بازگشت شهر‌های قرمز در نقشه کرونایی

سفر‌های نوروزی امسال چنان در خراسان رضوی چشمگیر بود که بر اساس اعلام روابط عمومی علوم پزشکی استان، جمعیت شهر مشهد ۲ برابر شد.

بازگشت شهر‌های قرمز در نقشه کرونایی

با پایان یافتن ایام نوروز آمار قرمزشدن شهر‌های کشور و ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری پیدا کرده است، در شبانه‌روز منتهی به ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ عدد شهر‌های قرمز به ۳۶ رسید. در حال حاضر استان‎های یزد، اصفهان، خراسان رضوی، کرمانشاه، خراسان شمالی، مرکزی، کهگیلویه‎وبویراحمد، کرمان، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، تهران، خراسان جنوبی و مازندران شهر‌های قرمز کرونایی دارند، هرچند استان‌های اصفهان و یزد با داشتن ۶ شهر قرمز گوی سبقت را از دیگر استان‌ها در این زمینه ربوده‌اند.

در این شرایط قرمزشدن شهر‌هایی در خراسان رضوی و کرمانشاه که تا چند روز قبل وضعیت آن‌ها نارنجی و زرد بود، می‎تواند خبر از بغرنج شدن شرایط کرونایی کشور دهد.

افزایش شهر‌های قرمز اصفهان

اصفهان از جمله استان‎های گردشگرپذیر است که موج عظیم مسافران نوروزی را می‌توان دلیل تغییر شرایط کرونایی آن دانست. در طول ۲ هفته گذشته ۶ شهر این استان قرمز شده‌اند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره به همشهری می‎گوید: در یک هفته گذشته تعداد شهر‌های قرمز استان به ۶ شهر افزایش پیدا کرده است، ۳ شهر در ابتدای سال ۱۴۰۱ وضعیت قرمز پیدا کردند.۳ شهر دیگر هم در روز‌های اخیر به رنگ قرمز درآمده‌اند. یکی از دلایل مهم این افزایش آمار، تردد‌های بیشتر در روز‌های منتهی به تعطیلات نوروز و حضور مردم در مکان‌های عمومی به قصد خرید و دید و بازدید‌های نوروزی است.

با این حال سفر‌های نوروزی و رعایت نکردن پروتکل‌ها در ایام تعطیلات را هم باید از دیگر دلایل مهم وضعیت کنونی شهر‌های قرمز استان اصفهان دانست. پژمان عقدک با بیان اینکه امکان شدت‌یافتن این وضعیت وجود دارد، می‎افزاید: ممکن است تعداد شهر‌های بیشتری قرمز شود، هرچند این شرایط مختص به اصفهان نیست و قرمز شدن شهر‌ها در همه جای کشور در حال وقوع است. به گفته وی هیچ توصیه جدیدی درباره کرونا وجود ندارد و همانطور که در ۲ سال گذشته مدام گفته شده، رعایت پروتکل‎های بهداشتی مهم‌ترین عامل کنترل کرونا است. سخنگوی ستاد کرونای اصفهان درباره اینکه آیا مجازشدن سفر‌های نوروزی امسال کار درستی بوده یا خیر، اظهار می‌کند: وقتی همه فعالیت‌های اجتماعی در حال انجام است، سفر نوروزی و بازشدن مراکز آموزشی هم می‎تواند اتفاق بیفتد. به عنوان مثال بازگشایی مدارس در وضعیتی که واکسیناسیون کودکان در حال انجام است و شرایط بهداشتی هم در محیط‌های تحصیلی فراهم شده، قابل اجراست و در صورت بروز مشکل می‎توان با وضع مقررات جدید مسائل را حل کرد.

مسافران جمعیت کرونایی خراسان رضوی را افزایش دادند

سفر‌های نوروزی امسال چنان در خراسان رضوی چشمگیر بود که بر اساس اعلام روابط عمومی علوم پزشکی استان، جمعیت شهر مشهد ۲ برابر شد. موضوعی که با توجه به رعایت نشدن پروتکل‎های بهداشتی در ایام سفر، موجب افزایش بیماران مبتلا به کرونا در ۲ هفته گذشته و افتادن بار این بیماران به دوش سیستم درمانی این شهر شد.

محمد پهلوان با بیان اینکه کوهسرخ و نیشابور ۲ شهر قرمز خراسان رضوی هستند، درباره این وضعیت به همشهری می‌گوید: در تعطیلات نوروز به دلیل حضور انبوه مسافران، جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۴ میلیون به ۸ میلیون نفر رسید، بنابراین بخشی از مبتلایان به کرونا در استان را مسافران تشکیل دادند و به آمار استان اضافه شدند. به طور کلی در ایام تعطیلات و مسافرت،

رعایت پروتکل‎ها کاهش پیدا می‌کند و ریسک ابتلا به کووید بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه درباره وضعیت روز‌های آینده کرونا در استان نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی داشت، اظهار می‎کند: نمودار‌های وضعیت ابتلا به کرونای استان در ۱۰ روز آینده می‌تواند به ما نشان دهد که آیا موارد ابتلا افزایشی است و با موج جدیدی از بیماری در استان مواجه هستیم یا شیب ملایم ابتلا به کرونا در ایام نوروز، یک وضعیت موقتی است.

گرچه در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی کرونا درکشور تک رقمی شد و به ۷ مورد رسید، اما این وضعیت با توجه به افزایش مسافرت‌ها و تردد‌ها در روز‌های پایانی تعطیلات می‎تواند تغییر کند.

سفر‌های نوروزی بدون شک یکی از عوامل افزایش آمار ابتلا به کرونا در روز‌های گذشته است، با این حال باید امیدوار بود که دلیل افزایش ابتلا فقط تعطیلات نوروز باشد و موج جدیدی از کرونا در راه نباشد./ همشهری

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها