وام جدید کرونا برای مشاغل اعلام شد + مبلغ وام

چارچوب پرداخت وام کرونا در مرحله دوم به سمت بنگاه محوری تغییر یافته و نحوه پرداخت آن به واحد اقتصادی را دستگاه اجرایی مربوطه تعیین می‌کند.

وام جدید کرونا برای مشاغل اعلام شد + مبلغ وام

در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیرو‌های کار، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا در دستور کار وزارت کار قرار گرفت و بر این اساس، ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند تا مراحل ثبت نام خود را از این طریق دنبال کنند.

در مرحله نخست پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا در کشور پرداخت شده و متقاضیان به ۱۹ بانک تعیین شده در این حوزه معرفی شدند که مبلغ مذکور در ۱۴ رسته و ۸۵۸ زیر رسته تعریف شده است.

در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا نیز رقمی معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده که قرار است به چهار بخش حمل و نقل، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش اختصاص یابد.

به گفته مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، پرداخت تسهیلات کرونا در مرحله دوم به سمت بنگاه محوری تغییر کرده است و در این مرحله صرفنظر از بخش حمل و نقل ریلی که قبلا هم مشمول پرداخت تسهیلات شده بود، سه بخش گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش در دستور کار قرار گرفته است.

در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا رقمی معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده و قرار است به بخش حمل و نقل ۳۵۰۰ میلیارد تومان، بخش گردشگری ۲۰۰۰ میلیارد تومان، بخش فرهنگ و هنر ۱۷۰۰ میلیارد تومان و بخش ورزشی ۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شود.

ازوجی افزود: ستاد مقابله با کرونا پرداخت تسهیلات حمایتی به شاغلین و کسب و کار‌های حوزه ورزشی، گردشگری و فرهنگ و هنر را در ادامه حمایت دولت از صاحبان مشاغل و کسب وکار‌های شدیدا آسیب دیده از کرونا به تصویب رسانده است.

آنطور که وی گفته چارچوب پرداخت وام کرونا مشابه تسهیلات قبلی است، ولی اینکه به هر واحد اقتصادی چگونه پرداخت شود چارچوبی است که دستگاه اجرایی مربوطه تعیین کرده است. به عنوان مثال در حوزه گردشگری چارچوب‌هایی که برای هتل‌ها و مراکز اقامتی و بوم گردی تعیین شده مبنای پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها خواهد بود.

پیش از این معاونت اشتغال وزارت کار از اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کرونا به بخش گردشگری، ۱۷۰۰ میلیارد تومان به بخش فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش ورزش در مرحله دوم پرداخت وام کرونا و بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا خبر داده بود. پرداخت تسهیلات بخش حمل و نقل نیز در این مرحله ادامه دارد و برای این منظور ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.مبلغ تسهیلات حمایتی دولت شامل ۱۲۰ میلیون ریال وام برای کسب و کار‌های آسیب دیده و ۱۶۰ میلیون ریال برای واحد‌هایی است که بالاجبار به دستور دولت یا ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شده اند.

تسهیلات کرونا با نرخ سود ۱۲ درصد و در اقساط ۲۴ ماهه پرداخت می‌شود که دوره تنفس بازپرداخت اقساط تا اول خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

وثایق مورد نیز برای دریافت تسهیلات نیز سفته و چک است که برای دریافت وام کرونا تا سقف ۱۶۰ میلیون ریال نیازی به معرفی ضامن نیست و تنها با ارائه سفته یا چک می‌توان تسهیلات را دریافت کرد. برای دریافت تسهیلات ۱۶ میلیون تومان تا ۴۸ میلیون تومان سفته متقاضی یا چک به همراه یک ضامن نیاز است. برای تسهیلات ۴۸ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومانی متقاضی باید علاوه بر سفته یا چک، دو ضامن معرفی کند. پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان هم نیازمند ارائه سفته یا چک به همراه سه ضامن است. برای متقاضیانی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درخواست بدهند، تضامین صادره از سوی صندوق‌های ضمانت یا به تشخیص بانک وثایق متعارف باید ارائه شود. متقاضیان دریافت وام کرونا در مرحله دوم پرداخت تسهیلات نیز جهت ثبت نام و تکمیل اطلاعات خود حتما باید از طریق سامانه کارای وزارت کار اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها