تشنج در صحن علنی مجلس هنگام سخنرانی وزیر امور خارجه

دلار ۲۰ هزار تومانی دست پخت خودتان است!

برخی نمایندگان: ظریف دروغگوست

برخی نمایندگان مجلس، ظریف را دروغگو نامیدند. ظریف در جواب گفت: توهین ها را به جان می خرم. من بیجا می‌کنم به نمایندگان توهین کنم. ما آمدیم اینجا با هم آینده کشور را بهتر کنیم. من هیچگاه مسائل داخلی را به خارج نبردم. هرچه من گفتم، رهبر انقلاب شنیدند، اگر دروغ گفتم ایشان شنیدند، گفتند ظریف صادق است، اگر راست گفتم ایشان شنیدند و گفتند شجاع است.

حجم ویدیو: 4.26M | مدت زمان ویدیو: 00:02:50

مجلس یازدهم با فریاد دروغگو دروغگو از ظریف پذیرایی کرد

ناراحتی ظریف از کنایه‌های نمایندگان مجلس به وی

ظریف گفت: به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبر انقلاب شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید در صورتی که رهبر انقلاب صادق گفته بود. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. تاریخ نشان خواهد داد برجام سند افتخار ایران است.

ذوالنوری: آقای ظریف، مسیر سیاست خارجی شما از ابتدا غلط بود

مجتبی ذوالنوری نماینده قم که در مجلس دهم برجام را در صحن علنی به آتش کشید، امروز هم بدش نمی‌آمد آتشی به پا کند که البته شان ریاست کمیسیون امنیت ملی دست و پایش را بسته بود اما با این وجود هرآنچه در توان داشت را به کار بست تا در آخرین تذکر، آخرین پیکان‌های نقد را حواله وزارت امورخارجه و شخص وزیر کند.

او گفت: «آقای ظریف! به کسی که نباید اعتماد می‌شد تمام اعتماد را به آنجا متمرکز کردید که البته خروجی این کار چیزی جز این که هست نمی‌تواند باشد.»

ذوالنوری ادامه داد: «ما مخالف دیپلماسی و دیپلماسی فعال نیستیم. ما مخالف رابطه با دنیا نیستیم. ما نمی‌گوییم مسائل را باید در عرصه بین‌المللی رها و ترک کنیم. مسأله اینجاست که مسیر را نباید عوضی رفت. شما مسیر را از ابتدا کج رفتید. تضمین نگرفتید. اگر می‌دانستید چرا خلافش را عمل کردید و اگر نمی‌دانستید در طول مذاکرات مقام معظم رهبری کراراً تذکر دادند، چرا توجه نکردید؟»

او از بی‌مهری دولت به چین انتقاد کرد و گفت: «چرا به عنوان مذاکره سه سال منطقه را رها کردید؟ وقتی شما می‌دانستید وضعیت این چنین است، چرا پیمان‌های دو جانبه مالی و پولی با کشورهای همسایه برقرار نکردید؟ چرا با کشورهایی مثل چین که ما باید مهم‌ترین ارتباط را با آنها داشته باشیم،‌ علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری بی‌مهری کردید و ما مدت‌های طولانی در این کشورها سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی ما تعطیل بود.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آقای ظریف!

در مورد فشاری که امروز به مردم می‌آید، آقای ظریف! دولت و شخص جنابعالی باید پاسخگو باشید و در پیشگاه خدای متعال استغفار کنید. آقای ظریف! مسیر و هدف‌گذاری سیاست خارجی ما در دوران شما از ابتدا غلط بود. شما مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کج ریل‌گذاری کردید. اهداف ملت در مسیری که شما تعیین کردید محقق نشد. سیاست‌های بالادستی نظام بر تکیه بر توانمندی‌های داخلی تأکید دارد اما شما وارونه عمل کردید و داخل را رها کردید. امروز با چین قرارداد می‌بندید، چرا آن روزی که در موضع قدرت بودید چنین کارهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها و تعطیل کردید؟ 

پایان سخنرانی ظریف در جلسه متشنج مجلس و ادامه انتقادات

نمایندگان مجلس:

آقای ظریف می‌گویید آمریکا اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد پس چرا التماس رای کردید و گفتید اگر ما کنار برویم تندروها می‌آیند؟!

اگر در برجام سر آمریکا کلاه گذاشتید چرا پس از خروج آمریکا شکایت نکردید؟ از مکانیسم ماشه ترس داشتید؟

مجلس در جریان قرارداد ۲۵ ساله با چین نیست، بندهای این قرارداد چیست؟

چرا در جلسات با خارجی‌ها همیشه خندان هستید اما با توپ و تشر به مجلس می‌آیید؟

دلار ۲۰ هزار تومانی، همان گلابی‌هایی است که به مردم وعده دادید!

«راستینه»، نماینده مردم شهرکرد در مجلس گفت:

برجام با هدف از کار انداختن چرخ های سانتریفیوژها سبب از کار انداختن چرخ های اقتصادی شد.

دلار ۲۰ هزار تومانی را باید دلار برجامی نامید و این موضوع همان گلابی هایی است که شما به مردم وعده دادید.

شما از کاهش فشار بر مردم سخن می گویید اما شرط های برجامی، سقوط آزاد ارز و مشکلات اقتصادی را برای مردم رقم زده است.

باید پیام اقتدار ملت ایران را با پایان دادن به سیاست های برجامی و تقویت روابط بین المللی مبتنی بر دیپلماسی بخش خصوصی به دنیا اعلام کنید.

نماینده تهران در جریان حضور وزیر خارجه در مجلس: آقای ظریف! شما شریک اصلی دلار ۲۰ هزارتومانی هستید!

مالک شریعتی: آقای ظریف! شما شریک اصلی دلار ۲۰ هزارتومانی هستید!

بند ۸ اصل ۴۳ قانون اساسی می گوید: «جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور» و «دلار» مهمترین ابزار سلطه اقتصادی آمریکا بر کشورهای دیگر از جمله ایران است. لذا شاخص موفقیت دولت در این زمینه بررسی میزان تسلط و تاثیر دلار بر معیشت امروز مردم ایران است.

معاونت اقتصادی شما بسیار ضعیف عمل کرده است، امروز سهم ما از بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری منطقه زیر ۲ درصد است، پیمانهای پولی دوجانبه رها شده است و تقریبا تمام قراردادهای انرژی منطقه ای ما که مزیت اقتصادی ماست، به تعطیلی انجامیده یا محکوم شده ایم. 

میلیاردها دلار خسارت و عدم النفع در قراردادهای کرسنت امارات، صادرات گاز به ترکیه، واردات گاز از ترکمنستان، تعلیق طرح صادرات گاز به پاکستان و هند شاهد این مدعاست.

سلیمی، نماینده محلات هم گفت: 

جناب آقای ظریف! چطور است هر وقت با ۱+۵ جلسه و گفتگو دارید با لبخند و رضایت است اما به مجلس که می‌آیید با ناراحتی و توپ و تشر است؟!

 

 

 

میدان مذاکره با معرکه چاقوکشی تفاوت دارد

فعال رسانه‌ای اصولگرا وقایع امروز مجلس شورای اسلامی هنگام سخنرانی وزیر امورخارجه را دور از انتظار ندانست و گفت: اگر کسی منطق داشته باشد نیاز به داد و بیداد و عصبانیت ندارد و همین که داد می‌زنند یعنی حرفی برای گفتن ندارند.

محمد مهاجری، روز یکشنبه درباره حضور وزیر امورخارجه و ارائه گزارش به مجلس یازدهم و همچنین اظهارات محمدجواد ظریف، گفت: در همه دنیا سیاست خارجی و روابط بین‌الملل از حساس‌ترین موضوعاتی است که احزاب و شخصیت‌های سیاسی با وسواس زیاد وارد آن می‌شوند و معمولا حرفی نمی‌زنند که در روابط‌شان با دنیا تنش ایجاد کند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا افزود: این موضوع البته استثنائاتی هم دارد که ترامپ یکی از آنهاست و حرف‌های احمقانه اش گاه و بیگاه اعتبار او و کشورش را در دنیا بی‌اعتبار می‌کند. وزیرخارجه آمریکا که کمی از او عاقل‌تر هم هست، گاهی رفتارهایش مانند اوست. در کشور خودمان هم از این آدم‌ها کم نداریم.

کسی که منطق دارد فریاد نمی‌زند

مهاجری با اشاره به جلسه امروز و حواشی رخ داده هنگام سخنرانی ظریف، با بیان اینکه آنچه امروز گذشت اصلا دور از انتظار نبود، یادآور شد: اهانت عده‌ای که سیره شان شعار است، روشی است که باید در ۴ سال آینده به آن عادت کنیم. متاسفانه اکثر افرادی که امروز در جلسه داد می‌زدند درک حداقلی هم از سیاست خارجی ندارند. خیلی دوست دارم در جایی جمعشان کنم و از آنها بخواهم ۲۰۰ کلمه درباره محتوای برجام بنویسند؛ نتیجه اش روشن است و مطمئنم نمی‌توانند.

این فعال اصولگرا افزود: اگر کسی منطق داشته باشد نیاز به داد و بیداد و عصبانیت ندارد. همین که داد می‌زنند یعنی حرفی برای گفتن ندارند. نماینده ای که همه مشکلش با وزیر امورخارجه این است که چرا وی را وقتی که در دوره قبلی نماینده بوده با خودش به سفر خارجی نبرده، چه انتظاری باید از او داشت؟

عده‌ای می‌خواهند سیاست خارجی را به موضوعی کف خیابانی تبدیل کنند 

مهاجری خاطرنشان کرد: بطور خلاصه اینکه متاسفانه بخشی از مجلس می‌خواهد موضوع سیاست خارجی را به یک موضوع کف خیابانی تبدیل کند و سطحش را به دعواهای بچگانه جناحی بکشاند. اگر قوه عاقله‌ای برای مهار این افراد به وجود نیاید باید منتظر خسارت‌های بزرگی برای کشور باشیم که نتیجه‌اش سر سفره مردم معلوم خواهد شد.

پایان‌بندی قالیباف نشان داد بارقه‌ای از امید وجود دارد

مهاجری افزود: این نکته را هم اضافه کنم که پایان‌بندی رئیس مجلس نشان داد که هنوز بارقه ای از امید وجود دارد. امیدوارم امیدم با گذشت زمان تقویت شود.

سردبیر خبرآنلاین درباره ادعای برخی از نمایندگان مبنی بر انفعال دستگاه دیپلماسی برابر قدرتهای بزرگ، تاکید کرد: کسی می‌تواند چنین ادعایی کند که لااقل در یک مذاکره حضور داشته باشد. بسیار از کسانی که چنین اتهامی به ظریف می‌زنند حتی بلد نیستند با منتقدان داخلی‌شان هم حرف بزنند و آنها را قانع کنند.

وی افزود: ضمن اینکه اگر ظریف برابر خارجی‌ها منفعل بود مقامات عالی نظام اجازه ورود او را به مذاکرات برجام نمی‌دادند. اگر برجام دچار مشکل شد ربطی به نحوه کار ظریف نداشت. اتفاقا ظریف همه جا سه اصل حکمت، عزت و مصلحت را که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند رعایت کرده است. نمونه اخیرش همین سخنرانی اخیر او در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل بود.

میدان مذاکره با معرکه چاقوکشی تفاوت دارد

مهاجری ادامه داد: متاسفانه عده ای میدان مذاکره با معرکه چاقوکشی اشتباه می‌گیرند و چون در چاقوکشی‌های سیاسی داخلی تبحر دارند، فکر می‌کنند مثلا تیم مذاکره کننده باید به طرف مقابل بطری آب پرت کند. نمایندگانی که ظریف را به چنین اتهاماتی متهم می کنند الفبای کار دیپلماسی را نمی دانند.

تصور «برجام» موجب تصدیق است

مهاجری درباره انتقاد برخی نمایندگان از موافقتنامه چندجانبه هسته‌ای (برجام)، گفت: برجام از موضوعاتی است که تصورش موجب تصدیق است. بسیاری از نمایندگان و غیرنمایندگانی که علیه برجام حرف می‌زنند از منافع فراوانش خبر دارند اما این افراد یک هنر بزرگ دارند که می‌توانند اعتقاداتشان را پنهان کنند و به خواسته جناحی و حزبی شان پاسخ مثبت دهند.

این فعال سیاسی افزود: تردید ندارم اگر آقای جلیلی مسئول مذاکرات برجام بود و به همین نتایج دست می یافت الان عده ای برایش به اندازه بعضی روایات و احادیث ارزش قائل می‌شدند. الان که شرایط سخت آن روزها وجود ندارد و قطعنامه‌های شش‌گانه علیه ایران که حتی روسیه و چین هم به آن رای داده بودند بدلیل مذاکرات برجام بلااثر شده، عده ای خود را به نسیان زده‌اند.

مهاجری تاکید کرد: برجام یک فرصت بی‌نظیر در تاریخ معاصر ماست. اگر برابر آن سنگ‌اندازی نمی‌شد می‌توانست میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را رقم بزند. وقتی ما خودمان با دست خودمان برجام را زمین زدیم چرا باید ناسزایش را به دیگران بگوییم. اگر دندان سر جگر گذاشته بودیم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در خدمت تولید و صنعت درمی‌آمد، با روی کارآمدن ترامپ او فرصت و جرات پیدا نمی ‌کرد تحریم کند چون عملا باعث می‌شد بازگشت سود سرمایه‌ای که در ایران در قالب کارخانجات مشغول سودآوری است به خودشان برنگردد.

وی ادامه داد: در واقع هر تحریمی به معنای تحریم خودشان بود. ما بیش از ۲ سال قضیه را کِش دادیم و اگر زودتر کار مذاکرات و اقدامات بعدی اش را به پایان برده بودیم الان در اقتصاد، تولید و معیشت بسیار جلوتر از الان بودیم. این را همه می‌دانند که سرمایه‌گذاری امنیت می‌آورد و ما می‌توانستیم با جذب سرمایه‌های خارجی، برای خودمان حاشیه امن درست کنیم.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا اضافه کرد: نکته‌ای را هم بعضی افراد مطرح می‌کنند که باید از سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد. خب چرا معطل هستید؟ سالهای طولانی است که این حرف زده می‌شود اما یک میلیون دلار هم جذب نشده. چرا؟ چون سرمایه‌گذار وقتی می‌بیند مجلس و سیاسیون ما با وزیر امورخارجه خودمان این رفتار را می‌کنند می‌تواند پیش‌بینی کند با او چه خواهند کرد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها