35 حقیقت جذاب درباره گری اولدمن بازیگر صاحب سبک سینما

گری اولدمن بازیگر انگلیسی مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون از جمله بازیگران صاحب‌سبک سینمای جهان است. او در سال ۲۰۱۸ با بازی در فیلم تاریک‌ترین لحظات برای اولین بار برنده جایزه اسکار شد.

گری اولدمن3

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:گری اولدمن بازیگر انگلیسی است که به خاطر نقش‌های منفی‌اش در مجموعه فیلم‌هایی چون سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان و فیلم‌های هری پاتر در ذهن تماشاگران ماندگار شده است. چه او را دوست داشته باشید یا از او متنفر باشید، از این 35 واقعیت هیجان‌انگیز درباره گری اولدمن لذت ببرید.

1- گری اولدمن در 21 مارس 1958 از پدری ملوان تبدیل و همسرش در لندن متولد شد. پدرش یک الکلی بود و خانواده را ترک کرد وقتی اولدمن تنها هفت سال داشت.

2- اولدمن در 16 سالگی تحصیل را رها کرد، به خاطر فرصت‌های شغلی در یک فروشگاه ورزشی.

3- علاقه‌مندی اولدمن در حقیقت ریشه در موسیقی داشت. او از کودکی پیانیست و حتی خواننده بود. این جاه‌طلبی‌های موسیقایی او بعداً متمرکز بر بازیگری شد.

4- اولدمن از بازی مالکوم مک داول در فیلم ماه خشمگین (1971) به‌عنوان الهام اولیه خود برای بازیگری یاد می‌کند. به نقل از اولدمن، «چیزی در مورد مالکوم من را گیر انداخت و من با آن ارتباط برقرار کردم و با خودم گفتم من می‌خواهم این کار را انجام دهم.»

5- مادر اولدمن هنگام بزرگ کردن پسرش در جنوب لندن، پانسیونی را برای بازیکنان فوتبال اداره می‌کرد.

گری اولدمن طرفدار پروپاقرص فوتبال

 6- اولدمن در بزرگ‌سالی چنان هوادار فوتبال بود که منچستریونایتد را فقط برای حمایت از جورج بست قهرمان شهر خودش دنبال می‌کرد.

7- اولدمن برای تأمین هزینه زندگی خود در حین تحصیل در رشته بازیگری در اواسط دهه 1970، تعدادی شغل عجیب‌وغریب داشت. او به‌عنوان کارگر خط مونتاژ، باربری در سالن انبار و فروشنده کفش کار می‌کرد. حتی وحشتناک‌تر، او مدتی در کشتارگاهی کار می‌کرد که کارش گردن زدن خوک‌ها بود.

گری اولدمن

8- اولدمن از آکادمی سلطنتی هنر دراماتیک (RADA) که اعتقاد چندانی به باورهای مذهبی‌اش نداشت، جواب رد شنید. آن‌ها به او گفتند که می‌تواند مجدداً اقدام کند، اما به او توصیه کردند که کار دیگری پیدا کند.

9- اولدمن در کالج رز برفورد در جنوب شرقی لندن تحصیل کرد.

10- اولدمن از بین همکلاس‌های خود اولین فارغ‌التحصیلی بود که کار بازیگری پیدا کرد. اولدمن به جای اینکه ادعا کند این رفتار ناشی از استعداد او است، موفقیت خود را مدیون چیزی کمتر الهام‌بخش می‌داند: تلاش زیاد! به گفته اولدمن، او فقط در مورد استخدام به‌عنوان بازیگر بسیار کوشا بود.

گری اولدمن 2

اولین نقش موفق گری اولدمن

11- اولین نقش موفق اولدمن به‌عنوان اسکوپی در درام عروسی پاپ (1984) بود. او برای بازی خود، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و مانند جایزه Time Out Fringe را برای بهترین بازیگر تازه‌وارد به دست آورد.

12- اولدمن برای بازی در عروسی پاپ، جایزه بهترین بازیگر درام را با سر آنتونی هاپکینز مشترکا دریافت کرد. سال‌ها بعد، این دو مرد دوباره در سینما همبازی شدند و در فیلم Pravada، Dracula و Hannibal بازی کردند.

13- گری اولدمن سه بار نقش Sid Vicious در Sid and Nancy (1986) را رد کرد. کارگردان فیلم، الکس کاکس، قبلاً با اولدمن به‌عنوان کارگردان عروسی پاپ کار کرده بود. هرچقدر کاکس احساس می‌کرد اولدمن عالی خواهد بود، اولدمن تمایلی به حضور روی پرده سینما در این فیلم را نداشت. همان‌طور که خود اولدمن اعتراف کرد، او هنوز هم کمی اهل تئاتر بود: «من واقعاً علاقه‌ای به Sid Vicious و جنبش پانک نداشتم. من هرگز آن را دنبال نکرده‌ام. این چیزی نبود که من را علاقه‌مند کند. فیلم‌نامه‌ای که احساس کردم پیش‌پاافتاده است و چه کسی اهمیت می‌دهد». اولدمن علیرغم نگاه اولیه‌اش به فیلم و جنبش پانک، نظر خود را تغییر داد و بنا به چند دلیل نقش Sid Vicious را بازی کرد. اول، اصرار مدیر برنامه‌هایش او برای استفاده از فرصت و دوم، دستمزد ستاره فیلم. به‌اندازه کافی وسوسه کننده بود!

گری اولدمن 8

14- به گفته کارگردان The Fifth Element (1997)، لوک بسون، گری اولدمن می‌توانست هنگام فیلم‌برداری این فیلم علمی-تخیلی، هر صحنه از هملت را بخواند. اولدمن یک دهه قبل در اجرای نمایشنامه شکسپیر بازی کرده بود، اما هنوز متن آن را به خاطر داشت.

15- بازی گری اولدمن در Sid and Nancy (1986) باعث شد راجر ایبرت منتقد فیلم او را «بهترین بازیگر جوان انگلیسی حال حاضر» توصیف کند. او برای این کار خود تحسین بی‌سابقه منتقدان را دریافت کرد، حتی جان لیدون، عضو گروه Sex Pistols، اولدمن را «یک بازیگر خوب درخشان» خواند.

16- کوئنتین تارانتینو برای مدت کوتاهی اولدمن را نه برای یک نقش بلکه برای دو نقش در فیلم پالپ فیکشن در نظر گرفت. در یک دنیای موازی، اولدمن می‌توانست نقش ژول وینفیلد (که ساموئل ال جکسون آن را بازی می‌کرد) یا لنس فروشنده مواد مخدر لنس (که اریک استولز نقشش را بازی کرد) باشد. البته هیچ‌یک از این نقش‌ها محقق نشد.

17- اولدمن به دلیل بازی در نقش کنت دراکولا در اقتباس از رمان برام استوکر ساخته فرانسیس فورد کاپولا، از طرف آکادمی فیلم‌های علمی تخیلی، فانتزی و ترسناک جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

18- ابتدا نام اولدمن برای بازی در نقش مورفیوس در ماتریکس مطرح شد. البته این نقش به لارنس فیشبرن رسید که اکنون به نقشی ماندگار و نمادین تبدیل شده است.

گری اولدمن، در نقش شرور سینمای هالیوود

19- در طول دهه 1990، اولدمن به خاطر بازی در نقش بدمن در فیلم‌هایی مانند Bram Stoker’s Dracula، The Fifth Element، True Romance مشهور شد.

گری اولدمن 7

20- گری اولدمن روزانه شش ساعت زیر گریم بود تا نقش میسون وگر، بازمانده مثله شده هانیبال لکتر در فیلم هانیبال (2001) را بازی کند. او در این فیلم با دوست دیرینش، سر آنتونی هاپکینز که تقریباً یک دهه قبل در سر صحنه فیلم‌برداری دراکولای برام استوکر همبازی بودند مجدداً در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

بازی گری اولدمن در سریال فرندز

21- اولدمن جایزه امی 2001 را به خاطر حضور در دو قسمت سریال محبوب Friends دریافت کرد. او در نقش یک بازیگر پرمدعا بازی می‌کرد که به جویی اصرار می‌کرد که بازیگران واقعی هنگام دیالوگ باید به یکدیگر تف کنند.

بازگشت اولدمن به اوج با فیلم هری‌پاتر

22- در سال 2004، پس از گذراندن دورانی کم‌فروغ در سینما با بازی در نقش پدرخوانده هری پاتر، سیریوس بلک در فیلم هری پاتر و زندانی آزکابان دوباره به اوج بازگشت. اولدمن اذعان می‌کند که این نقش را بیشتر به این دلیل که «به کار احتیاج داشت» قبول کرده درحالی‌که بیش از یک سال بود در فیلمی بازی نکرده بود. علاوه بر این، این فیلم پسرانش را خوشحال کردند و او را در میان فرزندان و دوستان فرزندان خود به یک قهرمان تبدیل کردند؛ اما کارهای خوب بدون سختی انجام نمی‌شوند: اولدمن نقش را به طرز شگفت‌انگیزی چالش‌برانگیز توصیف کرد و حتی آن را با یکی از آن گفتگوهای سنگین شکسپیر مقایسه کرد.

23- خود اولدمن پشت طراحی مدل موهای سیریوس بلک در زندانی آزکابان بود. او به کارگردان آلفونسو کوارون اجازه داد تا درباره خال‌کوبی‌ها تصمیم بگیرد.

گری اولدمن 6

24- گری اولدمن در مصاحبه‌ای با مجله Playboy در سال 2014، آنچه را «پیروی از عقاید و معیارهای سیاسی دسته‌ی بخصوص» در فرهنگ آمریکا می‌دانست، مورد تمسخر قرار داد. این بازیگر از ادعاهای همکارانش الک بالدوین و مل گیبسون بودند دفاع کرد. در مورد پرونده جنجالی گیبسون، اولدمن ادعا کرد بازیگر فیلم اسلحه مرگبار، دستی را که به او غذا داده در شهری که توسط یهودیان اداره می‌شود (معروف به هالیوود) گاز گرفته است.

25- اگرچه اولدمن از گریم سنگینی استفاده می‌کرد تا در فیلم تاریکترین ساعت نقش وینستون چرچیل چاق‌تر و مسن‌تر بازی کند، اگر بگوییم او برای این قسمت «پیر» بود اغراق‌آمیز است. در سیر زمانی فیلم چرچیل 64 ساله بود. اولدمن هنگام فیلم‌برداری 59 ساله شد.

26- برای بازی در نقش وینستون چرچیل در Darkest Hour (2017)، به اولدمن تقریباً همه جایزه مهم سال اهدا شد: یک جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد، یک جایزه BAFTA، یک جایزه انجمن بازیگران و حتی یک گلدن گلوب. باوجوداینکه او در سال‌های ابتدایی بازیگری‌اش در اظهارات تندی جایزه گلدن گلوب را بی‌معنی خوانده بود و گفته بود در اعلام برندگان تقلب جای تعجب است که او در سخنرانی دریافت جایزه گلدن گلوب خود اشاره‌ای به آن سخنان نکرد.

اعتیاد گری اولدمن به الکل

27- اولدمن در تمام سال‌های اوایل دهه 1990 با اعتیاد به الکل دست‌وپنجه نرم می‌کرد. او که در سال 1995 خود را به یک برنامه ترک و بازپروری معرفی کرد اکنون طرفدار منع مصرف الکل و انجمن الکلی‌های ناشناس (NA) است.

28- در مجموع، گری اولدمن پنج بار ازدواج کرده است. او در سال 1989 همسر اول خود، لسلی مانویل را ترک کرد. او دقیقاً در تقلید از پدرش تنها سه ماه پس از تولد پسرشان، آلفی، همسرش مانویل را ترک کرد. اکنون، مانویل و اولدمن دوباره آشتی کرده و دوستان نزدیکی شده‌اند.

29- اولدمن مدت کوتاهی در سال 1990 با اوما تورمن بازیگر ازدواج کرد. این دو در صحنه سریال Grace همدیگر را ملاقات کردند اما پس از فقط دو سال زندگی مشترک از هم جدا شدند.

گری اولدمن 5

30- در سال 2001، اولدمن به ارتکاب حمله خانگی به همسر سوم خود، دنیا فلورنتینو، در حضور دو پسرشان متهم شد. اولدمن تا به امروز اصرار دارد که هیچ جرمی رخ نداده است. او هرگز متهم نشد و حضانت رسمی فرزندانش نیز به او اعطا شد، بااین‌وجود فلورنتینو برداشتن محدودیت‌های ملاقات را منوط به گذراندن تست‌های مواد مخدر و الکل کرد. همان‌طور که نامزدی او برای جایزه اسکار برای نقش او در Darkest Hour (2017) آغاز شد، این ادعاها دوباره در رسانه‌ها ظاهر شد. پسر بزرگ اولدمن و فلورنتینو با ابراز تأسف از درد و سختی ناشی از دروغ‌های مادرش گفت: «من در زمان حادثه آنجا بودم، بنابراین دوست دارم این را کاملاً روشن کنم: این اتفاق نیفتاد.»

31- در سال 2000، اولدمن درگیر شایعات رسوایی با کمپانی دریم ورکس شد. درست زمانی که نقش وی به‌عنوان یک سیاستمدار غیور جمهوری‌خواه در فیلم The Contender نامزد دریافت جایزه انجمن بازیگران سینما شده بود شایعاتی مبنی بر ناراحتی اولدمن از دریم ورکس برای دست‌کاری در تدوین فیلم مطرح شد که سعی کرده بود او را دمکرات‌تر نشان دهد. راجر ایبرت منتقد نیز اختلاف اولدمن با دریم ورکس را به‌عنوان یک افسانه رد کرده است. بااین‌وجود، عامل اولدمن ادعا کرد که این بازیگر قربانی تماس‌های تلفنی وحشتناک شده است که به او گوشزد می‌کنند با بازی در این فیلم شانس خود را برای نامزدی اسکار از بین می‌برد.

32- اوایل سال 2000 رکود حرفه‌ای را برای گری اولدمن رقم خورد. گفته می‌شد که وی به دلیل ادعای دست‌کاری دریم ورکس در تدوین فیلم The Contender در لیست سیاه قرارگرفته است.

گری اولدمن 4

33- اولین برداشت اولدمن از بازیگر جوان نقش هری پاتر، دانیل ردکلیف متناقض بود. در اولین ملاقات آن‌ها، اولدمن با دانستن اینکه دانیل ردکلیف از طرفداران موسیقی است و با دادن یک گیتارباس به او، حال و هوای پدرخوانده‌ای پیدا کرد. وقتی تام فلتون (بازیگر نقش دراکو مالفوی) برای اولین بار با اولدمن آشنا شد، تصور کرد او یک سرایدار سر صحنه است. مالفوی کلاسیک!

34- اولدمن برای نشان دادن وینستون چرچیل در Darkest Hour (2017) حدود 30،000 یورو سیگار بر روی صحنه دود کرد. برای کسانی که علاقه‌مندند حدود 12 سیگار در روز! اولدمن درحالی‌که سر صحنه فیلم‌برداری بود، به مسمومیت با نیکوتین نیز مبتلا شد و مجبور شد تحت کولونوسکوپی قرار گیرد.

35- او استعداد فراوانی در تقلید لهجه آمریکائی داشت و به همین سبب، در فیلم حقوق کیفری، نقش یک وکیل بی‌عاطفه، در فیلم چاتاهوچی، نقش یک عقب‌مانده ذهنی، و در فیلم میزان بخشش، نقش یک گانگستر ایرلندی-آمریکائی را به عهده داشت. اما نقش‌آفرینی وی در فیلم الیور استون، در نقش لی هاروی اوسوالد، موقعیت وی را تثبیت کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها