10 فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما که خواب را چشمان شما خواهد ربود

ژانر ترسناک از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی در نزد تماشاگران است. از آغاز پیدایش سینما تا کنون فیلم‌های ترسناک ماندگاری در سینما ساخته شده‌اند که در مطلب پیش رو نگاهی داریم به ده قیلم برتر ترسناک تاریخ سینما.

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: اگر از علاقه‌مندان ژانر وحشت هستید دیدن این 10 فیلم برتر تاریخ سینما را از دست ندهید.

سکوت بره ها

سکوت بره‌ها / The Silence of the Lambs 

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • سال اکران: 1991

خلاصه داستان: فیلم داستان کلاریس استرلینگ، یک کارآموز جوان FBI است که مأموریت می‌یابد تا از طریق گفتگو با روانشناس آدم‌خواری به نام دکتر هانیبال لکتر٬ از راز قتل‌های فرد عجیبی به نام بیل بوفالو که پوست قربانیانش را می‌کند پرده‌برداری کند.

این فیلم از شاخص‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت و تنها فیلم ترسناک تاریخ سینماست که برنده ۵ جایزه‌ اصلی مراسم اسکار یعنی جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگران زن و مرد شده است. همچنین جاناتان دمی برای ساخت این فیلم، برنده ‌جایزه‌ خرس نقره‌ای جشنواره‌ی برلین شد.  فیلمی ترسناکِ و روان‌شناسانه که تماشاگرش را همراه با قهرمان فیلم، به دنیای مخوف ذهن تاریک یک قاتل سریالی می‌برد. فیلم سرشار است از پیچیدگی‌های روانکاوانه که در تاروپود دراماتیک فیلم به‌خوبی تنیده شده‌اند و تجربه‌ای منحصربه‌فرد از ترس و حیرت و غافلگیری به همراه دارند.

در این فیلم «آنتونی هاپکینز» در نقش هانیبال لکتر و «جودی فاستر» جوان در نقش افسر استرلینگ ایفای نقش کرده‌اند.

 

فیلم روانی هیچکاک

روانی/ Psycho

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • سال اکران: 1960

خلاصه داستان: «ماریون کرین» به امید پیش رفتن ماجرای ازدواجش با «سام لومیس»، پول‌هاى کارفرمایش را سرقت می‌کند و از شهر محل سکونتش خارج شده و بین راه در «هتل بیتس» به دست جوانى به نام «نورمن» (پرکینز) که هتل را اداره می‌کند، کشته می‌شود.

به عقیده بسیاری از منتقدین این فیلم شاهکار هیچکاک به‌عنوان استاد مسلم ژانر دلهره و یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما به شمار می‌رود و در فهرست «صد سال… صد فیلم» بنیاد فیلم آمریکا که فهرستی از ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبه ۱۸ قرار گرفته است. شخصیت منفی این فیلم، نورمن بِیتس، جزو محبوب‌ترین شخصیت‌های منفی تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود و در فهرست «۱۰۰ سال… ۱۰۰ شرور و قهرمان» بنیاد فیلم آمریکا که فهرستی از ۵۰ تا از برترین قهرمان‌ها و ۵۰ تا از برترین شرورهای تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبه دوم  قرار دارد.

موسیقی متن فیلم درخشان است و خود هیچکاک آن‌قدر از موسیقی متن فیلم راضی بود که دستمزد آهنگساز فیلم (برنارد هرمن) را  دو برابر کرد.

گفته می‌شود این فیلم حتی برای بازیگرانش در حین بازی هم دلهره‌آور  بود. سکانس مشهور قتل در حمام آن‌چنان برای «جانت لی» بازیگر این صحنه تأثیرگذار بود که به گفته خودش تا مدت‌ها از حمام رفتن می‌ترسید. در این سکانس سه‌دقیقه‌ای از ۷۷ زاویه دوربین و ۵۰ کات استفاده شده‌ است و دارای چنان اهمیتی در تاریخ سینما است که در بسیاری از دانشگاه‌های سینمایی جهان به‌عنوان یک صحنه آموزشی تدریس می‌شود.

 

فیلم درخشش

درخشش/ The Shining

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • سال اکران: 1980

خلاصه داستان: مرد نویسنده‌ای به همراه همسر و فرزندش در هتلی به‌عنوان سرایدار اقامت می‌گزیند تا در طول فصل زمستان و در آرامش نوشتن داستانش را به پایان برد. در طول فصل زمستان به دلیل بارش شدید برف بسیار راه‌های ارتباطی به هتل بسته شده و به همین دلیل جک تورنس با خانواده خود در این هتل در طول زمستان تنها می‌ماند. فضای وهم‌آلود و ترسناک هتل باعث نوعی روان گسیختگی در جک می‌شود و او که دچار اختلالات روحی و عصبی شده سعی می‌کند همسر و فرزندش را بکشد…

این فیلم شاهکاری است از ژانر وحشتِ که در طول زمان به یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما تبدیل شد. این فیلم بر اساس داستانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شد.

به گفته «شلی دووال»-بازیگر این فیلم-سکانس به‌یادماندنی «جانی اینجاست» که با در آن جک نیکلسون در اتاقی را توسط یک تبر می‌شکند 3 روز طول کشید و برای رسیدن به برداشت موردنظر، 60 «در» شکسته و مجدداً تعویض شد.

 

فیلم جن گیر

جن‌گیر/ The Exorcist

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • سال اکران: 1973

خلاصه داستان: «ریگان» دختر دوازده‌ساله یکی از بازیگران زن مشهور سینما (برستین) دچار حالت‌های عجیبی می‌شود. تلاش پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری او بی‌نتیجه می‌ماند و درنهایت، تنها راه این است که برای خارج کردن جن از بدن دختر از یک جن‌گیر کمک بگیرند...

فیلم جن‌گیر یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ است که بسیاری از سکانس‌های آن تا مدت‌ها در ذهن تماشاگرانش باقی ماند. «جن‌گیر»، نوستالژی وحشت بسیاری از مردم به شمار می‌آِید. داستان میخکوب کننده فیلم، جلوه‌های ویژه و صداگذاری مناسب جذابیت آن را مضاعف کرده است. جن‌گیر در چهل و ششمین دوره جایزه اسکار، نامزد ۱۰ اسکار شد که نهایتاً توانست ۲ اسکار در رشته‌های «بهترین فیلم‌نامه اقتباسی» و «بهترین صدا» را به دست آورد.

 

فیلم بچه رزماری

بچه رزماری/ Rosemary's Baby

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • سال اکران: 1968

خلاصه داستان: داستان زنی به نام رزماری است که با همسرش گای به آپارتمانی با ظاهری عجیب در مرکز شهر نقل‌مکان می‌کنند؛ اما به‌زودی اتفاقات عجیبی در اطراف زندگی آن‌ها رخ می‌دهد، از برخورد‌های عجیب همسایه‌شان که پیرمرد و پیرزنی هستند گرفته تا کور شدن بی‌دلیل بازیگر رقیب شوهرش.

فیلمی کم بودجه و تحسین‌برانگیز با داستانی که خلاف انتظار پیش می‌رود. بازیگران فیلم میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردون و سیدنی بلکمر است. فیلم‌نامه این کار را پولانسکی بر اساس رمانی از آیرا لوین نوشته است. بازی درخشان «روث گوردون» 1 جایزه اسکار برای او به دنبال داشت.

از نکات جالب فیلم این است که برای سکانس «دویدن رزماری در بین اتومبیل‌ها در خیابان»، رومن پولانسکی به میا فارو گفته بود که مطمئن باش کسی به یک زن باردار نمی‌زند و دوربین به دست با او به وسط خیابان رفته بود.

 

فیلم پرندگان

پرندگان/ The Birds

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • سال اکران: 1963

خلاصه داستان: ملانی دانیلز (با بازی تیپی هدرن) دختری ماجراجو و ثروتمند است که با وکیل جوانی به نام میچ برنر (با بازی راد تیلور)  اهل بودگا بِی آشنا می‌شود. سپس به بهانه اینکه دو مرغ عشق برای جشن تولد خواهر کوچکش هدیه ببرد راهی بودگا بِی می‌شود. در آنجا ملانی موردحمله یک پرنده قرار می‌گیرد و درحالی‌که مجروح شده مجبور می‌شود شب را در خانه «انی هیورث» (با بازی سوزان پلشت)، معلمی محلی که دلباخته میچ است، سر کند. از روز بعد، حمله پرندگان به شهر جدی می‌شود…

فیلم دیگری از هیچکاک استاد ژانر دلهره و تعلیق. خود او درباره این فیلم گفته: «این فیلم می‌تواند وحشتناک‌ترین فیلمی باشد که تابه‌حال ساخته‌ام.»

فیلم‌برداری سکانس مشهوری که ملانی موردحمله پرنده‌ها قرار می‌گیرد بیش از یک هفته به طول انجامید. درنهایت مجبور شدند پرنده‌ها را با نخ‌های نامرئی به لباس ملانی ببندند تا در تمام طول مدت نزدیک او باقی بمانند و با دست‌وپا زدنش فرار نکنند.

 

فیلم اره

اره/ Saw

  • کارگردان: جیمز وان
  • سال اکران: 2004

خلاصه داستان: دو مرد، درحالی‌که با زنجیر بسته شده‌اند در اتاقی متروک در دو کنار یک جنازه بیدار می‌شوند. در جیب هریک از آن‌ها دستگاهی گذاشته شده که پیامی از فردی ناشناس را که نقاب دارد و بعدها معلوم می‌شود که همان «قاتلِ اره‌ای» است پخش می‌کند. در این پیام، این مرد به آن‌ها اطلاع می‌دهد که درگیر یک نوع «بازی اجباری» هستند. هرکدام از آن‌ها که بخواهد زنده بماند، باید از قوانین متعددی بگذرد و تا زندگی‌اش را نجات دهد.

«مرگ یا زندگی؟ تصمیمت را بگیر!» و بعد تیک‌تاک... شنیدن این جمله در فیلمی که مرگ ساده‌ترین راه رهایی است؛ نفس‌گیر و دلهره‌آور است. فیلمی پر از هیجان و تعلیق که در بعضی آن‌چنان تکان‌دهنده می‌شود که بیننده وادار می‌شود چشم‌هایش را ببندد.

کارگردان این فیلم، جیمز وان، در جایی گفته که بیشتر داستان فیلم الهام گرفته  از کابوس‌های زمان کودکی او و نویسنده دیگر فیلم لی وانل است.

 

فیلم دیگران

دیگران/ The Others

  • کارگردان: الخاندرو آمنابار
  • سال اکران: 2001

خلاصه داستان: «گریس» (با بازی نیکول کیدمن) مادر تنهایی است که با سختی در حال بزرگ کردن بچه‌های کوچکش را در خانه‌ای اربابی و دورافتاده در جزیره جرزی است. او آرام‌آرام متوجه اتفاقات عجیب‌وغریبی در خانه‌اش می‌شود و فکر می‌کند که خانه به تسخیر ارواح درآمده است...

این فیلم ترسناک با داشتن یک داستان غافلگیرکننده و هیجان‌انگیز  توانست در گیشه اکران موفقیت‌آمیزی داشته باشد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم ترسناک را به خود اختصاص دهد. این فیلم که محصول اسپانیا است بدون داشتن حتی یک کلمه زبان اسپانیایی در جشنواره جوایز «گویا» شرکت داده شد و برنده بهترین فیلم شد. نقطه عطف داستان زمانی است که تمام تصورات بیننده از زنده‌ها و مرده‌ها برعکس می‌شود و گره داستان باز می‌شود.

 

فیلم حلقه

حلقه / The Ring

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • سال اکران: 2002

خلاصه داستان: دو نوجوان به نام‌های کیت و بکا درباره افسانه یک فیلم ویدئویی نفرین‌شده با هم صحبت می‌کنند؛ بر اساس افسانه هرکس این فیلم را دیده پس از ۷ روز مرده ‌است. کتی اعتراف می‌کند که او در هفته گذشته نوار را با دوستانش دیده‌است. در آن شب کتی می‌میرد. مادر کیتی در مراسم خاک‌سپاری کتی، از خواهرش راشل، روزنامه‌نگار سیاتل می‌خواهد در مورد مرگ دخترش تحقیق کند. راشل متوجه می‌شود که دوستان کتی در حوادث عجیب‌وغریب در شب مرگ او کشته شده‌اند.

یکی دیگر از محبوب‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما سری فیلم‌های حلقه است که اولین قسمت آن در سال 2002 و آخرین قسمت در سال 2017 ساخته شد.

کارگردان اولین فیلم قسمت حلقه گور وربینسکی بود و در آن بازیگرانی همچون نائومی واتس، مارتین هندرسون و برایان کاکس بازی کرده‌اند. این فیلم در اقتباسی با چند واسطه از رمانی به همین نام است اثر نویسنده‌ی ژاپنی کوجی سوزوکی.

 

 فیلم جیغ

جیغ / Scream

  • کارگردان: وس کریون
  • تاریخ اکران: 1996

خلاصه داستان: فیلم درباره چند بچه دبیرستانی است که یکی‌یکی پس از تماس تلفنی قاتل نقاب به صورت سلاخی می‌شوند تا اینکه سیدنی پرسکات (نیو کمپل) یکی از بچه‌های دبیرستان که مادرش چند سال قبل به طرز مشکوکی کشته شد موردحمله قاتل قرار گرفته ولی از حمله نجات پیدا کرده. پلیس پس از این ماجرا به دوست سیدنی بیلی لومیس مشکوک شده و وی را دستگیر می‌کنند. دقیقاً در شبی که بیلی دستگیر می‌شود تلفن زنگ زده و سیدنی صدای قاتل را می‌شنود بنابراین بیلی آزاد می‌شود و روز بعد با به قتل رسیدن مدیر دبیرستان موج جدیدی از وحشت در دبیرستان به پا می‌افتد.

اکران این فیلم باعث اتفاقات جالبی در دنیای واقعی شد و آن‌چنان بر تماشاگرانش تأثیر گذاشت که نوجوانان تحت تأثیر این فیلم ماسک مخصوص شخصیت اسلشر این فیلم را به سر می‌کردند و با چاقو  ادعا آن را درمی‌آوردند. فیلم باعث وقوع چند قتل شد که همه قاتل‌ها اعتراف کردند که تحت تأثیر این فیلم بوده‌اند. این فیلم ترسناک کلاسیک اولین اثر ژانر وحشت بود که کلیشه‌های فیلم‌های ترسناک را زیر پا گذاشت و آن را با کمدی درآمیخت که نتیجه هم درنهایت بسیار رضایت‌بخش بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها