفته نشود. فورد بعدها گفت که از وجود آن بازیگر هم‌نامش بی‌خبر بود تا این که در پیاده روی شهرت هالیوود با ستاره ای به نام خودش روبرو شد.

10. هریسون فورد در فیلم وسترن «سفر به شیلو» (1968) در نقشی بسیار فرعی بازی کرد و سپس یک نقش بدون دیالوگ و ثبت نشده در «نقطۀ زابریسکی» (1970) به کارگردانی میکل آنجلو آنتونیونی به دست آورد. فورد که از نقش هایی که به او پیشنهاد می شد، راضی نبود به نجاری به عنوان حرفه روی آورد تا بتواند هزینۀ زندگی همسر و دو پسر کوچکش را تأمین کند.

هریسون فورد 6

موفقیت هریسون فورد با جنگ ستارگان

11. جرج لوکاس هریسون فورد را استخدام کرد تا دیالوگ بازیگرانی را که برای تست بازیگری فیلم آیندۀ او «جنگ ستارگان» شرکت می کردند، برایشان بخواند. بالاخره بازی فورد در طول این تست‌ها لوکاس را قانع کرد تا نقش هان سولو را به او بدهد. «جنگ ستارگان» (1977) یکی از پرفروش ترین فیلم های آن زمان شد و فورد را به یک سوپراستار تبدیل کرد.

حادثه هریسون فورد سر صحنه جنگ ستارگان

12. هریسون فورد از لوکاس خواست در پایان فیلم «بازگشت جدای» از مجموعه جنگ ستارگان هان سولو را بکشد و به گفت: «این قضیه به کل فیلم عمق می‌بخشد»، اما لوکاس پیشنهاد او را نپذیرفت.

13. در جریان فیلمبرداری فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد» در ماه ژوئن 2014، یک در هیدرولیک روی هریسون فورد افتاد و مچ پای او را شکست. او را برای درمان به بیمارستان منتقل کردند. پسر او، بن، ضمن تشریح جزئیات حادثه گفت که مچ پای او احتمالاً به پلاک و پیچ نیاز خواهد داشت و شرایط فیلمبرداری ممکن است کمی تغییر یابد و گروه مجبور شوند برای مدت کوتاهی فورد را از کمر به بالا فیلمبرداری کنند تا وقتی او که بهبود یابد. بالاخره بعد از دو ماه دوری از کار، هریسون فورد با بهتر شدن آسیب دیدگی‌اش، در اواسط ماه اوت به صحنۀ فیلمبرداری برگشت.

هریسون فورد 3

14. جایگاه هریسون فورد به عنوان یک بازیگر نقش اصلی وقتی مستحکم شد که در فیلم «مهاجمان صندوق گمشده » (1981) که حاصل همکاری جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ بود نقش یک باستان شناس جهانگرد به نام ایندیانا جونز را بازی کرد. با این که اسپیلبرک از اول دوست داشت فورد این نقش را بازی کند. لوکاس که به تازگی در دو فیلم «دیوارنویسی آمریکایی» و «جنگ ستارگان» با او همکاری کرده بود، با این انتخاب موافق نبود، اما بالاخره زمانی که تام سلک نتوانست نقش را بپذیرد با بازی فورد موافقت کرد.

هریسون فورد 5

15. او در پیش درآمد «ایندیانا جونز و معبد مرگ» (1984) و دنبالۀ «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» (1989) نیز بازی کرد. بار دیگر در قسمتی از سریال تلویزیونی «سرگذشت ایندیانا جونز جوان» (1993) و بعدتر در فیلم چهارم با عنوان «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمۀ بلورین» (2008) این نقش را بر عهده گرفت. در مارس 2016، استودیوهای والت دیزنی اعلام کردند که قرار است فورد در فیلم پنجم بازی کند و فیلم در ژوئیۀ 2019 اکران شود. با این حال، این استودیو در آوریل 2017 اعلام کرد که تاریخ اکران به ژوئیۀ 2020 تغییر پیدا کرده است.

نقش شانس در موفقیت هریسون فورد

16. بسیاری از نقش های مهم هریسون فورد به صورت شانسی و در شرایط خاصی به او رسیده اند: مانند نقش هان سولو که پیش از این ذکر شد و نقش جک رایان که به خاطر بالا بودن دستمزد درخواستی الک بالدوین، که پیش از او این نقش را در فیلم «شکار زیردریایی اکتبر سرخ» بازی کرده بود، به فورد رسید.

17. در سال 2004، فورد پیشنهاد بازی در تریلر «سیریانا» به نویسندگی و کارگردانی استیون گاگن را نپذیرفت و بعد ها در توضیح دلیل آن گفت: «به اندازۀ کافی در مورد واقعی بود داستان فیلم مطمئن نبودم و فکر می‌کنم اشتباه کردم.» این نقش بالاخره به جورج کلونی رسید که برای بازی در آن برندۀ جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار و گلدن گلوب شد.

هریسون فورد 2

زندگی خصوصی هریسون فورد

18. هریسون فورد از جمله بازیگران هالیوودی است که بسیار مواظب زندگی خصوصی خود است. او دو پسر به نام های بنجامین و ویلارد از همسر اول خود، مری مارکوارت، دارد. آنها در 1964 ازدواج کردند و در 1979 از هم جدا شدند. او دو فرزند دیگر به نام های مالکوم و جورجا از همسر دوم خود، ملیسا متیسون فیلمنامه نویس دارد. فورد و متیسون در مارس 1983 ازدواج کردند، در ماه اوت سال 2001 از هم جدا شدند و طلاق آنها در 2004 رسمی شد. وی در سال 2002 با کالیستا فلاکهارت آشنا شد که یک پسرخواندۀ کوچک به نام لیام داشت. فورد سرپرستی لیام را نیز بر عهده گرفت. آنها در سال 2010، ازدواج خود را رسمی کردند. علاوه بر این او سه نوه نیز دارد.

هریسون فورد 4

نفرت هریسون فورد از مار

19. برخلاف ایندیانا جونز نقش معروفی که او بازی کرده است، هریسون فورد از مار می‌ترسد. اما با بازی این فیلم به دانشجوهای این رشته کمک کرد تا بهتر بتوانند به مطالعه درباره خزندگان بپردازند.

20. او یکی از خردسال ترین کودکان کلاسش در مدرسه بود و به همین دلیل تا 16 سالگی مورد آزار قرار می‌گرفت. او در کودکی بسیار خجالتی بود و همیشه احساس می‌کرد با بقیه بچه‌ها فرق دارد. در مدرسه همیشه قوی‌ترها به او زور می‌گفتند و هر روز ایندیاناجونز  آینده را به پارک می‌بردند و حسابی کتک می‌زدند و سپس از بالای تپه‌ای به پایین هل می‌دادند. او هیچ وقت از خودش دفاع نمی‌کرد. هر چند که از درون از خشم لبریز می‌شد، خشمی که سال‌ها در او باقی ماند اما همیشه سیاستی گاندی‌وار در پیش می‌گرفت و صبر پیشه می‌کرد. او در مصاحبه‌ای گفت: «این اتفاق تقریبا هر روز می افتاد و دختران با من همدردی بسیاری می‌کردند.»

مرتب بودن هریسون فورد

21. یکی از دوستان هریسون فورد به شوخی می گوید: «کسی را می شناسم که یک کامیون از هریسون فورد خریده است، در تمیزترین و بی عیب ترین و در بهترین شکل ممکن در کوچکترین ابعاد!

22. هم او و هم هیلاری کیلنتون (که 5 سال از او کوچکتر است) به یک دبیرستان رفته‌اند. این روزها او و وزیر امور خارجه اسبق امریکا در رویدادهای بین المللی با بادیگارد دیده می شوند. فورد هم به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره سازمان کارگردانان فعالیت می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها