معرفی فیلم | بهترین فیلم های تاریخ سینما با مضمون "جستجوی گنج"

در دنیای فیلم و سینما، جستجو و صید گنج یک معامله بزرگ است. در واقع این چیزی نیست که متعلق به تخیل جوانان باشد، بلکه چیزی است که باید با جدیت و احترام با آن رفتار کرد.

معرفی فیلم | بهترین فیلم های تاریخ سینما با مضمون "جستجوی گنج"

چه کسی از ما سعی نکرده است (حداقل یک بار در زندگی فانتزی و کودکی خود) گنجینه‌ای پیدا کند؟ یک شبه ثروتمند شدن آرزوی همه مردم جهان است. وقتی کوچک هستیم، تعقیب و گریز و جستجو بهتر از صید است زیرا آنچه که بیشترین اهمیت را دارد خود سفر کردن است، حتی اگر به هیچ گنجی منجر نشود.

جذابیت ناب یک گنج و فکر ثروت از دیرباز وجود داشته و احتمالاً هرگز از بین هم نخواهد رفت. فقط به کتاب‌های کلاسیک کودکان مانند کنت مونت کریستو، جزیره گنج و بسیاری دیگر فکر کنید. همه این کتابها بعلاوه بسیاری از فیلمها به طور یکسان تخیل کودکان و بزرگسالان را تحریک کرده است.

در دنیای فیلم و سینما، جستجو و صید گنج یک معامله بزرگ است. در واقع این چیزی نیست که متعلق به تخیل جوانان باشد، بلکه چیزی است که باید با جدیت و احترام با آن رفتار کرد. وقتی می‌خواهید به آن فکر کنید، متوجه خواهید شد برخی از محبوب‌ترین قهرمانان دنیای سینما کاری با گنج و شکار گنج داشته‌اند.

برای مثال فقط به ایندیانا جونز یا جک اسپارو فکر کنید. هالیوود هر ساله سعی می‌کند قهرمان جدیدی را در مسیر ثروت و غنائم به مخاطب ارائه دهد، اما همهِ چنین قهرمانانی به حافظه جمعی مخاطب نمی‌چسبند. در اینجا لیستی از به به یاد ماندنی‌ترین آثار مربوط به جستجو و صید گنج آورده شده که شما را به دوران شاد کودکی فرو می‌برد.

 

The Good, the Bad and the Ugly

اگر فیلم‌های جان وین اشتهای شما را برای فیلم‌های وسترن روشن نکنند، مطمئناً فیلم‌های کلینت ایستوود این کار را خواهند کرد. با الهام از آثار سامورایی کوروساوا، سرجیو لئونه و کلینت ایستوود با به چالش کشیدن و تغییر ژانر وسترن برای همیشه با “وسترن اسپاگتی” خود را در تاریخ ماندگار کردند. “خوب ، بد و زشت” آخرین فیلم “سه گانه دلار” ساخته سرجیو لئونه است که مرد بدون نامی را به ما هدیه داد.

این فیلم در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا وقتی که صحبت از گنجینه‌های گمشده در اطراف محل جنگها بود، اتفاق می‌افتد. در این شرایط، مرد بدون نام (ملقب به بلوندی) یک اسلحه کش حرفه‌ای که قصد دارد چند دلار بیشتر به دست آورد، آنجل آیز (لی ون کلیف) یک ضارب بی رحم و توکو (الی والاس) یک جنایتکار کوچک، خود را در حال مسابقه برای کشف طلاهای پنهان جنگ داخلی می بینند.

این فیلم اصلی‌ترین نوع ژانر وسترن اسپاگتی است. فیلم طولانی است، اما یک صحنه هدر رفته در آن وجود ندارد. سرجیو لئونه موفق می‌شود تنش خوشایندی را در فیلم ایجاد کند، و این فیلم را پیش‌بینی ناپذیر نگه می‌دارد. اگر بنا به دلایلی عجیب و غریب، این فیلم را ندیده‌اید، آن را همین امروز ببینید!

 

Indiana Jones 1-3

وقتی صحبت از هریسون فورد می‌شود، تشخیص نمادین‌ترین نقش او بسیار دشوار است. برخلاف اکثر بازیگران، هریسون فورد نقش‌های زیادی را در دل طرفداران سینما داشته است – هان سولو، ایندیانا جونز، دکتر ریچارد کیمبل، رئیس جمهور ایالات متحده و ریک دکارد تعدادی از آنها هستند. مانند هریسون فورد، تعریف استیون اسپیلبرگ نیز تنها با یک فیلم سخت است، زیرا وی پُشت برخی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام ادوار بوده است.

اما نکته‌ای در مورد فیلم های ایندیانا جونز وجود دارد که همیشه جایگاه ویژه‌ای برای بازیگر و کارگردان خواهد داشت، و آن مورد این است که مخاطبان فیلم هیچگاه نمی‌توانند از باستان شناس مشهور و ماجراهای خارق العاده‌اش سیر شوند. عموم مردم برای اولین بار در سال 1981 با معرفی فیلم “Raiders of the Lost Ark” (بعداً به “Indiana Jones and Raiders of the Lost Ark” تغییر نام یافت) با ایندیانا جونز روبرو شدند.

از زمان اولین حضور این شخصیت، ایندیانا جونز به یک ستاره جهانی تبدیل شده و همچنان یکی از شخصیت‌های مورد احترام تاریخ سینما است. از علائم تجاری خاص این شخصیت می‌توان به چهره نمادین وی (شلاق، کلاه کابویی، کیف و ژاکت چرمی)، شوخ طبعی، شناخت بسیاری از تمدن‌ها و زبان‌های باستانی و ترس از مارها اشاره کرد.

اما مهم نیست که ایندیانا جونز یا ایندی چقدر در مقابل مخاطبانش ظاهر می‌شود، در فیلم‌های ایندیانا جونز یک چیز همیشه ثابت خواهد ماند: عشق او به ماجراجویی و گنجینه‌ها. در هر قسمت از ایندیانا جونز، این باستان شناس همیشه در جستجوی گنجی است که می‌تواند سرنوشت بشریت را تغییر دهد. ایندیانا جونز مطمئنا برمی‌گردد. اما تنها سوال این است که او در فیلم جدید به دنبال چه گنج‌هایی می‌رود.

 

Time Bandits

به سختی می توانید امروزه در کشورهای مختلف به دنبال گنج‌ها بروید. اما اگر مجبور باشید این گنجینه‌ها را در کشورهای مختلف و در دوره‌های مختلف تاریخ جهان تعقیب کنید، چه می‌کنید؟ چالش برانگیز است؟ برای انسان عادی، بله، اما نه برای یک گروه خاص از کوتوله‌ها که این کار را به طور منظم انجام می‌دهند. “Time Bandits” یا سارقان زمان اولین فیلم “سه گانه تخیل” غیررسمی تری گیلیام است که همچنین شامل “برزیل” و “ماجراهای بارن مایچوزن”هم می‌شود.

باید به یاد داشته باشید که این یک فیلم فانتزی است و نباید تعجب کرد که یک سیاه چاله در کمد لباس پسری جوان کشف شود. از طریق این سیاهچاله، گروهی از کوتوله‌ها از دوره‌ای به عصر دیگر می‌پرند و به دنبال گنجینه‌هایی برای سرقت می روند. فیلم “Time Bandits” ممکن است یک شاهکار نباشد، اما قطعاً یک پیروزی خیال بر واقعیت است و نوعی فیلم است که باید مانند یک گنج پنهان کشف شود.

 

Romancing the Stone

“عشق‌بازی با سنگ” یک سرگرمی ناب است و باید با توجه به این نکته مشاهده شود. می‌توان آن را به عنوان یک کمدی عاشقانه اکشن و ماجراجویی تعریف کرد. در این فیلم کاتلین ترنر در نقش جوآن وایلدر، رمان نویس عاشقانه‌ای است که نقشه گنجی را از طریق پست دریافت می‌کند، و به دنبال آن می‌رود.

در این فیلم ماجراجویی ساخته رابرت زمکیس مایکل داگلاس و ترنر با هم بسیار خوب عمل می‌کنند و دنی دیویتو مهارت‌های کمدی خود را با شکوه تمام در این فیلم نشان می‌دهد. وقتی چندین صحنه عالی تعقیب و گریز، یک شخصیت شرور فاسد تند و زننده و برخی از عناصر کمدی را در یک فیلم ماجراجویی دارید، نتیجه نهایی حتما ًجذاب است.

 

The Goonies

ماجرای این فیلم دربارهٔ چند جوان ساکن محلهٔ «گون داکز» در آستوریا، اورگن است که تلاش می‌کنند خانه‌هایشان را از یک اجرائیه سند رهنی نجات دهند و در این راه، یک نقشهٔ گنج کشف می‌کنند که آنان را به یک سفر پر ماجرا به اعماق زمین می‌کشاند.

این جوانان ساکن «گون داکز» هستند و به همین سبب خود را گونیز یا گونی‌ها (به معنای اهالی گون) می‌نامند. پس از اکران فیلم و طی سال‌ها، این واژه در معنای «آدم‌های عجیب و غریب»، «خل‌وضع» و خوره بکار می‌رود. در ایران این فیلم با نام احمق‌ها شناخته می‌شود.

“The Goonies” کاملاً یک فیلم ناب و پر از سرگرمی است که می‌توانید در کنار بچه‌ها، مادربزرگ‌ها، خواهر زاده‌ها و برادرزاده‌ها یا به سادگی نزد خودتان از آن لذت ببرید.

 

The Mummy

مصر باستان سرزمین اسرار و مومیایی‌ها است. این محیط یک مکان عالی برای جستجو و کشف انواع گنج است. از نظر بسیاری، مومیایی‌ها و گنجینه‌ها دست به دست هم می‌دهند. اولین سری مومیایی در دهه 1930 منتشر شد و تا اوایل دهه 50 ادامه داشت. سپس، یک سری مومیایی وجود داشت که در دهه 60 اجرا می‌شد. این دو سریال اساساً آثاری ترسناک بودند و بیشتر روی تأثیر شوک متمرکز بودند.

در دهه 1990، استیون سامرز این ایده را داشت که با داستان مومیایی بازی کند و در نهایت آن را به یک فیلم ماجراجویی با عناصر ترسناک تبدیل کند. این فیلم‌ها به موفقیت بزرگی در گیشه تبدیل شدند و ناگهان باستان شناسان دوباره باحال شدند. این فیلم شباهت زیادی به آثار ایندیانا جونز اسپیلبرگ دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها