مستقل آنلاین تبعات منفی ترس از فرزندآوری را بررسی می‌کند

افزایش روابط موازی با خانواده عاملی برای کاهش میل به فرزندآوری

در سایه افزایش تمایل افراد به ازدواج سفید، کودک همسری و همچنین روابط در سایه، امروزه شاهد افزایش آمار سقط جنین غیر قانونی هستیم.

افزایش روابط موازی با خانواده عاملی برای کاهش میل به فرزندآوری

مستقل آنلاین، سرویس اجتماعی- الهام صمدزاده

متاسفانه طی سال های گذشته شاهد کاهش چشمگیر فرزندآوری در جامعه هستیم که این مهم به مرور زمان می تواند آثار منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد چراکه کم فرزندآوری یا حتی ترس از فرزند داشتن می تواند نقش بسزایی در کاهش کارکرد و نقش خانواده برجای بگذارد. به عبارت ساده‌تر امروزه بسیاری از زوجین به دلیل ترس از آینده زندگی خود و دوام آن از داشتن‌فرزند شانه خالی می‌کنند.

گفتنی است بر اساس مطالعات صورت گرفته بسیاری از زوجها تنها به دلیل مشکلات اقتصادی از فرزند داشتن طفره می روند چرا که با گسترش فقر و کاهش میزان درآمدها در شرایط موجود، دیگر بسیاری از افراد توانایی تامین هزینه های کودک را ندارند هر چند در این فرصت باید متذکر شد که امروزه در سایه فرزند سالاری بسیاری از خانواده ها مجبور به پرداخت هزینه های گزاف برای فرزندان خود هستند که این مهم به یقین با وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم جامعه همخوانی ندارد.

از این رو می‌توان یکی دیگر از دلایل کاهش تمایل فرزندآوری را مشکلات اقتصادی و همچنین رواج برگزاری مراسم عجیب و غریب برای فرزندان عنوان کرد.

افزایش روابط موازی با خانواده عاملی برای کاهش فرزندآوری

همان گونه که می دانیم متاسفانه امروزه برخی از افراد روابط موازی با خانواده دارند که این خود نقش بسزایی در افزایش سقط جنین اجباری و همچنین کاهش میل به فرزندآوری دارد چرا که بنا به گفته رفتار شناسان، همواره خیانت نقش بسزایی در کاهش تمایل به فرزندآوری برجای می‌گذارد. بنابراین تا زمانی که این باورهای اشتباه در میان برخی از مردم جامعه رواج دارد نمی توان شاهد افزایش میزان باروری بود چرا که بسیاری از مادران مجرد به دلیل ترس از آینده نامعلوم فرزندان خود به اجبار به سقط جنین روی می آورند که این موضوع می‌تواند سلامت مادر را به مخاطره بیندازد و احتمال ناباروری در آینده را نیز افزایش دهد.

افزایش سقط جنین زنگ خطری جدی برای جامعه

بدیهی است که در سایه افزایش تمایل افراد به ازدواج سفید، کودک همسری و همچنین روابط در سایه، امروزه شاهد افزایش آمار سقط جنین غیرقانونی هستیم که این خود می‌تواند نقش بسزایی در به خطر افتادن سلامت زنان یا عدم بار وری آنها در آینده شود چرا که بسیاری از این سقط جنین ها به صورت غیرقانونی و غیر اصولی انجام می شود که این خود می تواند بسیار خطرناک باشد.

لازم به ذکر است که متاسفانه آمار دقیقی از سقط های قانونی و غیرقانونی در دسترس نیست و این مساله می تواند مبین بالا بودن آمار داشته باشد از این رو در شرایط موجود که بحران سالمندی دامنگیر جامعه شده است باید اقدامات لازم برای کاهش سقط جنین در جامعه صورت بگیرد چرا که ادامه داشتن این رود می تواند در تسریع وقوع بحران سالمندی بسیار تاثیر گذار باشد.

جای خالی حمایت‌های دولت از باروری

با نگاهی گذرا به کشورهای پیشرفته به راحتی می توان به این مهم دست یافت که امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته برای افزایش میزان باروری حمایت‌های بسیاری از افراد به عمل می‌آورند اما این در حالی است که متاسفانه در کشور ما علی‌رغم وجود قوانین متعدد هنوز هیچ یک از آنها به طور کامل اجرایی نمی شود. به عنوان مثال چند سالی است که طرح مرخصی زایمان مورد تایید دولتمردان قرار گرفته و در دستگاه‌های دولتی و خصوصی لازم الاجرا می‌باشد اما متاسفانه بسیاری از کارفرمایان به این بهانه به راحتی کارمندان زن باردار خود را اخراج یا از همکاری با آنها صرف نظر می کنند که این خود مبین اجرایی نشدن بسیاری از طرح‌های دولتی برای حمایت از باروری در کشور دارد. البته باید متذکر شد که حمایت‌های دیگری نیز از سوی برخی دولت ها برای افزایش میزان باروری در نظر گرفته می شود که متاسفانه هیچ یک از آنها در کشور ما تحقق نمی یابد بنابراین در شرایطی که هر روزه ابعاد فقر گسترده تر می شود و بسیاری از مردم با امنیت شغلی مواجه نیستند چگونه می توان انتظار داشت که شاهد افزایش باروری و تمایل زوجین به داشتن فرزند باشیم. از این رو انجام حمایت‌های مناسب از سوی دولت می‌تواند نقش بسزایی در افزایش جمعیت داشته باشد هرچند در این مجال باید متذکر شد که منظور از حمایت‌های دولت حمایت های کارشناسی شده و لازم الاجرا در طولانی مدت می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها