رقبای قالیباف به خط شدند/ شرایط مجلس دوازدهم مانند مجلس قبل نیست که قالیباف تنها کاندیدای ریاست مجلس باشد

طبق اطلاعاتی که یک منبع آگاه در اختیار مستقل قرار داده، محمدباقر قالیباف به پزشکیان به عنوان لیدر جریان مستقلین در مجلس پیغام داده که در صورت حمایت از او در انتخابات ریاست مجلس، یک کرسی نایب رئیسی و دو عنوان هیات رئیسه و دو کمیسیون مهم مجلس را به آنها واگذار خواهد کرد.

رقبای قالیباف به خط شدند/ شرایط مجلس دوازدهم مانند مجلس قبل نیست که قالیباف تنها کاندیدای ریاست مجلس باشد

۴ چهره از جانب برخی جریان‌های اصولگرا برای رقابت با قالیباف مطرح شده؛ مجتبی ذوالنوری، نصرالله پژمانفر، علی نیکزاد و منوچهر متکی

 

گروه سیاسی- «من ریاست قالیباف در مجلس دوازدهم را تقریباً قطعی می‌دانم. اما تمام سعی جبهه پایداری و دولت این است که قالیباف رئیس مجلس نشود اگر هم به ریاست رسید، رئیس مجلس تضعیف‌شده‌ای باشد تا خطر قالیباف در انتخابات ریاست ۱۴۰۴ را کاهش دهند تا به‌عنوان رقیب مقتدری مطرح نشود. قالیباف خطری بالقوه برای ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود چراکه شرایط ریاست‌جمهوری را دارد و همیشه دوست داشته که سکان ریاست‌جمهوری را به دست بیاورد.»

این بخش‌هایی از مصاحبه هاتف صالحی، چهره اصولگرای نزدیک به قالیباف است. آنچه که تا اینجای کار مشخص شده این است که دولت ابراهیم رئیسی به کمک جبهه پایداری قصد دارد قالیباف را حداقل برای یک دوره بر کرسی ریاست مجلس دوازدهم تحمل کند و پس از آن به کمک افرادی که در خانه ملت، گفتمان جبهه پایداری، شریان و مصاف (پَشم) وابسته به رائفی‌پور را تشریح می‌کنند، او را به زیر بکشند. همان اتفاق ناخوشایندی که در مجلس هشتم برای حدادعادل رخ داد. فردی که شب انتخابات در 11 اسفندماه گذشته با گفتن چنار و پاجوش، خشم تندروها را برانگیخت تا در یک اتفاق عجیب افراد تندرو و وابسته به جبهه پایداری مثل نبویان، ثابتی و حمید رسایی با حداقل آرای اخذ شده وارد مجلس شوند.

اما صالحی در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه هم‌میهن می‌گوید: «اگر فرض کنیم قالیباف رئیس مجلس دوازدهم نشود و به‌طور ناپلئونی این کارزار را ببازد؛ قالیباف نماینده مردم تهران در مجلس می‌شود و باید ۴ سال درگیر راهروهای مجلس شود. آیا قالیباف این شرایط را می‌پذیرد؟ قطعاً خیر. شکی نیست که قالیباف از مجلس انصراف می‌دهد و آماده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ می‌شود.»

ادعایی که مشخص نیست چقدر با واقعیت مطابقت داشته باشد اما شنیده‌های مستقل حکایت از این دارد که قالیباف طی رایزنی با منتخبان و نمایندگان نزدیک به اعتدال و اصلاح‌طلب (که به گفته نوری‌قزلجه چیزی در حدود ۸۰ نماینده می‌شوند و قرار بر این شده تا فراکسیون مستقلین را ایجاد کنند) روی حمایت افرادی مثل مسعود پزشکیان حساب باز کرده است.

طبق اطلاعاتی که یک منبع آگاه در اختیار مستقل قرار داده، محمدباقر قالیباف به پزشکیان به عنوان لیدر جریان مستقلین در مجلس پیغام داده که در صورت حمایت از او در انتخابات ریاست مجلس، یک کرسی نایب رئیسی و دو عنوان هیات رئیسه و دو کمیسیون مهم مجلس را به آن‌ها واگذار خواهد کرد.

پزشکیان پیشتر هم نظر خودش درباره ریاست قالیباف را مطرح کرده و گفته بود: «انتخاب یک فرد تندرو به عنوان رئیس مجلس دوازدهم امکان‌پذیر نیست. تصور می‌کنم آقای قالیباف در مقابل افرادی که در حال حاضر حرف‌هایی را می‌زنند، قابل قیاس نیست. افرادی که به قالیباف نقد می‌کنند، کجای مملکت را توانسته‌اند درست کنند؟»

سلمان اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص نایب‌رییسی مسعود پزشکیان در مجلس دوازدهم، گفت: «با توجه به عملکرد دکتر پزشکیان و همچنین حضور مجدد ایشان در مجلس دوازدهم که مورد توجه رهبری قرار گرفتند، بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی با پزشکیان هستند تا به عنوان یکی از نواب رییس در مجلس دوازدهم حضور داشته باشند.»

علاوه بر این اواخر هفته گذشته بود که سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری با انتشار مطلبی از برگزاری ضیافت قالیباف در هتل بزرگ تهران، با حضور منتخبان مجلس خبر داد و ضمن انتقاد از این موضوع با تیتر «سوءاستفاده از جایگاه مجلس به نفع یک جریان سیاسی/ آیا خانه ملت ابزار تبلیغاتی اصولگرایان است؟» از آن به عنوان تلاش محمدباقر قالیباف برای مهندسی کردن انتخابات هیات رئیسه مجلس آینده یاد کرد. 

با این حال نزدیکان قالیباف از حضور بالغ بر ۱۲۰ نفر در این همایش گفتند. هرچند این اعداد و ارقام نمی‌تواند در جامعه غیرحزبی ما ریاست قالیباف بر مجلس را تضمین کند اما نکته قابل توجه در این بین همسویی دولت و جریان پایداری علیه قالیباف است که طی هفته‌های اخیر به خوبی در فضای رسانه‌ای کشور نمود پیدا کرده است.

جلال محمودزاده نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرآنلاین در این باره می‌گوید: «دولت احساس می‌کند برای ریاست مجلس رقبایی وجود دارند و مانند مجلس قبل نیست. در حال حاضر ۵ نفر از منتخبین به صورت مستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند، بنابراین شرایط مجلس دوازدهم مانند مجلس قبل نیست که قالیباف تنها کاندیدای ریاست مجلس باشد. لذا دولت این نکته را دریافت کرده کما اینکه از میان داوطلبین ریاست مجلس چهره‌هایی حضور دارند که از قالیباف بیشتر به دولت نزدیک هستند. لذا یکی از دلایل علنی کردن اختلافات دولت و مجلس همین نکته است. دلیل عمده هم این است که دولت برنامه اقتصادی برای ارایه ندارد.»

در هر صورت آنچه تا به امروز و در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم مشخص شده این است که ۴ چهره از جانب برخی جریان‌های اصولگرا برای رقابت با قالیباف مطرح شده؛ مجتبی ذوالنوری، نصرالله پژمانفر، علی نیکزاد و منوچهر متکی. به گواه برخی نمایندگان مجلس، مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی طی هفته‌های اخیر دیدارهای فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم برای معرفی خود به عنوان نامزد ریاست مجلس و ارایه برنامه‌های‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

سایت اصولگرای نامه‌نیوز هم از سیدمحمود نبویان که پیش از این گفته بود قصد نامزدی در انتخابات کرسی ریاست مجلس را ندارد، به عنوان نامزد جدید نام برد و نوشت که این نماینده منتخب تهران در گفت وگو با برخی افراد برای حضور در انتخابات هیات رئیسه اعلام آمادگی کرده است.

رسیدن قالیباف به ریاست مجلس حتی اگر بخش عمده‌ای از لیست ائتلافی شانا و پایداری در دور دوم هم رأی بیاورند، کاری دشواری است. بخش عمده‌ای در درون دولت نظرشان بر حذف قالیباف است. اینکه چقدر موفق خواهند شد یا نه بستگی به شرایط مجلس دارد اما آنچه که بسیاری از تحلیلگران بر روی آن اجماع دارند این است که قالیباف بدون حمایت افرادی خارج از مجموعه خانه ملت، هفته‌ها و سال‌های سختی را پیش رو خواهد داشت.

شهردار و فرمانده اسبق نیروی انتظامی کشور در انتخابات سال 96 به سود رئیسی از انتخابات کنار رفت و سال 1400 هم به احترام او وارد کارزار انتخابات نشد. اما اختلاف‌های اخیر بین او و مجموعه دولت نشان داد که هیچ عهد اخوتی پایدار نیست و این قدرت است که معادلات سیاسی را تعیین می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها