مستقل آنلاین به واکاوی دلایل افزایش طلاق‌های حقوقی می‌پردازد

نداشتن مهارت زندگی عاملی برای شیوع طلاق‌های عاطفی

نبود فرهنگ استفاده از فضای مجازی، عدم مسئولیت پذیری و همچنین تنوع‌طلبی نقش بسزایی در افزایش آمار طلاق عاطفی بر جای می‌گذارد، چرا که بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته متاسفانه برخی از زوجین تنها به واسطه استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های مجازی به راحتی خیانت می‌کنند.

نداشتن مهارت زندگی عاملی برای شیوع طلاق‌های عاطفی

مستقل‌آنلاین_سرویس اجتماعی/ الهام صمدزاده

صمیمیت امروزه دیگر در خانواده به مانند گذشته به چشم نمی خورد و بیشتر افراد حتی زن و شوهر تنها به کار خود مشغول هستند و بیشتر خانه به عنوان محلی برای خواب یا استراحت  می باشد، که این خود به معنای رنگ باختن نقش خانواده است؛ خانواده‌ای که می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش سلامت روحی و روانی افراد خانواده داشته باشد. اما امروزه متاسفانه به دلیل  افزایش طلاق عاطفی دیگر به مانند گذشته نمی تواند نقش آفرینی کند.

متاسفانه طی چند سال گذشته شاهد افزایش آمار طلاق عاطفی در میان مردم جامعه هستیم که این مهم تبعات منفی گسترده ای را به دنبال خواهد داشت، چرا که در این صورت خانواده نقش خواهد باخت و همچنین شاهد افزایش خیانت نیز خواهیم بود که این موارد نقش بسزایی در به خطر افتادن سلامت خانواده برجای می گذارد.

گفتنی است بنا به اظهار نظر کارشناسان نبود فرهنگ استفاده از فضای مجازی، عدم مسئولیت پذیری و همچنین تنوع طلبی نقش بسزایی در افزایش آمار طلاق عاطفی بر جای می گذارد، چرا که بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته متاسفانه برخی از زوجین تنها به واسطه استفاده بیش از اندازه از شبکه های مجازی به راحتی خیانت می کنند. هر چند برخی از افراد گفتگو در شبکه‌های اجتماعی را به هیچ عنوان خیانت تلقی نمی کنند که این خود نشان از نبود فرهنگ سازی و همچنین تغییر خرده فرهنگ های حاکم بر جامعه را دارد.

کودکان قربانیان اصلی طلاق عاطفی

به طور کلی باید در نظر داشت که در طلاق های عاطفی ضربه بسیاری متوجه کودکان خواهد شد چراکه نبود محبت و یا صمیمیت میان اعضای خانواده به خصوص والدین نقش بسزایی در بروز مشکلات روحی و روانی و همچنین افزایش آسیب پذیری فرزندان برجای می گذارد. به گونه‌ای که طبق اظهار نظر رفتار شناسان، این‌گونه فرزندان در مقایسه با دیگران بیشتر در دام آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

نقش مشکلات اقتصادی در طلاق عاطفی

بدیهی است که افزایش مشکلات اقتصادی و همچنین اشتغال چند شیفته زوجین می‌تواند در افزایش طلاق عاطفی نقش تاثیرگذاری داشته باشد چرا که امروزه بسیاری از زوجین برای تامین هزینه های جاری زندگی مجبور به اضافه کاری یا اشتغال در چند شیفت یا چند شغل مختلف هستند که این عاملی برای غفلت از خانواده و به خصوص همسر خواهد بود.

به عبارت ساده‌تر باید یادآور شد که در حال حاضر میزان طلاق عاطفی در خانواده هایی که مشکلات اقتصادی دارند به مراتب بیشتر از سایر خانواده ها می باشد. هر چند در این میان نمی توان از نقش آموزش به زوجین جوان برای حل مشکلات یا حتی مهارت گفتگو غافل شد چرا که در حال حاضر متاسفانه بسیاری از زوجین تنها به دلیل آگاه نبودن یا حتی آموزش ندیدن برای برخورد با مشکلات یا حل آن به راحتی به هنگام بروز کوچکترین مسئله طلاق حقوقی یا عاطفی را برمی‌گزیند. البته طلاق عاطفی به‌مراتب دیرتر از طلاق حقوقی رخ می دهد که این خود گویای تلاشهای زوجین برای ماندن در زندگی مشترک است.

رواج طلاق عاطفی در سایه خرده فرهنگ های رایج در جامعه

آنچه مسلم است، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش طلاق های عاطفی در جامعه را می توان نقش خرده فرهنگ های رایج در جامعه عنوان کرد چرا که در حال حاضر متاسفانه به دلیل رواج پدیده لیبل زنی بسیاری از زنان تنها به دلیل ترس از آینده نامعلوم پس از طلاق و همچنین فرزندان خود از انجام طلاق های حقوقی سرباز می‌زند که این خود نشان دهنده تاثیر پررنگ خرده فرهنگ های رایج در جامعه را دارد. از این رو می‌توان انتظار داشت با انجام فرهنگ سازی بتوان شاهد کاهش آمار طلاق های عاطفی بود چراکه تبعات منفی طلاق های عاطفی به مراتب بیشتر و گسترده تر از طلاق های حقوقی می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها