این دستگاه رد ویروس کرونا را در هوا می زند

از ابتدای انتشار ویروس کرونا تلاشهای فراوانی برای تشخیص نحوه انتشار ویروس در هوا انجام شده است.

این دستگاه رد ویروس کرونا را در هوا می زند

 

به گزارش چاینادیلی، رقابت برای ردیابی شیوع کووید-۱۹، دانشمندان چینی را بر آن داشته تا سیستمی را با هدف شناسایی آثار ویروس کرونا در هوا توسعه دهند.

این فناوری جدید برای نخستین بار با آغاز بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و به عنوان بخشی از اقدامات این کشور برای جلوگیری از گسترش بیماری، رونمایی شد.

"لیو پنگ"(Liu Peng) محقق دانشکده پزشکی دانشگاه چینهوا و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی این مطالعه گفت: عملیات مهار ویروس در طول بازی‌ها شامل انجام تعدادی از کارها مانند تمیز کردن تجهیزات و آزمایش شرکت‌کنندگان است و آزمایش هوا برای شناسایی حضور یا عدم حضور ویروس نیز یک ابزار اضافی برای ارائه هشدارهای اولیه است.

اگرچه بیماری کووید-۱۹ عمدتا از طریق قطرات تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه از دهان فرد خارج می‌شود، منتشر می‌گردد اما محققان دریافته‌اند که این ویروس در محیط‌های بسته می‌تواند توسط ذرات آئروسلی که در هوا باقی می‌مانند نیز منتقل شود.

هواپخش (آئروسل) نامی است که به سوسپانسیون یا تعلیق ذرات جامد یا قطره‌های مایع در گاز اطلاق می‌شود. به‌طور کلی منظور از هواپخش، ذرات گرد و غبار معلق در هواست. دود، ریزگرد اقیانوسی، آلودگی هوا و مه دود امثالی از هواپخش هستند.

شناسایی کرونا در هوا با یک دستگاه پیشرفته

ابزار توسعه یافته جدید شامل یک جمع کننده قابل حمل است که برای مکیدن هوای محیط و بررسی قطرات آئروسل متشکل از ذرات ریز که می‌توانند در هوا پخش شده و حامل ویروس کرونا باشند، طراحی شده است. پس از ضدعفونی کردن، گاز جمع آوری شده به مایع تبدیل شده و از طریق آشکارساز اسید نوکلئیک آزمایش می‌شود.

به گفته محققان، این آشکارساز ۱۰ برابر بیشتر از ابزارهای معمولی آزمایش اسید نوکلئیک حساس است.

لیو افزود: حساسیت این دستگاه ۲۰ کپی در میلی لیتر است، در حالی که حساسیت دستگاه‌های معمولی ۲۰۰ تا ۵۰۰ کپی در میلی لیتر است. این بدان معناست که حتی نمونه‌هایی با بار ویروسی کم نیز می‌توانند توسط این آشکارساز شناسایی شوند.کل فرآیند آزمایش، از جمع‌آوری نمونه‌های هوا گرفته تا ارائه نتایج به مقامات محلی بخش کنترل بیماری، کمتر از چهار ساعت به طول می‌انجامد.

قبل از استفاده، این سیستم در پنج مکان محل برگزاری مسابقات پکن ۲۰۲۲ مورد آزمایش قرار گرفته بود.

پکن نیوز اواخر ماه گذشته گزارش داد که انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰ دستگاه جمع کننده نمونه‌هوا در طول بازی‌های المپیک مستقر شوند.

"منگ روی"(Meng Rui) معاون ناحیه چاویانگ پکن که محل برگزاری مسابقه اسکیت سرعت ملی است، ۹ فوریه در یک نشست خبری گفت که این فناوری در مناطقی که ورزشکاران آنجا پیش از شروع بدن خود را گرم می‌کنند، اتاق‌های رختکن و سرویس‌های بهداشتی نصب شده است و عملیات ردیابی ویروس در هوا به صورت روزانه انجام می‌شود.

لیو در انتها اظهار کرد که این سیستم احتمالا در آینده در بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها