خرید و تغذیه نهال هلو؛ سرمایه‌گذاریی با عمر طولانی

 

هلو یکی از میوه‌های پرطرفدار محسوب می‌شه که انواع متنوعی مثل دماوندی، آلبرتا، ردتاپ، انجیری، داوودی، پاییزه و ... داره. برای اینکه از برداشت بهترین هلوی ممکن خیالتون راحت باشه، باید از روش تغذیه و کوددهی مناسب اون اطلاع داشته باشین. نکته مهم دیگه در پرورش هلو باکیفیت، خرید نهال هلو از مراکز معتبری مثل نهالستان پالیز هست. این نهالستان، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان کشور به‌حساب میاد و وظیفه تامین انواع نهال برای نهالستان بزرگ ایران رو بر عهده داره.

هلو1

قدم اول؛ تجزیه و تحلیل خاک

اول از همه، قبل از کاشت نهال هلو یا استفاده از هرگونه کود، باید خاک محل رو تجزیه و تحلیل کنید. این کار باعث می‌شه تا اطلاعات کافی در زمینه ویژگی‌ها و کمبودهای مواد غذایی موجود در خاک به‌دست بیارید. تجزیه و تحلیل خاک باید هر 3-4 سال انجام بشه. هیچ دو مزرعه‌ای شبیه هم نیستن و هیچکس نمی‌تونه در مورد روش‌های کوددهی بدون درنظر گرفتن داده‌های آزمایش خاک مزرعه، تجزیه و تحلیل بافت برگ و تاریخچه محصول به شما راهکار بده.

ویژگی‌های درخت هلو

درختان هلو پرخور هستند و در مقایسه با سایر درختان میوه به مواد مغذی زیادی نیاز دارن. قبل از کاشت نهال هلو پیوندی، خیلی از کشاورزان از کود یا کود نیتروژن‌دار استفاده می‌کنن. برای این کار نباید این کود رو به سیستم ریشه نهال اضافه کنید. بعد از کاشت تا وقتی که پوشش گیاهی جدید (شاخه‌ها) به‌اندازه کافی رشد نکرده، هیچ‌گونه کوددهی انجام ندید.

نیتروژن لازم برای درخت هلو چقدره؟

نهال هلو در اولین سال خود به 70 گرم نیتروژن نیاز داره. میزان نیتروژن لازم از سال دوم به بعد، به‌صورت دوره‌ای به 140 گرم، 210 گرم، 454 گرم و 730 گرم می‌رسه. تا سال ششم، هر درخت به‌طور متوسط به 1-2.3 کیلوگرم نیتروژن نیاز داره. به‌طور کلی، نیتروژن رو می‌شه به‌صورت اوره، سولفات آمونیوم یا نیترات آمونیوم اضافه کرد.

در صورت وجود کمبود کلسیم، پرورش‌دهنده هلو ممکنه مقدار معینی نیترات کلسیم هم لحاظ کنه. کشاورز باید مراقب جلوگیری از کوددهی بیش‌ازحد باشه؛ به‌خصوص با نیتروژن که می‌تونه باعث حساسیت درخت نسبت به بیماری بشه. به‌طور متوسط، یک باغ هلو حدود 150-200 کیلوگرم نیتروژن، نیاز داره. تولیدکننده‌ها ممکنه در طول بهار تا اوایل تابستان در یک دوز، فسفر رو هم برای درختای هلو در نظر بگیرن.

هلو2

برای اطلاعات بیشتر درمورد تغذیه مناسب نهال هلو می‌تونید به منابع اینترنتی مثل ویکی‌پدیا، پالیز نهال، ویکی هو (Wiki How) و ... مراجعه کنید. همین‌طور برای استعلام قیمت نهال هلو، گردو، بادام و ... یا خرید نهال بادام و سایر نهال‌ها به وب‌سایت پالیز نهال مراجعه کنید

چند روش ساده برای شناسایی کمبود مواد غذایی در نهال هلو!

استفاده از کود شیمیایی برای پرورش نهال هلو ممنوع!

کود حیوانی ریشه‌دار یا کمپوست سرشار از پتاسیم می‌تونه به‌عنوان جایگزینی برای کودهای شیمیایی در باغ‌های پرورش هلو ارگانیک استفاده بشه. یه پیشنهاد رایج اضافه کردن 10 تا 20 تن کود دامی پوسیده در هکتار در هر یک یا دو ساله. جایگزین دیگه استفاده از کود سبز با اضافه‌کردن یک محصول پوششی به خاک در طول فصل بهاره.

با این حال، این‌ها پیشنهادات استانداردی هستند که نباید بدون انجام تحقیقات دقیق عملی بشن. کنترل مواد مغذی و pH خاک قبل از انجام هر روش کوددهی بسیار مهمه. یکی دیگه از روش‌های موثر برای درک کمبودها و نیازهای درخت تجزیه و تحلیل برگ درخت توی آزمایشگاه هست.

مهم‌ترین نشانه‌های کمبودهای درخت هلو

درک این نکته ضروریه که کمبود مواد مغذی گیاه حتما به معنی کمبود مواد غذایی توی خاک نیست. کمبودهای گیاهی ناشی از عوامل مختلف محیطیه که منجر به ناتوانی در جذب مواد مغذی می‌شه. پس کشاورزها باید قبل از استفاده از هر محلولی برای درختان هلو، آزمایش خاک و شاخ و برگ رو در نظر داشته باشن.

کمبود نیتروژن

یکی از نشانه‌های کمبود نیتروژن، زرد شدن برگ‌های پایینی درخته. در صورت کمبود شدید نیتروژن برگ‌ها قرمز می‌شن. این کمبود، سرعت رشد درخت رو کند می‌کنه و تولید میوه رو هم کاهش میده.

کمبود آهن

درخت‌هایی که از کمبود آهن رنج می‌برن، شروع به ایجاد علائم مشخصه کلروز بین رگبرگی می‌کنن. کمبود آهن می‌تونه به رشد و باردهی درخت هلو لطمه زیادی بزنه.  

کمبود روی

از نشانه‌های کمبود روی، برگ‌های خالدار زرد رنگه. توی این حالت برگ‌های جوان خیلی کوچک‌تر و نزدیک به هم رشد می‌کنن و جوانه‌های برگ‌های جانبی ممکنه موفق به رشد نشن.

کمبود بور

نشانه‌های کمبود بور با کلروز و تغییر شکل در برگ‌های جوان ظاهر می‌شه که در نهایت برگ‌ها رو ازبین می‌بره. بر اثر این کمبود در بیشتر موارد، درخت توانایی تولید میوه رو نداره.

اگه می‌خواید توی باغ یا زمین کشاورزی‌تون نهال هلو بکارید، برای آشنایی با روش‌های این کار، می‌تونید از وب‌سایت پالیز نهال کمک بگیرید. به‌راحتی می‌تونید از این وب‌سایت برای خرید نهال بادام، هلو و ... و همین‌طور استعلام قیمت نهال بادام و بقیه نهال‌ها استفاده کنید.

هلو3

استفاده از گیاهان پوششی در باغ‌های هلو

بعضی از کشاورزها از گیاهان پوششی بین ردیف درخت‌ها استفاده می‌کنن. این کار فواید زیادی داره. گیاهان پوششی می‌تونن با جلوگیری از فرسایش، جمعیت علف‌های هرز را کاهش بدن و ساختار خاک رو حفظ کنن. هم اینکه گیاهان پوششی با حفظ رطوبت خاک باعث کاهش تبخیر می شن و آب بیشتری رو در دسترس درختان هلو قرار می دن.

بیشتر تولیدکنندگان ترجیح می‌دن علف‌هایی مثل گندم و جو یا گیاهانی از خانواده Fabaceae مانند حبوبات و لوبیا رو به‌عنوان گیاهان پوششی به کار ببرن. این گیاهان مزایای زیادی دارن و می‌تونن خاک رو با نیتروژن تقویت کنند. این گیاهان رو می‌شه در بهار یا اواخر تابستان کاشت.

بهترین روش خرید نهال هلو

خرید نهال هلو از مراکز نامعتبر می‌تونه در محصول‌دهی و همچنین مقاومت درخت در برابر بیماری‌ها تاثیر داشته باشه. مراکزی مثل نهالستان پالیز با داشتن متخصصین و مهندسین کشاورزی باتجربه، نهال‌هایی قوی و باکیفیت رو عرضه می‌کنه. برای همین خیالتون بابت میوه‌های تولید شده راحت خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید نهال بادام، گردو، هلو و ... به این مرکز مراجعه کنید. برای استعلام قیمت نهال بادام، هلو و سایر نهال‌های میوه هم فقط کافیه به وب‌سایت پالیز نهال سر بزنید.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها