اصولگرایان به وحدت نرسیدند؛ تمام!

بسیاری از رسانه‌های اصولگرا این روزها در حالیکه وضعیت در جبهه اصولگرایایی برای رسیدن به وحدت به شدت دچار بن‌بست شده و هر کدام از احزاب متعدد این جریان که معمولاً هم در آستانه انتخابات سر و کله‌شان پیدا می‌شود، در حال نواختن ساز خودشان هستند.

اصولگرایان به وحدت نرسیدند؛ تمام!

زریبافان: این‌ها در انتخابات درون تشکیلاتی هم تقلب و مهندسی آرا می‌کنند

 

گروه سیاسی- خبرگزاری مهر روز دوشنبه 16 بهمن تیتری با عنوان «ممکن است لیست شورای وحدت با لیست شورای ائتلاف در تهران مشترک باشد» را از قول شهاب‌الدین صدر، رییس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران، منتشر کرد که برخلاف تیتر در متن اظهارات این فعال سیاسی اصولگرا آمده بود: «در حال حاضر مشغول آماده‌سازی «لیست مستقل» هستیم.» عبارتی که به هیچ وجه به آنچه خبرگزاری اصولگرا ادعا کرد ربطی نداشت. 

بسیاری از رسانه‌های اصولگرا این روزها در حالیکه وضعیت در جبهه اصولگرایایی برای رسیدن به وحدت به شدت دچار بن‌بست شده و هر کدام از احزاب متعدد این جریان که معمولاً هم در آستانه انتخابات سر و کله‌شان پیدا می‌شود، در حال نواختن ساز خودشان هستند.

همانطوریکه در بالا به آن اشاره شد قبل از اینکه شورای ائتلاف از آماده‌سازی لیست مستقل در شورای وحدت خبر بدهد، «غلامعلی حدادعادل مدعی شد که بزودی لیست ۳۰ نفره شانا یا همان شورای ائتلاف در تهران معرفی می‌شود.» این یعنی اینکه مهره اول را طیف نزدیک به قالیباف تکان دادند و پس از آن بود که شورای وحدت با مدیریت مصطفی پورمحمدی و منوچهر متکی از ارائه لیست مستقل در تهران خبر دادند.

بنابراین تا اینجای کار دو جریان پرنفوذ در بین اصولگرایان که از آن‌ها به عنوان عقلای این جریان هم یاد می‌شود، راه خود را از هم جدا کردند. با این اوصاف تکلیف دیگر احزاب اصولگرا از جمله جبهه پایداری که شامل شریان و تشکل مردمی جماران هم می‌شود را باید، تعیین شده دانست.

اما با این حال دقیقاً مشخص نیست که اصولگراها با چند لیست وارد کارزار انتخابات خواهند شد. آنهم در وضعیتی که حزب موتلفه اسلامی هم با سنجش شرایط موجود هر از چند گاهی از لیست مستقل سخن به میان می‌آورد شاید به گمان اینکه بتواند سهم بیشتر از لیست‌های مشترک با دیگر اصولگرایان نسیبش شود و یا اینکه به صورت جدی این هشدار را بدهد که امکانِ ارائه لیست مستقل حتی از سوی آن‌ها هم منتفی نیست.

احتمالات در شورای وحدت تاکنون بر این اساس است که آن‌ها نیز یک لیست جدا با سرلیستی محمدرضا باهنر ارائه خواهند کرد؛ هر چند که باهنر با اشاره این موضوع از تلاش‌ها برای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان گفته و بیان کرده است که؛ «من نکته‌ای بابت سرلیستی آقای قالیباف ندارم. اما باید سازوکار مشخص شدن فرد مورد نظر برای سرلیستی مسیر خودش را طی کند.»

شورای ائتلاف هم که پیش از همه با مشخص کردن محمدباقر قالیباف به عنوان سرلیستِ انتخاباتی خود اعلام کرد که بار دیگر در کنار محمدباقر قالیباف خواهد ایستاد، یک هشدار حساب شده که به نظر می‌رسد حاوی این نکته مهم بود که از سرلیستی قالیباف کوتاه نخواهیم آمد.

اما انتقادها از شخص قالیباف و شورای ائتلافی‌ها نیز کم نیست. مسعود زریبافان، دبیر کل جمعیت یاران انقلاب اسلامی، طی روزهای اخیر در همایش این تشکل سیاسی، با انتقاد تند و تیز از رقابت‌ها و اختلافات جدی درون جبهه اصولگرایی کشور، گفت: «ما معتقدیم باید رقابت جدی میان داوطلبان انتخابات شکل بگیرد، برخی داوطلبان تایید صلاحیت شده توسط همین پدرخوانده ها حذف می شوند. می گویند لیست ما تنظیم شده و شما در لیست نیستید باید کنار برود در غیر این صورت وحدت شکن هستید. وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ناشی از عملکرد همین پدرخوانده ها است. این‌ها در انتخابات درون تشکیلاتی هم تقلب و مهندسی آرا می کنند. آن‌ها کسانی در لیست قرار می دهند که از آن‌ها حرف شنوی داشته باشند. ما باید این جریان را تمام کنیم. باید همه داوطلبان تایید صلاحیت شده تا روز آخر در انتخابات باقی بمانند چون همه آن‌ها ظرفیت جذب مشارکت دارند. نباید مردم را وادار کرد که رای لیستی بدهند.»

کنایه‌هایی جدی خطاب به حدادعادل که هرچند از او به عنوان پدرخوانده اصولگرایان سنتی یاد می‌شود اما به اذعان بسیاری از همفکران همین طیف، فرمان لکوموتیو این قطار در دستان قالیباف است. در انتخابات سال 98 هم بسیاری از او به عنوان عامل فشار به اصولگرایان جهت اضافه کردن برخی از نامزدهای نزدیک به خودش در لیست مشترک نام برده بودند.

اعضای جبهه پایداری‌ها هم هر چند به صورت رسمی تا این لحظه از ارائه لیست مستقل صحبت نمی‌کنند اما در باطن تصمیمشان بر همین اساس است. اگر چه آنان در انتخابات ۹۸ با گرفتن سهم زیاد تن به لیست وحدت دادند اما با توجه به حضور پر تعداد هم طیفانشان در دولت ابراهیم رئیسی دیگر به گرفتن چند جایگاه در لیست راضی نخواهند شد. بر همین اساس این تشکل تندروی موسوم به سوپرانقلابی‌ها حالا برای خودشان قطبی شده‌اند با هر اصولگرایی میل سخن گفتنشان نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها