هدایت آقایی:

روسیه حتی یک قدم به نفع ما حرکت نمی‌کند

نمی‌دانم چرا دولت‌مردان و کسانی که سیاست خارجی را رقم می‌زنند مسائل را با جزئیاتش مشاهده نمی‌کنند و نمی بینند که روس‌ها حاضر نیستند به خاطر منافع شان یک قدم به نفع ما حرکت کنند؟

روسیه حتی یک قدم به نفع ما حرکت نمی‌کند

روسیه حتی یک قدم به نفع ما حرکت نمی‌کند

 نمی‌دانم چرا دولت‌مردان و کسانی که سیاست خارجی را رقم می‌زنند مسائل را با جزئیاتش مشاهده نمی‌کنند و نمی بینند که روس‌ها حاضر نیستند به خاطر منافع شان یک قدم به نفع ما حرکت کنند؟ 

هدایت آقایی درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه و دستاوردهای این سفر برای کشور گفت: فکر می‌کنم سفر آقای رئیسی و قبل از آن سفر آقای قالیباف به روسیه یکی از ضعیف‌ترین تحرکات سیاست خارجی ایران به دلایل مختلف بوده است. از یک سو بحث پروتکل‌ها مطرح است که بعضی انتقادات درباره‌اش درست و بعضی از آن‌ها ممکن است صحیح نباشد اما در مجموع پروتکل‌هایی که برای ایران گذاشتند نسبت به اروپا، اسرائیل و کشورهای دیگر در سطح پایین‌تری بود.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: اما خارج از پرداختن به موضوع رعایت پروتکل‌ها معتقدم اگر در نزدیکی به روسیه و چین هدف مشخصی مبنی بر گرفتن امتیازات به نفع منافع ملی نداشته باشیم چندان امتیاز خاصی برای ما ندارد.

به اضافه اینکه تصمیماتی که در گذشته گرفته شد باعث شد آن خط اعتباری ۱۰ الی ۱۵ میلیاردی که روسیه قرار بود به ایران بدهد اجرایی نشود.

وی افزود: در مراودات بازرگانی هم مشاهده می‌کنیم کالاهای ایرانی از سوی روسیه برگشت خورده می‌شود و بیشترین سخت گیری درباره کالاهای کشور ما دیده می‌شود. ما امروز در رده بالای جهان از نظر انرژی، نفت و گاز قرار داریم اما این کشور به عنوان یک خط راهبردی در بحث انرژی محکم ایستاده تا صادرات گازش را به اروپا داشته باشد و بسیار هم نگران این است که یک روی روابط ایران با غرب بهبود پیدا کند و ایران بتواند صادرات گازی به اروپا انجام دهد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: چرا ما باید انرژی‌مان را زیر پای خودمان حبس کنیم اما روسیه چنین کاری را انجام نمی‌دهد و حاضر نیست درآمد ۱۴۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلاری صادرات گازش را به اروپا به خاطر روابطش با ایران قربانی کند.

وی بیان کرد: نمی‌دانم چرا دولت‌مردان و کسانی که سیاست خارجی را رقم می‌زنند مسائل را با جزئیاتش مشاهده نمی‌کنند و نمی بینند که روس‌ها حاضر نیستند به خاطر منافع شان یک قدم به نفع ما حرکت کنند؟ 

آقایی گفت: معتقدم رفتن آقای رئیسی در این شرایط به روسیه آن هم با این وضعیت استقبال و بدون دستور کار مشخص، دستاورد چندانی برای ما نداشت و از آن‌هایی هم که در گذشته بوده است چیزی حاصل نکرده‌ایم. به طور مثال با خوشحالی اعلام کردند ما به عضویت پیمان شانگهای درآمده‌ایم اما بعداً مشاهده کردیم که فقط به عنوان عضو ناظر در آنجا هستیم!

وی تاکید کرد: سفر رئیس جمهور با آن تبلیغاتی که برایش صورت گرفت دستاورد ملموسی نداشت و در ذهن مردم هم چیزی اضافه نکرد و دستاورد اقتصادی نداشته است. به نظر من آقایان به مشکلات داخلی مردم بپردازند و برای مسائل بیرونی به این شکل وقت نگذارند./ ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها