نتیجه غربالگری به نفع جبهه پایداری؛ تعدد کاندیداها در جبهه اصولگرایان

اصولگرایان در انتخابات اسفندماه حداقل با 4 لیست وارد این معرکه خواهند شد که این تعدد لیست بیش از هرچیزی برای قالیباف خطرناک است. او و رسانه‌هایش که مدت‌هاست به دولت هشدار می‌دهند که مانع دخالت دولت و وزرایش در انتخابات شوند حالا رسماً باید در سه جبهه با اصولگرایان وارد جنگ شود

نتیجه غربالگری به نفع جبهه پایداری؛ تعدد کاندیداها در جبهه اصولگرایان

مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری اعلام کرده بود که صلاحیت همه افراد منتسب به جبهه پایداری تایید شده‌ است

 

گروه سیاسی- «اکثر نمایندگان ادوار ردصلاحیت شدند. تنها چند چهره سیاسی شاخص که با جریان اصلاح‌طلب همدلی دارند توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند تا انتخابات اسفندماه در ظاهر هم که شده، محلی از اعراب داشته باشد.»

این چکیده آنچه بود که عصر روز جمعه و پس از انتشار خبر وضعیت نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دستگیر خبرنگاران و کارشناسان سیاسی کشور شد.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که در این مرحله از انتخابات، بیش از ۱۱ هزار نفر از حدود ۲۵ هزار نفری که ثبت‌نام کرده بودند تایید صلاحیت شده‌اند. صلاحیت همه نمایندگان تهران تایید شده که البته مصطفی میرسلیم، سیدرضا تقوی و الیاس نادران در این انتخابات ثبت نام نکرده بودند. 

صلاحیت پزشکیان هم که در مرحله نخست تایید نشده بود در این مرحله تایید شد و به همراه محمدباقر نوبخت، علی مطهری، منصور حقیقت‌پور، تاجگردون، اسماعیل دوستی و.. در انتخابات حاضر خواهند شد که می‌توان از آن‌ها به عنوان نامزدهای سرشانس جناح مقابل دولت نام برد.

این در حالی است که داده‌های منتشر شده حاکی از این است که اکثریت نمایندگانی که به نوعی از حامیان علی لاریجانی شناخته می‌شدند، توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند. 

ردصلاحیت سیدمحمود علوی، به عنوان نماینده دو دوره مجلس خبرگان و وزیر اطلاعات هشت ساله دولت حسن روحانی هم در این بین تعجب بسیاری از رسانه‌ها را برانگیخت. کانال تلگرامی منتسب به سپاه درباره این ردصلاحیت نوشت که «فردی که تنها دلیل انتخابش به عنوان وزیر اطلاعات سید بودنش بوده از ردصلاحیتش تعجب کرده.»

با این وجود آنچه رسانه‌ها منتشر کردند تعداد ۲۶ نماینده مجلس فعلی هم ردصلاحیت شدند که از جلال محمودزاده، احمد علیرضابیگی، سیدغنی نظری ، جلیل رحیمی جهان آبادی، جلال رشیدی کوچی و .. می‌توان به عنوان نمایندگانی نام برد که ردصلاحیت آن‌ها این شائبه را در رسانه‌ها تقویت کرده که تقریباً اکثریت نمایندگانی که به نوعی منتقد دولت و یا طرح‌های جنجالی مثل طرح صیانت و طرح حجاب بودند، توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدند.

تایید صلاحیت حمید رسایی هم از جمله نکات قابل توجهی بود که توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به خودش جلب کرد.

رسایی که پیشتر در انتخابات مجلس دهم ردصلاحیت شده بود این بار با حزب شریان، وابسته به دولت و جبهه پایداری سعی دارد بار دیگر فاتح صندلی بهارستان شود.

اما جدا از رد صلاحیت‌های گسترده گروه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالیون، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، همانطوریکه پیشتر اشاره کرده بودیم صلاحیت اکثریت نامزدهای نزدیک به جبهه پایداری و خالص‌ساز برای حضور در انتخابات دوازدهم مجلس تایید شده و آن‌ها هیچگونه مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند. علی نظری، فعال سیاسی و رسانه‌ای در واکنش به یک چنین روندی نوشت: «تمام کاندیداهای یک طیف تندرو با گفتمان افراطی برای انتخابات تایید صلاحیت شده و به راحتی مالک ۲۵۰ کرسی مجلس خواهد بود! حالا همه باید در انتخابات شرکت کنند تا مشارکت بالای مردم مشت بر دهان دشمنان نظام باشد. آیا مردم بیایند تا جناحی‌ترین انتخابات ۴۴ سال گذشته تبدیل به یک حماسه ملی شود؟»

پیش از این هم و در مرحله نخست بررسی صلاحیت نامزدها، مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری اعلام کرده بود که صلاحیت همه افراد منتسب به جبهه پایداری تایید شده‌ است.

با این وجود در حالی که تقریباً ارائه یک لیست انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان به دلیل نداشتن نامزد کافی منتفی شده، اصولگرایان حالا برای رسیدن به یک لیست واحد به شدت دچار اختلاف خواهندشد.

سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده ادوار مجلس هم در راستای همین موضوع مدعی است که افراد مذهبی، مسجدی و هیئتی‌ها به جبهه پایداری رأی می‌دهند، و به همین دلیل جبهه پایداری احتمالاً لیست مستقل خواهد داد. در این بین شورای ائتلاف به ریش سفیدی حدادعادل، قالیباف و محسن رضایی توقع دارند که مانند دوره گذشته همه اصول‌گرایان از شورای ائتلاف حمایت کنند و در سوی دیگر ماجرا هم شورای وحدت که باهنر، متکی و جبهه پیروان خط امام و رهبری در آن حضور دارند، معتقد هستند که نمی‌شود هر جبهه‌ای برای خودش لیست بدهد و شورای وحدت سکوت کند. در حقیقت اعضای این شورا معتقد هستند که مانند دوره‌های گذشته به این شورا توجه نشده و معتقدند که باید لیست واحدی را ارائه کنند.

با این تفسیر به نظر می‌رسد اصولگرایان در انتخابات اسفندماه حداقل با 4 لیست وارد این معرکه خواهند شد که این تعدد لیست بیش از هرچیزی برای قالیباف خطرناک است. او و رسانه‌هایش که مدت‌هاست به دولت هشدار می‌دهند که مانع دخالت دولت و وزرایش در انتخابات شوند حالا رسماً باید در سه جبهه با اصولگرایان وارد جنگ شود.

در این بین جبهه پایداری به عنوان اصلی‌ترین دشمن قالیباف برای مجلس آینده برنامه مفصلی چیده است که قطعاً قالیباف در آن نقشی نخواهد داشت و شاید او سال آینده را باید روی یکی از صندلی‌های صحن مجلس سپری کند. اتفاقی که در عمر سیاسی نظامی‌اش برای او گران تمام خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها