با وجود ردصلاحیت‌ها، انتخابات پیش‌ِ رو به چه سمتی می‌رود؟

هیات اجرایی وزارت کشور با مدیریت سردار احمد وحیدی، تقریباً اکثر نمایندگان منتقد دولت را ردصلاحیت کرده. بطوریکه برخی از منصوبان دولت در گعده‌های خود عنوان می‌کنند هرچه مشارکت کمتر، رسیدن نامزدهای دولت و البته جبهه پایداری به بهارستان، راحت‌تر

با وجود ردصلاحیت‌ها، انتخابات پیش‌ِ رو به چه سمتی می‌رود؟

اصلاً چرا انتخابات برگزاری می‌کنید، همان افرادی که مدنظر شماست را روانه مجلس کنید

 

گروه سیاسی- در فاصله کمتر از چهارماه مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، فضای جامعه به گونه‌ای فریز شده و مردم بی‌اعتنا نسبت به آنچه که قرار است ۱۱ اسفند در کشور برگزار شود، هستند که در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته.

از سوی دیگر دولت و مسئولان اجرایی علی‌رغم اینکه برخی تحلیلگران از اوایل سال جاری توصیه می‌کردند با توجه به شرایطی که کشور در سال گذشته پشت سر گذاشته و ناکارآمدی حاکمیت یکدست طی دو سال گذشته از خودش نشان داده، فضا را به گونه‌ای تلطیف کنند تا مردم به شرکت در انتخابات و تاثیرگذاری خود در امور جاری کشور امیدوار شوند، فضای سیاسی کشور به شکل دیگری در حال رقم خوردن است. نتایج اولیه مراتب احراز صلاحیت‌های نامزدهای ثبت‌نام کننده در انتخابات و همچنین ردصلاحیت بسیاری از نمایندگان کارآمد و با تجربه و منتقد شرایط، باعث شده تا همان اندک افرادی هم که قائل به مشارکت در انتخابات شده بودند، عطایش را به لقایش ببخشند.

اما برخلاف آنچه که مشاهده شده و برخی جراید و رسانه‌ها گزارش داده‌اند، روزنامه جوان در گزارشی که 22 آبان منتشر کرده در اظهارنظری عجیب مدعی شده است که افزایش تعداد ثبت‌نام کنندگان برای حضور در مجلس دوازدهم ناشی از عملکرد مثبت دولت ابراهیم رئیسی در دو سال گذشته و مجلس انقلابی در چهار سال گذشته بود و این دو قوه توانسته‌اند در حل مشکلات و رفع فقر، فساد و تبعیض موفق عمل کنند.

با این وجود اما رسانه‌های اصولگرا علی‌رغم وجود تمام این مشکلات و تورم بالای 40% ادعا دارند که حاکمیت یکدست نتایج خوبی را بر جای گذاشته و به همین دلیل هم قرار است مجلس آینده «انقلابی‌تر» تشکیل شود.

در شرایطی که عقلانیت حکم می‌کرد، دولت با کمک مردم، مجلسی کارآمدتر را برای سال آینده تشکیل دهد، هیات اجرایی وزارت کشور با مدیریت سردار احمد وحیدی، تقریباً اکثر نمایندگان منتقد دولت را ردصلاحیت کرده. بطوریکه برخی از منصوبان دولت در گعده‌های خود عنوان می‌کنند هرچه مشارکت کمتر، رسیدن نامزدهای دولت و البته جبهه پایداری به بهارستان، راحت‌تر.

غلامرضا نوری قزلجه، جلال محمودزاده، مسعود پزشکیان، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، احمد علیرضا بیگی، موسوی‌لارگانی، سمیه محمودی و.. از جمله نمایندگانی هستند که در طول عمر مجلس یازدهم همواره مواضع انتقادی نسبت به دولت و برخی از لوایح و طرح‌های جنجال برانگیز مانند طرح «صیانت از فضای مجازی» و «حجاب و عفاف» داشتند، که هفته جاری به تشخیص هیات‌های اجرایی ردصلاحیت شدند.

بطوریکه احمد علیرضابیگی که پیشتر ماجرای تحویل خودروهای شاسی‌بلند را افشا کرده بود به دلیل همین موضوع ردصلاحیت شده.
اما از سوی دیگر نامزدهای نزدیک به جبهه پایداری و یا افرادی که مداحان دولت در دو سال گذشته بوده و یا اینکه در لیست دریافت کنندگان خودروهای شاسی‌بلند بودند (به گواه مصاحبه علیرضابیگی) بدون هیچ کم و کاستی تایید شده و التزام عملی آن‌ها به نظام و قانون و اسلام برای متولیان برگزاری انتخابات، محرز شده است.

مهندسی انتخابات مجلس دوازدهم از جمله کلیدواژه‎ هایی بود که در یک دهه گذشته بیشتر از سوی اصلاح‌طلبان عنوان می‌شد اما طی سال‌های اخیر این کلمه مورد استفاده اصولگرایان هم قرار گرفته و آن‌ها از مدت‌ها پیش نسبت به دست به یکی کردن جبهه پایداری و دولت، برای ایجاد مجلسی متشکل از نمایندگانی بی‌خاصیت و بی‌تجربه هشدار داده بودند.

اما با این‌حال این سوال در بین فضای رسانه‌ای کشور (نه مردم که برای اکثریت آن‌ها این مباحث دیگر محلی از اعراب ندارد) مطرح می‌شود که اگر این افراد توسط دولت به دلیل عدم التزام ردصلاحیت شدند، پس چگونه است که اعضای جبهه پایداری که عمدتاً نه سن‌شان به انقلاب قد می‌دهد و نه قدشان به دفاع از مملکت و حضور در جبهه و جنگ؛ چگونه تایید شده‌اند؟
آنچه که پر واضح شده این است که جریان تمامیت‌خواه، از همان دو سال قبل در اندیشه برگزاری یک انتخابات مهندسی شده بود تا بتواند بقای خودش را تضمین کند.

این سوال و جواب‌ها از افراد محل سکونت نامزد انتخابات، درباره خالکوبی و یا شرکت در راهپیمایی‌ها نامزد محترم هم برای پر کردن برگه‌هایی است که از پیش تهیه شده، وگرنه به باور مسعود پزشکیان، وزیر دولت اصلاحات و نماینده چهار دوره مجلس: «اصلاً چرا انتخابات برگزاری می‌کنید، همان افرادی که مدنظر شماست را روانه مجلس کنید.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها