ویروس کرونا خفیف‌ نمی‌شود/ همه مراقب باشند

یکی از مسئولان ارشد سازمان بهداشت جهانی علیه شایعاتی هشدار داده که مدعی‌اند ویروس کرونا از این به بعد مدام خفیف‌ تر می‌شود و مردم را کمتر از گونه‌های قبلی دچار بیماری‌های حاد می‌کند.

ویروس کرونا خفیف‌  نمی‌شود/ همه مراقب باشند

مسئولان سازمان بهداشت جهانی (WHO) در یک پرسش و پاسخ اینترنتی اعلام کردند که در هفته گذشته 21 میلیون ابتلای جدید به ویروس کرونا شناسایی شده که در نوع خود یک رکورد جهانی محسوب می‌شود. اگرچه امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی بیماری خفیف‌تری ایجاد می‌کند، اما حجم عظیم مبتلایان باعث شده سیستم‌های بهداشتی تحت فشار زیادی قرار بگیرند.

«ماریا ون کرخوف»، مدیر فنی مقابله با کرونا در WHO گفت: «سویه نگران‌کننده بعدی سازگارتر خواهد بود، بدین معنا که قدرت سرایت بیشتری خواهد داشت چون باید بر سویه‌ای غلبه کند که در حال حاضر در جهان در گردش است. منتها سوال بزرگ این است که سویه‌های بعدی از نظر بیماری‌زایی حادتر می‌شوند یا نه.»

ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست

او با بیان هشدار علیه تئوری‌هایی مبنی بر این که ویروس از این پس ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، گفت: «هیچ تضمینی در این باره وجود ندارد. امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد، اما تضمینی در کار نیست و نمی‌توانیم روی آن حساب کنیم.» ون کرخوف از مردم خواست که همچنان به شیوه‌نامه‌های بهداشتی پایبند بمانند. سویه‌های بعدی می‌توانند بیشتر از قبل از ایمنی حاصل از واکسن‌ها بگریزند و افراد بیشتری را مبتلا کنند.

دکتر «مایک رایان»، مدیر برنامه‌های اضطراری WHO هم گفت ویروس همچنان به تغییر و تکامل خود ادامه می‌دهد و فعلا نشانه‌ای از بروز یک الگوی مشخص وجود ندارد. او آرزو کرد که قدرت سرایت ویروس کاهش پیدا کند و شرایط به همه‌گیری‌های منطقه‌ای و گاه و بیگاه تغییر یابد. با این حال، رایان تاکید کرد که مشکل کووید-19 پیش‌بینی‌ناپذیر بودن است.

رایان ادامه داد: «این ویروس تاکنون چند بار ما را غافل‌گیر کرده است.» مسئولان بهداشتی دنیا باید به ردیابی جهش‌های کووید ادامه دهند و آماده باشند تا در صورت بروز غافل‌گیری‌های جدید، از تشدید صدمات آن جلوگیری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها