بیانیه جبهه ملی ایران به مناسبت ۱۴ اسفند

جبهه ملی ایران به مناسبت ۱۴ اسفند با صدور بیانیه ای گفتند: «در سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق، یاد و نام آن قهرمان ملی را گرامی می داریم.»

بیانیه جبهه ملی ایران به مناسبت ۱۴ اسفند

پنجاه‌وسه سال پیش دکتر مصدق پس از تحمل سیزده سال حبس مجرد و تبعید خانگی در تاریخ چهاردهم اسفند 1345 در خاک این سرزمین جاودانه شد. نام بلند او در سرلوحه‌ی نام آزادی‌خواهان، استقلال‌طلبان، میهن‌دوستان و عدالت‌جویان نقش بسته است. او که در دوران جوانی در انقلاب آزادی‌خواهانه مشروطیت شرکت داشت، حامل اصلی پیام آن انقلاب برای نسل‌های بعدی گردید. اوپیشرو و مظهر نهضت ملی و ضد استعماری و ضد استبدادی ایران‌زمین و نهضت‌های آزادیخواهانه و ضد استعماری همه‌ی ملل شرق در قرن بیستم است. او در مقابل بازسازی استبداد، پس از انقلاب مشروطه نه تنها مقاوم ایستاد که همواره نسبت به آن هشدار داد و روشنگری کرد. او در روز 9 ابان 1304 در دوره پنجم مجلس شورای ملی در جو سنگین ترور و وحشت حاکم بر جامعه، در مقابل آغاز سلطنت رضاخان، مردانه ایستاد. و با این امر که یک نفر هم فرمانده کل قوا وسردار سپه و هم رئیس الوزراء و هم سلطان و هم صاحب اختیار کل امور کشور باشد به مخالفت برخاست و گفت که این ارتجاع و استبداد است و در سایه استبداد مملکت سیر قهقرایی خواهد پیمود. او شخصیتی بود که تا پایان عمر پاکش ذره‌ای از نظرات خود در مورد بازسازی استبداد، در قالب ظاهری نظام مشروطه پای پس نکشید . پس از شهریور 1320 و سقوط رضا شاه او موقعیت را جهت ایجاد نهضتی بزرگ برای برپا داشتن آزادی و استقلال و حاکمیت ملی مناسب یافت و در انتخابات دوره چهاردهم مجلس به عنوان نماینده اول مردم تهران به خانه‌ی ملت گام نهاد. و از همانجا مشعل پر فروغ نهضت ملی ایران را برافروخت و در پیشاپیش صفوف ملت قرار گرفت . او در اول آبانماه 1328 شالوده‌ی سازمان جبهه ملی ایران را پی ریخت . و به همراه 7 تن از یاران به مجلس شانزدهم وارد شده و توانست قانون ملی شدن صنعت نفت را در تاریخ 29 اسفند 1329 به تصویب نهایی برساند و آنگاه برای اجرای قانون ملی شدن نفت قبول مسئولیت نمود ودر اردیبهشت 1330 دولت ملی را تشکیل داد و در مدت 28 ماه حکومت خود ده‌ها طرح مهم و اثر گذار را به مرحله‌ی اجراء در آورد که حیات سیاسی و اقتصادی این سرزمین را دگرگون و کشور را به سرعت به سمت تعالی و توسعه پیش برد که نسل‌های بعدی و آیندگان نیز از آن اقدامات بنیادین بهره‌مند شده و می‌شوند. شوربختانه ابرقدرت‌های انگلیس، آمریکا و شوروی با همراهی عوامل داخلی خود با انجام کودتای 28 مرداد 1332، مستقل‌ترین و دموکرات‌ترین دولت این سرزمین را سرنگون کردند و رهبر نهضت ملی ایران را تا پایان عمر در حبس و حصر نگاهداشتند.

 چرا و چگونه دکتر مصدق مرد بزرگ تاریخ ما شناخته می‌شود ؟

 او در فراز و هم در نشیب از مردم جدا نمی‌شود. رهبری به پا خاسته از آرمان و اراده ملی و از جنس ملت است. در طول زندگی پاکش همواره پنجه در پنجه‌ی دشمنان داخلی و خارجی است . نمی‌خواهد از او بت بسازند. بت‌تراش و بت‌پرست را نفرین می‌کند. او با مردم صادقانه برخورد می‌کند و هیچ گاه به مردم دروغ نمی گوید وهیچ نکته‌ای را از آنان مخفی نمی‌سازد . او در صدد فریب مردم بر نمی‌آید . اهل خدعه و توطئه نیست . درستکار و پاک‌دست است و در هر پست و مقامی ، در حوزه مدیریتش ناپاکی و دزدی و تجاوز به اموال مردم ، امکان وقوع ندارد. به آزادی و استقلال تا بن دندان اعتقاد دارد . با تمام جهان در راستای حفظ منافع ملی و با احترام متقابل تعامل دارد . اهل بند وبست و ارتباط پنهانی و سازش با هیچ قدرتی نیست . و با این خصوصیات است که او در جایگاه اسطوره‌ی فنا‌ناپذیر تاریخ ایران جای دارد .

جای دریغ و تاسف بسیار است که قدرت‌مداران برخاسته از انقلاب که پیش از پیروزی، استقلال و آزادی یعنی گفتمان مصدق را شعار و هدف خود قلمداد میکردند وبا این شعارها  مردم را فریفته و اعتماد آنان را جلب کردند ، امروز چنین پیامدهایی از سرکوب و خشونت، فساد و سوء استفاده از قدرت، نا کار آمدی و سوء مدیریت را به بار آورده‌اند که شاهد آن هستیم. امروز در شرایطی که ملت ایران در نتیجه سوء سیاست‌ها و سوء مدیریت‌های جمهوری اسلامی، تلخ‌ترین و سیاه‌ترین دوران تارخ خود را میگذراند و علاوه بر فقر و بیکار‌ ، گرانی و تورم ، سرکوب وکشته شدن در خیابا ، ساقط شدن هواپیما و کشته شدن در آسمان، به بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله واپیدمی بیماری مرگ بار نیز دچار گردیده است، راه نجات کشور را در بازگشت به آزادی و استقلال وحاکمیت ملی یعنی رجوع به افکار و اندیشه های مصدق و تأسی به راه آن بزرگ مرد می‌دانیم و در این سالروز در گذشتش به روان پاکش درود می‌فرستیم. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها