علی لاریجانی رسماً از قطار انقلاب پیاده می‌شود!

پیش بینی‌ها براین است که جبهه پایداری به سرلیستی مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در انتخابات پیش رو در غیاب رقیب، مستقل عمل خواهند کرد و این بار با اصولگرایان ائتلاف نخواهند کرد و تحرکات آن‌ها نشان می‌دهد که این گروه بیش از سایر گروه‌ها به دنبال پروژه «خالص‌سازی» هستند و در تلاشند که اجازه ندهند سایر گروه‌‌ها حتی اصولگرایان نزدیک به قالیباف هم قدرت را در دست بگیرند

علی لاریجانی رسماً از قطار انقلاب پیاده می‌شود!

اکثریت نمایندگان ادوار ردصلاحیت شده‌اند که به گفته محمد مهاجری تقریباً تمامی آن‌ها با مشورت علی لاریجانی وارد کارزار انتخابات شده بودند

 

 

گروه سیاسی- در فاصله 4 روز از اعلام اسامی تاییدصلاحیت شده‌ها برای شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و در حالیکه چیزی حدود 50 روز به برگزاری انتخابات باقی مانده حالا دیگر می‌توان با استناد به داده‌های موجود به این نتیجه رسید که اکثریت صندلی‌های مجلس آینده به دست جریان دولت و اعضای جبهه پایداری غصب خواهند شد و بعید هم به نظر می‌رسد که با توجه به فضای سیاسی کشور، همین اندک نامزدهای تاییدصلاحیت شده از طیف اصلاحات و یا اعتدالیون میانه‌رو، با استقبال مردم قرار بگیرند و روانه خانه ملت شوند.

طبق آخرین اخبار رسیده از جبهه اصلاحات، ادعا شده که تنها شش نفر از کاندیداهای احزاب اصلاح طلب و اعتدالگرا در تهران و 30 نفر در سراسر کشور توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند. این در حالی است که گفته شده 170 نفر از اعضای چهار حزب ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند و حالا تنها 36 نفر آن‌ها در سراسر کشور جواز حضور در انتخابات را کسب کرده‌اند.

منصور حقیقت‌پور هم پیشتر در همین رابطه به رسانه‌ها گفته بود که اکثریت نمایندگان ادوار ردصلاحیت شده‌اند که به گفته محمد مهاجری تقریباً تمامی آن‌ها با مشورت علی لاریجانی وارد کارزار انتخابات شده بودند.

پیش از این هم بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باور بودند که رقیب اصولگرایان و دولتی‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم، طیف نزدیک به علی لاریجانی است نه اصلاح‌طلبان. به این دلیل که ناگفته پیدا بود که نه هیات اجرایی و نه شورای نگهبان اجازه حضور اصلاح‌طلبان را در انتخابات نخواهند داد بنابراین تنها افرادی می‌توانستند از فیلتر شورای نگهبان شانس عبور را پیدا کنند که به گفتمان اصولگرایی میانه‌رو تعلق خاطر داشتند.

به همین منظور ردصلاحیت نیروهای نزدیک به علی لاریجانی یا همان نمایندگان ادوار که گفته شده بود بیش از 500 نفرشان در انتخابات ثبت نام کرده بودند حاوی پیام مهمی از سوی شورای نگهبان و دولت برای مشاور آیت‌الله خامنه‌ای است که اوضاع همچنان بر محور و نظرات دو سال قبل می‌چرخد و اگر لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری 1404 برنامه‌ای هم داشته باشد نتیجه آن از هم‌اکنون مشخص است.

بنابراین ردصلاحیت نزدیکان و هواداران او پیشگیری از یک اتفاق دیگر بود. زیرا اگر لاریجانی می‌توانست با این تعداد ثبت‌نام کنندگان نمایندگان ادوار، مجلس دوازدهم را از آن خودش کند چالش بزرگی برای جبهه پایداری و رئیسی به وجود می‌‎آمد.

اما ماجرا به همین جا هم ختم نمی‌شود. در فیلمی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، محمدجواد لاریجانی برادر علی لاریجانی با شرکت در یک برنامه انتخاباتی در صداوسیما در پاسخ به این سوال مجری که شما اتهام خالص‌سازی را قبول دارید؟ می‌گوید: «ما هموار در آستانه انتخابات با یک مشت نق‌نقو مواجه هستیم که قائل به رای مردم نیستند وگرنه با همین نظارت استصوابی کشور بیش از 30 سال دست همین افراد بوده است.»

مشخص نیست که آیا او از شیطنت مجری برنامه آگاه بوده یا نه اما بعید به نظر می‌رسد که محمدجواد لاریجانی نداند که نخستین بار این علی لاریجانی بود که عبارت «خالص‌سازی» را وارد ادبیات سیاسی کشور کرد.

اردیبهشت ماه سال جاری بود که علی لاریجانی، پس از اینکه یک خبرگزاری حامی دولت مدعی شد که او به دنبال آغاز فعالیت انتخاباتی برای مجلس دوازدهم است، از ایجاد یک جریان «خالص‌ساز» در کشور خبر داد که به دنبال شکل دادن به فضای «رقابت تصنعی» و دمیدن بر تنور انتخابات و گرم کردن آن هستند تا از این طریق انتخاباتی برگزار شود و بخشی از مردم را به پای صندوق‌های رای بکشانند تا دست کم‌همان میزان مشارکت ۴۲ درصدی در انتخابات مجلس این دوره را تکرار کنند.

به هر ترتیب پیش بینی‌ها براین است که جبهه پایداری به سرلیستی مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در انتخابات پیش رو در غیاب رقیب، مستقل عمل خواهند کرد و این بار با اصولگرایان ائتلاف نخواهند کرد و تحرکات آن‌ها نشان می‌دهد که این گروه بیش از سایر گروه‌ها به دنبال پروژه «خالص‌سازی» هستند و در تلاشند که اجازه ندهند سایر گروه‌‌ها حتی اصولگرایان نزدیک به قالیباف هم قدرت را در دست بگیرند.

در این بین جریان شریان، به سرکردگی مهرداد بذرپاش هم با استفاده از امکانات دولتی در حال تدارک دیدن برای فرستادن نامزدهای خود مثل حمید رسایی به بهارستان است تا شاید از نمد این انتخابات، بذرپاش هم بتواند برای 6 سال دیگر کلاهی برای خودش دست و پا کند.

اما آنچه که تقریباً حالا دیگر می‌توان صراحتاً از آن یاد کرد این است که با توجه به شرایط موجود علی لاریجانی هم رسماً از قطار انقلاب پیاده شد و در کنار سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری، موسوی‌خوئینی‌ها و.. جای گرفت. هم او 8 ماه پیش نسبت به قدرت گرفتن جریان سوپرانقلابی که شاید خودش هم در سال‌های نه چندان دور در همین دسته قرار می‌گرفت هشدار داد: «ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    کاش قبل تصویب برجام پیاده میشد ایینهمه خسارت به کشور وملت نمیزد

  • ناشناس

    جناب این قطار تارسیدن به مقصد کره شمالی شدن مسافران عزیز بسیاری راپیاده خواهد کرد. ودرنهایت کل ملت ایران ازاین قطار پیاده خواهندشد.

  • بهنام

    به قول قدیما نه این خوبه نه ایشون لعنت به هر دوتاشون.لاریجانیها وقتی در راس بودن چه گلی به سر ملت زدن چه خودش چه برادراش.همه سیاست مردان ایران از اول که میان تو قدرت به فکر خودشون هستند و اینکه چطوری رقبا را سیاه بکنن همین و همین

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها