درمان آلرژی فصلی با روش های دارویی و خانگی

حساسیت های فصلی یکی از عمده ترین شایع ترین حساسیت ها به شمار می رود، که همزمان با گرده افشانی گل ها در فصل بهار و تابستان اتفاق می افتند که از طریق چشم و استنشاق وارد بدن می شوند و باعث به وجود آمدن علائم غیر قابل تحملی می شود که در ادامه مطلب به شرح راه های درمان حساسیت فصلی می پردازیم.

درمان آلرژی فصلی با روش های دارویی و خانگی

زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد به سرعت می تواند نسبت به عوامل بیرونی واکنش نشان دهد و حساس شود، حساسیت فصلی همان طور که از اسمش پیداست در زمان هایی خاصی از سال بروز می کند که اولین نشانه ها بروز عطسه، سرفه های خشک، آبریزش بینی، خارش چشم، است که این بدان معنا است که شما دچار حساسیت فصلی شده اید، که می توانید با درمان حساسیت فصلی به کاهش علائم آن کمک کنید.

مهم ترین علائم حساسیت فصلی:  عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی، التهاب سینوس‌ها گلو و یا کانال‌های گوش، آبریزش یا خارش چشم، گرفتگی گوش، ترشحات پشت بینی، سردرد، تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه.

راه های درمان آلرژی فصلی

استفاده از زرد چوبه

بهره مندی از خواص زرد چوبه جهت درمان آلرژی فصلی می تواند بسیار کمک کننده باشد، این ادویه پرکاربرد باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و عوامل آلرژی زا را در بدن محدود کند. شما می تواند مقداری زردچوبه را در شیر داغ مخلوط کنید و نوش جان کنید.

درمان دارویی

ازجمله قرص های ضد حساسیت که برای درمان حساسیت فصلی توسط پزشک تجویز می شود می توان به آنتی هیستامین، سیتریزین، لوراتادین اشاره کرد که فرد با مصرف این دارو ها علائم حساسیتش از بین می رود. اما باید بدانید که تمام این دارو ها ترکیبات شیمیایی دارند و ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشد. به همین دلیل با آشنایی با راه های طبیعی می تواند به شما کمک فراوانی بکند.

درمان دارویی آلرژی فصلی

استفاده از سیر

استفاده از سیر برای درمان آلرژی فصلی یکی از بهترین راه ها به حساب می آید، سیر با تقویت سیستم ایمنی بدن و داشتن خواص ضد میکروب و ضد التهابیش در درمان آلرژی بسیار موثر است برای استفاده از آن کافیست ۴ عدد سیر را پوست بکنید و در یک کاسه آب قرار دهید و سپس یک لیوان از آب آن را بنوشید.

بالا بردن مصرف امگا ۳

همانطور که می دانید امگا ۳ یکی از بهترین اسید های چرب است، که مصرف آن برای همه افراد پیشنهاد می شود، امگا ۳ به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای درمان آلرژی فصلی می تواند بسیار مفید و موثر است. بیشترین غذاهایی که حاوی امگا۳ هستند شامل، مرغ، ماهی، روغن آفتاب گردان، تخم کتان، تخم کدو، فندق و کنجد است، به همین دلیل افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند بهتر است مواد غذایی ذکر شده بیشتر مصرف کنند و یا اینکه از قرص ماهی استفاده کنند.

درمان آلرژی فصلی با امگا3

امتناع از خوردن میوه های آلرژی زا

کسانی که دچار آلرژی هستند باید در مصرف برخی از میوه ها دقت کنند زیرا ممکن است با خوردن آنها حساسیت به شکل شدید تری بروز یابد. اصلی ترین علت آن هم به دلیل مشابه بودن پروتئین موجود در آن با دانه های گرده است. از جمله میوه هایی که باعث تشدید آلرژی می شوند: هلو، هویج، پرتقال، موز، خربزه، طالبی، گوجه فرنگی است که به هیچ عنوان در زمان بروز شدید حساسیت از این میوه ها استفاده کرد.

بالا بردن مصرف سبزیجات و میوه جات

به جزء میوه هایی که در بالا اشاره شد، یکی دیگر از بهترین راه های درمان آلرژی استفاده منظم از سبزیجات و میوه ها است، بیشترین دلیل اثر گذاری آن ها به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی هیستامین طبیعی است که در آن وجود دارد، که وجود این ترکیب باعث می شود بدن با آلرژی مبارزه کند و علائم آن کاهش یابد.

درمان آلرژی

بالا بردن مصرف قارچ

یکی دیگر از مفید ترین راه های درمان آلرژی فصلی مصرف قارچ است، شاید این روش ساده به نظر برسد اما می تواند بسیار موثر باشد جوری که از زمان های بسیار دور استفاده از آن جهت درمان آلرژی بسیار رایج بوده چرا که مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدنمی شود، پس بهترین راه بالا بردن مصرف آن است.

مصرف عسل

استفاده از عسل طبیعی به دلیل دخالت داشتن زنبور در تهیه آن باعث می شود به گرده ای که در آن وجود دارد بدن نسبت به گرده مقاوم تر شود. البته باید گرده موجود در عسلی که استفاده می کنید از گرده موجود در طبیعت و سبزه زار باشد به همین دلیل باید از نوع عسل که مصرف می کنید مطمئن شوید.

درمان آلرژی فصلی با روش های مختلف

تهویه هوا

بهتر است برای محلی که زندگی می کنید و یا اتاقی که در آن می خوابید از یک تهویه کننده هوا استفاده کنید تا بتواند برای تنفس شما هوای سالم تولید کنید، استفاده از دستگاه های رطوبت گیر و تهویه هوا می تواند هوای منزل تان را به خوبی تصفیه کند و از رشد میکروب و تجمع گردو خاک جلوگیری کند، رعایت این نکات می تواند کمک زیادی به درمان آلرژی فصلی کند.

شستشوی بینی

برای اینکه از رسیدن مواد آلرژی زا به ریه هایتان جلوگیری کنید باید شب و روز بینی تان را با آب شور و یا محلول های مخصوص شست و شوی بینی بشویید، این کار کمک زیادی به درمان آلرژی های بد و وخیم می کند.

روش های خانگی و طبیعی حساسیت فصلی

نکات مهم در درمان آلرژی

  • افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند به هیچ عنوان نباید سیگار بکشند زیرا موجب بیشتر شدن علائم حساسیت می شود.
  • محل زندگی تان را عاری از گرو غبار نگه دارید.
  • از نگه داشتن حیوانات خانگی در منزل خودداری کنید.
  • هنگام خارج شدن از منزل از ماسک و پوشش مناسب استفاده کنید.
  •  برای بهتر شدن وضعیت آلرژی از بخور دادن استفاده کنید.
  • زمانی که هوا آلوده است در و پنجره ها را ببندید و از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.
  • سعی کنید در طول روز آب بیشتری مصرف کنید.
  • تا جای ممکن از عطر ها و خوشبو کننده های هوا استفاده نکنید.
  • بهترین میوه هایی که شما می توانید برای درمان آلرژی فصلی از آن ها استفاده کنید میوه هایی از قبیل: پیاز،بادمجان، چغندر، بلوبری، کلم بنفش، تمشک به دلیل سرشار بودن از کورستین ها.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها