اروپایی‌ها دیگر تمایلی به احیای برجام ندارند؟

به نظر می‌رسد اروپایی‌ها دیگر تمایلی به احیای برجام و پیگیری مذاکرات برجامی ندارند.

اروپایی‌ها دیگر تمایلی به احیای برجام ندارند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران هیچ‌گونه همکاری با کمیته حقیقت یاب که قرار است براساس تصمیم شورای حقوق بشر در مورد تحولات اخیر تشکیل شود، نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا ناصر کنعانی، روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی  در مورد جلسه اخیر شورای حقوق بشر در مورد ایران و تشکیل کمیته‌ای از سوی این شورا به منظور  بررسی تحولات اخیر ایران و این که آیا تهران با این کمیته همکاری خواهد کرد یا نه؟ گفت: در این ارتباط بیانیه وزارت امور خارجه به صورت مفصل منتشر شد و در آن دیدگاه‌های ایران بیان شد.  

وی افزود: ایران همانطور که رسما اعلام کرد هیچگونه همکاری با این «کمیته سیاسی» تحت عنوان کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت. جمهوری اسلامی در چارچوب مسئولیت‌های ملی خود رأسا اقدام به تشکیل کمیته ملی با حضور صاحبنظران و حقوقدانان و نمایندگان رسمی و غیررسمی کرده است و این  به این معنا است  که معتقد به مسئولیت ذاتی و ملی خودش است و در این ارتباط در حال انجام وظایف مسئولانه و بررسی و تحقیق همه‌جانبه هستیم. لذا استفاده عجولانه از ساز و کارهای حقوق بشری و رویکردهای سیاسی و استفاده ابزاری از این سازوکارها امری مردود است و هیچ کمکی به  ارتقای مفهوم حقوق بشر و سازوکارهای موجود در این زمینه  نخواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برجام و این‌که به نظر می‌رسد اروپایی‌ها دیگر تمایلی به احیای برجام و پیگیری مذاکرات برجامی ندارند و نظر ایران دراین ارتباط چیست، گفت: متاسفانه اروپایی‌ها دچار نوعی بی‌عملی در انجام تعهدات خود در ارتباط با موضوع برجام هستند. در زمان خروج آمریکا از برجام به رغم تعهدات این کشورها مبنی بر خروج آمریکا از برجام و این‌که به نوعی عمل خواهند کرد که ایران از مزایای برجام منتفع شود در این حوزه دچار بی‌عملی و عدم استقلال رای بودند.

کنعانی تصریح کرد: در مذاکرات دوره‌های اخیر نیز اروپا نشان داد در سایه رویکرد سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته و متاسفانه نمی‌توانیم بگوییم که اروپا نقش مستقلی را ایفا می‌کند و مواردی که از طریق اروپا اعلام می‌شود چندان قابل سرمایه‌ گذاری نیست.

 

وی همچنین در ارتباط با نوع موضع‌گیری مقامات آمریکایی در ارتباط با موضوع برجام نیز اضافه کرد: همانطور که وزیر امور خارجه مطرح کردند آمریکایی‌ها در مواضع سیاسی اعلامی خود نکاتی را مبنی بر بی‌میلی نسبت به ادامه مذاکرات مطرح می‌کنند و می‌گویند مذاکره در دستور کار ما نیست اما در حوزه عمل همچنان در حال ارسال پیام‌ها هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم جمهوری اسلامی ایران معتقد است روند دیپلماتیک بهترین روندی است که می‌تواند منافع طرف‌های مذاکره کننده در ارتباط با برجام را تامین کند ما به چارچوب دیپلماتیک پایبند هستیم.

 

وی تصریح کرد: در مورد روند جاری نیز نه اظهار خوش‌بینی می‌کنیم نه اظهار بدبینی و واقع‌بین هستیم و واقع‌بین خواهیم ماند. ایران فعال عمل می‌کند و اگر طرف مقابل نیز فعال باشد و از اراده سیاسی لازم برای انجام توافق برخوردار باشد حتما با واکنش مثبت ایران مواجه می‌شود و در صورتی که فعال نباشد ایران رویکرد مستقل خود مبتنی بر تصمیم و سیاست‌های کلان ملی کشور را دنبال خواهد کرد.

کنعانی در این نشست همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با زمان سفر نخست وزیر عراق به تهران و هدف او از انجام این سفر اظهار کرد: آنگونه که هماهنگ شده نخست وزیر عراق در روز سه‌شنبه هشتم آذرماه به دعوت رسمی رئیس جمهور و به منظور استمرار گفت‌وگوهای دوجانبه بین تهران و بغداد به ایران سفر خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها