محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی در گفتگو با مستقل:

مقابله با دانشجو و دانشگاه لطمه حیثیتی به سیستم سیاسی وارد می‌کند

حق‌شناس می‌گوید: مقابله با دانشجو و دانشگاه به سیستم، لطمه حیثیتی وارد می‌کند و باعث قضاوت‌های آنچنانی در سطح جهان خواهد شد. دانشجو ارزشمندترین سرمایه‌ هر جامعه‌ای است و هر رفتاری که دور از شاًن فضای دانشگاهی باشد، قطعا آسیب‌هایی جدی به جامعه تحمیل خواهد کرد.

مقابله با دانشجو و دانشگاه لطمه حیثیتی به سیستم سیاسی  وارد می‌کند

هر روز خبرهای عجیب‌تری از دانشگاه شریف می‌شنویم. دانشگاهی که می‌تواند شرف محیط دانشگاهی کشور باشد. این نوع برخوردهای رادیکال این سوال را در اذهان پررنگ می‌کند که «واقعا در سیستم مدیریتی کشور کسی نیست یا کسانی نیستند که به اهمیت هزینه‌سازی برخورد با دانشگاه و دانشجویان واقف باشند؟»

 

 محمد جواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با مستقل درباره تحرکات رادیکالی که این‌روزها در دانشگاه‌های مختلف کشور مشاهده می‌شود، اظهار داشت: 

 

در تمام دنیا، دانشگاه از اهمیت و البته استقلال بالایی برخودار است و حکومت به‌هیچ وجه به خود اجازه دخالت در سیاست‌گذاری امور اداری و مدیریتی دانشگاه نمی‌دهند تا ارزش و جایگاه علمی و حیثیتی دانشگاه حفظ شود. شاید به‌همین دلیل است که دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته هم به‌لحاظ علمی و هم به‌لحاظ تاثیرگذاری در امور نقش‌آفرینی مثال‌زدنی دارند.

 

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: 

 

به‌همین دلیل دخالت در نحوه پوشش دانشجو یا بحث کم‌اهمیتی همچون حضور مختلط در سلف غذاخوری از جمله پدیده‌‌هایی است که نشانی بارز از افراط و افراطی‌گری است. دست‌اندرکاران همه نهادها باید این را بدانند، مقابله با دانشجو و دانشگاه به سیستم، لطمه حیثیتی وارد می‌کند و باعث قضاوت‌های آنچنانی در سطح جهان خواهد شد. دانشجو ارزشمندترین سرمایه‌ هر جامعه‌ای است و هر رفتاری که دور از شاًن فضای دانشگاهی باشد، قطعا آسیب‌هایی جدی به جامعه تحمیل خواهد کرد.

 

این چهره سیاسی با اشاره به ورود نهادهای امنیتی به فضای دانشگاه ادامه داد:‌ 

 

اینکه نیروهای امنیتی یا مسلح با هر دلیل و بهانه‌ای وارد محیط دانشگاه شده و با دانشجویان برخورد داشته باشند، علی‌القائده اعتماد عمومی را به بدترین شکل ممکن خدشه‌دار کرده و حتی در رابطه کشور با کشورهای دیگر تاثیری منفی خواهد گذاشت. چرا که نظام بین‌الملل حتما برخورد با دانشگاه و دانشجو را نشانه‌ای از خلاء منطق و عقلانیت در یک سیستم می‌داند و طبیعی است که در چنین حالتی حتی مذاکرات هسته‌ای و غیره هم تحت‌تاثیر مقابله با دانشگاه به ضرر ما طی شود.

 

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: 

 

اینکه برخی می‌گویند «خودسر» ها به خود اجازه بی‌حرمتی به دانشگاه می‌دهند باید گفت، ما چیزی به‌نام نیروی خودسر نداریم. در واقع آن‌ها نیروهایی هستند که کاملا فرمان‌پذیر و دارای فرمانده و سیستم هم شناسنامه این افراد را دارد. پس عنوان خودسر‌ برای کسانی که با برنامه‌ای تعریف‌شده اقدام به رفتارهای رادیکال می‌کنند، عنوان درستی نیست.

محمدجواد حق‌شناس در پایان گفت: وقتی ده‌ها نهاد نظارتی می‌توانند رفتارهای عامه مردم را زیرنظر بگیرند، خودسر خواندن عده‌ای که به خود اجازه هر کاری می‌‌دهند، شوخی است.

 

وی درباره اینکه چرا با خودسرها برخورد نمی‌شود توضیح داد:

 

با وجود تکرار رفتارهای غیرقانونی و خودخواهانه نیروهای به اصطلاح خودسر، شواهد نشان می‌دهد که تاکنون برخورد جدی با این نیروها نشده است. نیروهایی که آبروی نظام جمهوری اسلامی و قوانین را می‌برند و تصویری ناپسند از کشور به نمایش می‌گذارند. گویی این افراد نا‌شناس و خودسر که به خود جرات می‌دهند در روز روشن با سنگ و آجر به مطهری حمله کنند، هراسی ار برخوردهای قضایی ندارند.

 

حق‌شناس در انتها نتیجه‌گیری کرد:

 

دو سناریو برای توضیح این اطمینان خاطر وجود دارد که هر دوی آن قابل تامل و البته تاسف‌آور است. نخست اینکه خودسر‌ها نگران مجازات در چارچوب قانون نیستند زیرا عملکرد نهادهایی به آنان ثابت کرده است عزمی برای اجرای قانون و مقابله با آنان وجود ندارد. این احتمال را می‌توان سهم مهلکی برای حاکمیت قانون دانست زیرا نادیده گرفتن قانون گام مهمی در برهم زدن امنیت و اعتماد مردم به مسؤولان است.

 

احتمال دیگر نیز این است که افراد خودسر، قدرتی فرا‌تر از قوانین و مسؤولان داشته باشند. روشن است که این گزینه نیز بسیار خطرناک است زیرا اعمال فشار از سوی گروه‌های نفوذ و لابی‌های قوی می‌تواند قانون مداری را به حاشیه براند و میدان را به قدرت سایه واگذار کند.

 

حق مسلم شهروندان است که بدانند چرا با این خودسری‌ها قاطعانه برخورد نمی‌شود؟ یا اگر می‌شود چرا آنطور که باید به اطلاع عموم نمی‌رسد تا هم خیال مردم را راحت کند و هم درس عبرتی برای قانون‌شکنان باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها