در گفتگو با شریفی یزدی عنوان شد

مشکلات اقتصادی زمینه‌ساز افزایش فاصله سنی در ازدواج

یک روانشناس اجتماعی در رابطه با پیامدهای افزایش فاصله سنی گفت: متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش فاصله سنی در ازدواج هستیم که این مهم زمینه ساز بروز مشکلات جدی شده است. هر چند باید به این نکته نیز اشاره داشت که سن ازدواج با سن شناسنامه یکسان نیست.

مشکلات اقتصادی زمینه‌ساز افزایش فاصله سنی در ازدواج

علیرضا شریفی یزدی در گفتگو با خبرنگار مستقل آنلاین و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بر اساس علم روانشناسی تفاوت سنی مناسب میان زوجین نباید بیشتر از ده سال باشد، چرا که در غیر این صورت احتمال شکست در ازدواج افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: طولانی شدن دوران نوجوانی یکی از مهم ترین دلایل افزایش فاصله سنی در ازدواج است.

شریفی یزدی گفت: در گذشته  دوران نوجوانی دو الی سه سال بود اما این در حالی است که طی سه الی چهار دهه اخیر شاهد افزایش دوران نوجوانی هستیم که در سایه این تغییرات جوانان دیگر  موقعیت یا انگیزه ازدواج را ندارند البته این موارد در مردها بیشتر به چشم می خورد.

این روانشناس اجتماعی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود خانم هایی که تمایل به ازدواج دارند به اجبار با افرادی که سن بالاتری دارند ازدواج می کنند.

این روانشناس اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا افراد به فاصله سنی زیاد تن می دهند، اظهار داشت: بیشتر این نوع ازدواج ها به‌دلیل موقعیت تثبیت شده اجتماعی و اقتصادی افراد است، هرچند در مرحله اول این مهم شاید یک امتیاز به‌نظر برسد اما متاسفانه با گذشت زمان به اختلافات و مشکلات خانوادگی منتج می شود.

شریفی یزدی در خصوص بارزترین مشکلات این نوع ازدواج ها گفت: وجود دو دنیای متفاوت را می‌توان یکی از شاخص ترین مشکلات افزایش فاصله سنی در ازدواج دانست بدین معنا که فردی که در دهه سوم زندگی خود سیر می‌کند با آدمی که در دهه چهارم یا پنجم زندگی خود است نیازها، خواست‌ها و سبک گذران اوقات فراغت یا حتی دیدگاه‌ها و هدف گذاری آنها با هم متفاوت خواهد بود.

شریفی یزدی کاهش انسجام خانواده را از مهم ترین مشکلات پیش روی افزایش فاصله سنی در ازدواج دانست و ادامه داد: به‌طور حتم این تفاوت‌ها تضاد ایجاد خواهد کرد و این تضاد و تناقض‌ها در روابط میان زوجین نمایان خواهد شد به گونه ای که باعث از بین رفتن انسجام درون خانوادگی می شود و ناسازگاری در خانواده افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد : یکی دیگر از مشکلات اینگونه ازدواج‌ها را می‌توان نادیده گرفتن یا عدم تامین نیازهای فیزیکی و عاطفی طرفین عنوان کرد. هرچند باید یادآور شد که این مشکلات برای افراد جوان بیشتر خواهد بود که این خود متاسفانه می تواند مقدمه خیانت را ایجاد کند.

وی نقش مشکلات اقتصادی را در افزایش فاصله سنی در ازدواج پررنگ ارزیابی کرد و گفت: یکی دیگر از مهمترین عامل افزایش فاصله سنی میان زوجین مشکلات اقتصادی است. بدین معنا که در بیشتر موارد و به غیراز افراد انگشت شمار که بیشتر به دلایل روانی به ازدواج با افراد سن بالا تن می‌دهند در غیراین صورت بیشتر افراد تنها به‌دلیل وجود مشکلات مالی این کار را انجام می دهند.

شریفی یزدی درپایان خاطرنشان کرد: به‌طور حتم لیبل زنی پنهان خود می تواند عاملی تاثیرگذار برای افزایش مشکلات این نوع ازدواج ها باشد. بدین معنا که شاید به‌صورت مستقیم تبعات منفی را به‌دنبال نداشته باشد اما به یقین آثار غیر مستقیم آن بر روی زوجین باقی خواهد ماند. به‌گونه‌ای که به مرور زمان دیگر تمایل چندانی به حضور در کنار هم دیگر در انظار عمومی یا دورهمی های خانوادگی و دوستانه ندارند که این مهم می تواند عامل دیگری برای کاهش صمیمیت میان زوجین و به تبع آن افزایش مشکلات در میان آنها شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها