اعجوبه‌ها جای عصر جدید را می‌گیرد

چندوقتی است که تیزر برنامه شبانه جدیدی با نام «اعجوبه‌ها» از شبکه سه سیما پخش می‌شود. طبق اعلام روابط عمومی این شبکه، تهیه‌کننده «اعجوبه‌ها» سروش گل‌محمدی است.

اعجوبه‌ها جای عصر جدید را می‌گیرد

آن‌طور که از تیزر «اعجوبه‌ها» مشخص است، این برنامه در دسته تلنت یا همان استعدادیابی تعریف می‌شود؛ اما این برنامه چند نکته جالب توجه دیگر هم دارد. شرکت‌کنندگان «اعجوبه‌ها» همه از سنین کودک و خردسال خواهند بود، یعنی خبری از مردان و زنان جوان، میانسال و کهنسال نیست.

نکته بعدی، مجری برنامه است. مهران غفوریان از کمدین‌های مشهور کشورمان قرار است «اعجوبه‌ها» را روایت و اداره کند؛ اما مورد قابل توجه بعدی نامی است که به‌عنوان کارگردان مطرح شد. احسان عبدی‌پور از فیلمسازان جوان و بااستعداد کشورمان قرار بود کارگردان «اعجوبه‌ها» باشد که طبق اطلاع خبرنگار «صبح‌نو» به‌دلیل برخی از مشکلات و به‌طور ویژه به‌خاطر تولید فیلم جدیدش احتمالا حضورش در این برنامه منتفی شود. فیلم جدید عبدی‌پور به نام «میجر» و با تهیه‌کنندگی حمید فرخ‌نژاد است که به‌دلیل تداخل تولیدش با «اعجوبه‌ها» و با توجه به لوکیشن «میجر» که در جنوب کشور است، احتمالا منجر به قطع همکاری این فیلمساز با شبکه سه می‌شود. در این گزارش می‌خواهیم ابتدا درباره برنامه‌های مشابهی که در خارج از کشور ساخته شده، صحبت کنیم و سپس اطلاعاتی تازه درباره «اعجوبه‌ها» را با شما در میان بگذاریم.

مرورمواردمشابه

درباره برنامه‌های استعدادیابی یا همان تلنت گزارش‌های مختلفی تهیه شده است. سال‌هاست که این دست از برنامه‌ها به یک فرم مشخص در عرصه برنامه‌سازی بدل شده‌اند. این فرم از برنامه‌ها

بیش از چند دهه است که در کشور‌های مختلف تولید و پخش می‌شوند. یکی از نخستین و مشهورترین برنامه‌های استعدادیابی که محدود به حوزه موسیقی بود، «امریکن آیدل» نام داشت. این برنامه محصول شبکه تلویزیونی فاکس آمریکا و به سازندگی سایمون فولر است. آمریکن آیدل در ۱۱ ژوئن ۲۰۰۲ به منظور جست‌وجوی ستاره جدید موسیقی آغاز شد و تاکنون به‌عنوان یکی از برنامه‌های پرمخاطب ادامه دارد. هدف این برنامه کشف بهترین خواننده در این کشور بر پایه رأی بینندگان است. به گزارش ویرگول، برندگان این برنامه توسط مردم و از طریق تلفن، اینترنت و پیام کوتاه انتخاب می‌شوند.

دو سال بعد از آغاز امریکن آیدل، انگلیسی‌ها هم سراغ چیزی شبیه همان برنامه رفتند. «ایکس فاکتور» یک مسابقه استعدادیابی خوانندگی در بریتانیاست که توسط سایمون کاول در سپتامبر ۲۰۰۴ ساخته شد و هشت سری از آن تا به حال روی آنتن رفته است؛ اما برنامه‌سازان به مرور به حوزه کاری‌شان وسعت دادند و برنامه‌هایی ساختند که صرفاً محدود به یک حوزه نباشد. «استعدادیابی بریتانیا» یک برنامه تلویزیونی انگلیسی مسابقه استعدادیابی بود که در ژوئن ۲۰۰۷ شروع شد. «مستعدان آمریکا» یا همان America's Got Talent نام سری مجموعه مسابقه‌ای است که در شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا استعداد‌های درخشان را کشف می‌کند؛ یک برنامه تلویزیونی که استعداد‌های خوانندگان، شعبده‌بازان، کمدین‌ها و نوازندگان در تمام سنین را کشف می‌کند و با یکدیگر برای بردن جایزه یک‌میلیون دلاری رقابت می‌کنند. برنامه America's Got Talent (که آن را به نام AGT هم می‌شناسیم) یک مجموعه ریلیتی تلویزیونی است که از شبکه NBC پخش و بخشی از Got Talent بریتانیا محسوب می‌شود. شکل فعلی برنامه توسط سایمون کوول Simon Cowell و از سری بریتانیایی برنامه در سال ۲۰۰۵ با عنوان Paul O'Grady's Got Talent اقتباس شده است.

جزئیاتی‌از «اعجوبه‌ها»

از چند سال پیش در کشور خودمان هم تلاش‌هایی برای تولید برنامه‌های استعدادیابی صورت گرفت. مهم‌ترین موارد آن مربوط به برنامه‌هایی مثل «شب‌کوک»، «آقای گزارشگر» و بخش خنداننده‌شو برنامه «خندوانه» بود؛ اما انگار مدیران شبکه سه تصمیم گرفته بودند یک جریان جدید به راه بیندازند. شبکه سه با احسان علیخانی سراغ ساخت «عصرجدید» رفت؛ برنامه‌ای که به لحاظ کمی و کیفی از تمام تلنت‌های گذشته سیما قوی‌تر و جدی‌تر بود. این برنامه محدود به سن یا حوزه خاصی نبود و تقریبا راه برای حضور تمام علاقه‌مندان باز بود. «عصرجدید» در لوکیشنی خوب و با رعایت مسائل تکنیکی توانست به میزان زیادی از موفقیت دست یابد، ولی پس از پایان فصل اول برنامه احسان علیخانی همگان منتظر بودند تا در ایام زمستان دوباره «عصرجدید» را دنبال کنند، اما انگار مدیران تلویزیون که متوجه دست خالی سیما در ماه‌های اخیر شده بودند، سراغ یک برنامه استعدادیابی دیگر رفتند؛ برنامه‌ای که البته با «عصرجدید» تفاوت‌های جدی دارد.

همان‌طور که گفته شد «اعجوبه‌ها» منحصرا محلی برای حضور کودکان و خردسالان است. باتوجه به همین مساله، برخی گمانه‌زنی کردند که «اعجوبه‌ها» قرار است چیزی شبیه به Toddlers & Tiaras باشد. این برنامه برمبنای جلوه‌گری کودکان از طریق کلام و لباس است؛ اما براساس اطلاع «صبح‌نو»، برنامه «اعجوبه‌ها» ارتباطی با برنامه مذکور ندارد و بیشتر به Little Big Shots نزدیکی دارد. این برنامه خارجی تاکنون در بیش از ۱۵ کشور مثل ژاپن و روسیه ساخته و پخش شده است. «اعجوبه‌ها» به هیچ‌وجه برپایه جلوه‌گری نیست.

یکی از دلایلش هم این است که کودکان بیننده این برنامه با تماشای آن احساس سرخوردگی نکنند و گمان نبرند که نسبت به شرکت‌کنندگان «اعجوبه‌ها» نقص یا کمبودی دارند. ظاهرا تیمی از بانوان متخصص در حوزه کودکان بر شکل این برنامه نظارت دارند تا به سمت آسیب‌های احتمالی پیش نروند. در این برنامه به توانایی‌های خاصی توجه می‌شود که نتیجه تلاش و پشتکار فرد است. برای مثال به چیز‌هایی مثل داشتن یک صدای خوب توجه نخواهد شد. یکی از نکات جالب «اعجوبه‌ها» این است که در صورت رفع مشکلات مالی ممکن است حتی از کودکان خارج از کشور هم برای حضور در این برنامه استفاده شود، یعنی احتمال دارد کودکانی از کشور‌های منطقه که به لحاظ فرهنگی هم به ما نزدیک هستند در برنامه شبکه سه حضور پیدا کنند. شناسایی این کودکان با وجود فضای مجازی کار سختی نیست و امکان عملیاتی شدن این موضوع وجود دارد. محور‌های مختلفی در «اعجوبه‌ها» مدنظر خواهد بود. ریاضیات، تحلیل مسائل، کار‌های فیزیکی و... موراد دیگر در این برنامه وجود خواهد داشت. برنامه جدید شبکه سه در عین جدیت دارای فضای بانشاطی هم است.

یکی از دلایل انتخاب فردی مثل مهران غفوریان برای حضور در این برنامه هم همین مساله است. مساله مهمی که به خوبی درباره این برنامه فهم شده، موضوع داوری است. طبق نظر بسیاری از کارشناسان، داوری در چنین فضایی برای کودکان اقدام درستی نیست. به همین خاطر در «اعجوبه‌ها» برخلاف «عصرجدید» خبری از حضور داوران نیست؛ حتی نظرسنجی مردمی به شکل مرسوم نیز وجود ندارد. «اعجوبه‌ها» ترکیبی از تاک‌شو و اجرا خواهد بود. با این اوصاف چیزی به اسم برنده و بازنده وجود ندارد و فقط استعداد‌های بچه‌ها بازتاب داده می‌شود. «اعجوبه‌ها» از هفته جاری وارد مرحله تولید خواهند شد و باید دید که این برنامه در چه زمانی وارد کنداکتور شبکه سه خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها