راه رهایی از سرگیجه در سفر

سفر علاوه بر شیرینی ها و لذت هایش می تواند با اتفاقاتی همراه باشد که کمی باعث تلخ شدن سفر شود. یکی از این شرایط، سرگیجه است که می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و می تواند با علائم دیگری مثل تهوع و سردرد هم همراه باشد که به بیماری حرکت نیز معروف است اما با دانستن نکاتی می توان بروز آن را به تعویق انداخت یا آن را کنترل کرد.

راه رهایی از سرگیجه در سفر

بیماری حرکت نوعی اختلال ایجاد شده در گوش داخلی است که با حرکات مداوم و در واکنش به تغییرات عدم تعادل در گوش ایجاد می شود و فرد در طول حرکت در وسیله نقلیه، روی دریا یا داخل هواپیما دچار سرگیجه، حالت تهوع و تعریق می شود. دستگاه دهلیزی گوش داخلی مسئول برقراری تعادل و حرکت در بدن است و وقتی فرد در داخل وسیله نقلیه می نشیند، قوه بینایی، سیگنال های مرتبط را به مغز مخابره می کند. ولی گاهی حرکت این ارتباط را دچار اختلال می کند.

مطالعه هنگام مسافرت نیز ممکن است چنین اختلالی پدید بیاورد؛ چشم ها صفحه کتابی را مشاهده می کنند که ثابت و بی حرکت است، ولی دستگاه دهلیزی گوش میانی طوری عمل می کند که تصور می کند فرد در حال حرکت کردن است. کودکان دو تا 12 سال، زنان باردار و افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند، بیش از دیگران دچار بیماری حرکت می شوند.علت سرگیجه در سفر

نکاتی که باید رعایت کنید

1. یکی از ساده ترین راه ها، توجه به نوع تغذیه و موادی است که پیش از سفر می خورید. ابتدا باید توجه داشته باشید که هرگز با شکم گرسنه مسافرت خود را آغاز نکنید و از سوی دیگر چند ساعت پیش از سفر از خوردن غذاهایی که با شما سازگار نیست یا باعث نفخ و احساس سنگینی می شود، خودداری کنید. ادویه های تند و غذاهای چرب از جمله موادی است که احتمال بروز بیماری حرکت را در سفر تشدید می کند. همچنین، دوری کردن از بوهای غلیظ برخی مواد غذایی به کاهش این حالت کمک می کند.

2. هنگام انتخاب صندلی در وسیله ای که قصد دارید با آن مسافرت کنید، بهتر است جایی را انتخاب کنید که کمتر احساس ناراحتی کنید. برای مثال، اگر هواپیما را برای مسافرت برگزیده اید، باید بدانید که بهترین مکانی که برای شما مناسب است، صندلی های میانه و روی بال هواپیما آرام ترین نقطه محسوب می شود. روی کشتی، کابین های پایین تری که به مرکز کشتی نزدیک است از کابین های بالاتر و خارجی تر کمتر باعث بروز سرگیجه و حالت تهوع می شود.

3. اگر به بیماری حرکت مبتلا هستید، هرگز روی صندلی هایی که برخلاف جهت جاده و حرکت وسیله نقلیه است، ننشینید. نشستن روی صندلی جلوی خودرو احتمال سرگیجه را بیشتر می کند.

4. از کتاب خواندن یا نگاه به گوشی موبایل هنگام حرکت در وسیله نقلیه خودداری کنید.

5. خیره نگاه کردن به افق هنگام مسافرت با خودرو یا قایق احتمال سرگیجه را کاهش می دهد. علاوه بر این، باز نگه داشتن شیشه یا پنجره ای که راه ورودی هوای تازه باشد موثر است. جدا نشستن از افرادی که دچار این حالت می شوند، به عدم ایجاد سرگیجه و حالت تهوع کمک می کند.

6. استفاده از برخی داروها مانند دیمن هیدرینات که به قرص ماشین هم مشهور است، تا حد زیادی از بروز بیماری حرکت جلوگیری می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها