اصولگرایان با خودشان رقابت می‌کنند!

بعد از آنکه مشخص شد جریان اصلاحات در تهران لیست انتخاباتی ارائه نخواهد کرد، خیال اصولگرایان از رقیب راحت شد. برای همین مرتضی آقا تهرانی به صورت علنی در رسانه‌ها به گونه‌ای حرف زد که مشخص بود مخاطبش حدادعادل و قالیباف است.

اصولگرایان با خودشان رقابت می‌کنند!

اصولگرایان در تهران به این نتیجه رسیدند که به رقابت با یکدیگر بپردازند
 

امتداد نوشت: با اعلام رسمی خبر مربوط به عدم ارائه لیست تهران از سوی جبهه اصلاحات، جریان اصولگرایی وارد فاز جدیدی از رقابت‌های انتخاباتی شد و جدایی پایداری از شورای ائتلاف و همچنین لیست دادن شورای وحدت قطعی به نظر می‌رسد. اما در عین حال همه اصولگرایان نگران یک مسأله اساسی هستند. آنهم میزان آرایی است که با آن وارد مجلس می‌شوند.

به عبارت روشن‌تر در نبود رقیب متوجه شدند که آرای درونی اصولگرایان قرار است میان خودشان تقسیم شود و تقسیم این آرا به معنای این است که تعداد رای آن‌ها به گونه‌ای خواهد بود که برایشان یک آبروریزی به بار خواهد آورد.

در درجه اول بعد از آنکه مشخص شد جریان اصلاحات در تهران لیست انتخاباتی ارائه نخواهد کرد، خیال اصولگرایان از رقیب راحت شد. برای همین مرتضی آقا تهرانی به صورت علنی در رسانه‌ها به گونه‌ای حرف زد که مشخص بود مخاطبش حدادعادل و قالیباف است.

آقاتهرانی با بیان اینکه «ما خواهان وحدت هستیم و از آن استقبال می‌کنیم» تاکید می‌کند که «اما وحدت بر اساس شاخص‌ها را قبول داریم. اینکه برخی می‌گویند ما محور وحدت هستیم و بیایید به آنچه ما می‌گوییم گوش کنید تا وحدت حاصل شود، ما این نگاه را قبول نداریم و معتقدیم که وحدت باید بر اساس معیار‌ها باشد.»

مهمتر از آن بخشی است که آقاتهرانی تاکید دارد که باید در دو لیست انتخاباتی بیشترین اشتراک وجود داشته باشد: «اگر جبهه پایداری و شورای ائتلاف نتوانند لیست واحد بدهند، بهتر است دو گروه تلاش کنند تا گزینه‌های اشتراکی بیشتر در لیست داشته باشند. ما به عنوان جبهه پایداری در صورتی که ۲ لیست ارائه شود سعی خواهیم کرد که گزینه‌های اشتراکی‌مان با دوستان شورای ائتلاف بیشتر باشد.»

اولین نکته این است که دبیرکل جبهه پایداری، شورای وحدت را «هیچ‌انگاری» کرده است. درحالی که شورای وحدت معتقد است که جریان سنتی و اصلی جریان اصولگرایی است و با محوریت جامعه روحانیت مبارز مشغول فعالیت است، اما ظاهرا پایداری‌ها که از ابتدای دهه ۹۰ مشخصا با جامعه روحانیت مبارز به مبارزه برخاستند، آن‌ها را به حساب نمی‌آورند.

این درحالی است که سخنگوی شورای وحدت خبر داده است که این تشکیلات به صورت جداگانه لیست انتخاباتی ارائه خواهد کرد. نکته دوم و مهمتر از آن تاکید دبیرکل پایداری بر داشتن «اشتراک» زیاد در لیست‌های شورای ائتلاف (به رهبری حدادعادل و قالیباف) با لیست پایداری است.

نگرانی آن‌ها این است که وقتی رای دهندگان به صورت لیستی رای بدهند، حتی اگر رای لازم برای ورود به مجلس را کسب کنند، اما در مجموع آرای آن‌ها نسبت به دوره‌های قبل کمتر باشد. چنانچه جریان اصلاحات و رای دهندگان به آن‌ها در انتخابات حضور نداشته باشند این امر حتمی است.

به عبارت روشن‌تر اگر آراء اصولگرایان بدون تغییر نسبت به دور قبل به صندوق ریخته شود، با تعدد لیست‌ها آراء نامزدها کاهش چشمگیری را خواهد داشت.

به طور کلی اینطور به نظر می‌رسد که اصولگرایان در تهران به این نتیجه رسیدند که به رقابت با یکدیگر بپردازند.
 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها