علی قنبری اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با مستقل:

به اعتقاد من الان زمان استعفای آقای رئیس جمهوری است

قنبری می‌گوید: به اعتقاد من الان زمان استعفای آقای رئیس جمهوری است او نه به وعده‌هایش عمل کرد و نه مسائل سیاسی کشور را حل کرد. این روند فقط باعث ناامیدی و حتی ناامنی شده است. مثلا همین بحث حمله بیولوژیکی به مدارس دخترانه در سراسر کشور یک ناامنی و دلهره ایجاد کرده است. لذا به اعتقاد من باید به گونه‌ای دولت اعتماد مردم را جلب کند و راه آن استعفا و عذرخواهی آقای رئیسی است

به اعتقاد من الان زمان استعفای آقای رئیس جمهوری است

خبر توافق ایران و عربستان بازار ارز را کاهشی کرد و امید به بهبود شرایط اقتصادی حتی بیش از خبر توافق برجام، زلزله در بازارها انداخته است. اما تا اینجا دولت رئیسی دستاوردی نداشته، همین گام مهم و موثر نیز با تلاش شخصی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی برداشته شده است. آیا رئیسی و تیم اقتصادی او برنامه‌ای برای کاهش تورم و بهبود وضع معیشت مردم ندارند؟ آیا ممکن است ناتوانی دولت منجر به استعفای رئیس جمهور و سقوط کابینه شود؟
جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با علی قنبری اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس که در ادامه مشروح آنرا می‌خوانیم:
 

 بنظر شما بحران‌های اقتصادی فعلی ناشی از عدم توانایی دولت است یا رئیسی معتقد است کارهای اقتصادی‌اش تماما درست است و راه بهبود اقتصاد از همین مسیر می‌گذرد؟

هم کارهایشان بی‌نتیجه است هم ناامیدند و کار رها شده است. چون مسائل سیاسی و اقتصادی با هم مرتبطند، وقتی مسائل سیاسی در داخل و خارج از کشور باعث ناآرامی و مشکلات در کشور شده است درمان اقتصادی نیز اثربخش نیست و چالش‌های اقتصادی به نتیجه مثبتی نمی‌رسد. مشکلات اقتصادی کشور توسط دولت رها شده است.

بنظر شما دولت رئیسی در شرایط فعلی چه راه حلی برای آرام کردن جامعه بخصوص در حوزه اقتصاد دارد؟

به اعتقاد من الان زمان استعفای آقای رئیس جمهوری است او نه به وعده‌هایش عمل کرد و نه مسائل سیاسی کشور را حل کرد. این روند فقط باعث ناامیدی و حتی ناامنی شده است. مثلا همین بحث حمله بیولوژیکی به مدارس دخترانه در سراسر کشور یک ناامنی و دلهره ایجاد کرده است. لذا به اعتقاد من باید به گونه‌ای دولت اعتماد مردم را جلب کند و راه آن استعفا و عذرخواهی آقای رئیسی است.

اقدامات دولت در راستای مولدسازی، آزادسازی قیمت‌ها و کوپن الکترونیک چرا هیچکدام مفید نبود و با استقبال جامعه مواجه نشد؟

مسئله مولدسازی که متاسفانه یک ظلم بزرگ و انحراف قابل توجه از قوانین و مقررات است، چون خصوصی‌سازی در حال انجام با قوانین موجود و نظارت دستگاه‌های مربوطه بود، اما مولدسازی یک تصمیم‌گیری بدون قانون و بدون حساب و کتاب بود و حتی مجلس هم دور زده شد و سران قوا تصمیم گرفتند که مولدسازی را با تفسیر خود انجام دهند و املاک و اموال دولتی را بدون هیچ نظارتی به فروش برسانند و حتی یک درصدی از فروش این اقلام هم به فروشنده داده شود.
بنابراین تصمیماتی مثل مولدسازی و توزیع کوپن که یک کار کهنه و قدیمی و غیرمناسب بود و همچنین دخالت دولت در قیمت‌ها، موجب بی‌اعتمادی بیشتر مردم و تورم حداکثری و ناامنی شده است.

از نظر علم اقتصاد راهکار عبور از بحران فعلی بازار ارز چیست و دولت چه امکانی در شرایط فعلی برای عبور از این بحران دارد؟

مانند بقیه بازارها قیمت ارز نیز تابع عرضه و تقاضاست، در کشور ما گذشته از اینکه عرضه به اندازه‌ی تقاضا نیست و نابرابری عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت شده است، مسائل سیاسی نیز در افزایش آن دخالت دارد. از جمله ناآرامی‌های چند ماه اخیر، عدم اطمینان به آینده، کاهش سرمایه اجتماعی در داخل کشور و فشارهایی که از خارج می‌آید، مسئله تحریم‌ها، اف.ای.تی.اف و مسائلی که ایرانیان خارج از کشور پیگیری می‌کنند و تفاهمی که برای مقابله با داخل در خارج به وجود آمده است، باعث می‌شود که مسائل و مشکلات کشور از جمله تورم بیشتر شود و قیمت ارز بصورت قابل توجهی افزایش یابد. تصمیمات دولت نیز در مقابله با این وضعیت کوتاه‌مدت است و نتیجه ندارد مگر اینکه مسائل خارجی را حل کند تا در داخل نیز اقتصاد مسیر علمی و واقعی خود را طی کند. در آن صورت است که تعادل و ثبات در بازار ایجاد می‌شود و با آرامش در کشور امید به سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد که در نتیجه آن درآمدها نیز افزایش یافته و جامعه به سمت توسعه حرکت می‌کند.

بنظر شما آیا یکدستی در قدرت به ناکارآمدی اقتصاد دامن زده است؟

متاسفانه یکدستی که در دولت و قوه قضاییه و مجلس به وجود آمده است نه تنها مشکلات را حل نکرده بلکه وضعیت را بدتر کرده است. همراهی سیاسی این سه حوزه باعث شده انتقاد به اشتباهات رئیسی کمتر شود و روسای قوا احساس می‌کنند هر کاری که انجام می‌دهند درست است و این فشارهای خارجی است که باعث شکست این تصمیمات می‌شود. تصمیماتی که بخش قابل توجهی از جامعه در داخل را به حاشیه رانده است و در سرنوشت کشور بی‌اثر شده‌اند. در زمینه آزادی‌های اجتماعی و سیاسی نیز مردم حس می‌کنند این مسائل بی‌رنگ شده و تصمیمات دولت باعث تیره‌تر شدن آینده کشور می‌شود.
 

آیا این خبر مفید بود؟

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها