پرسپولیس باخت تا سوشا مکانی به ویتوریا گیمارش برود

هفته یازدهم لیگ برتر با دیدار پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان آغاز شد و این دیدار مهیج که موقعیت های گل فراوانی در خود دید، در نهایت با یک گل به سود مهمان به پایان رسید تا تیره روزی های گابریل کالدرون و پرسپولیس در فصل نوزدهم و بدون برانکو همچنان ادامه داشته باشد.

پرسپولیس باخت تا سوشا مکانی به ویتوریا گیمارش برود

هفته یازدهم لیگ برتر با دیدار پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان آغاز شد و این دیدار مهیج که موقعیت های گل فراوانی در خود دید، در نهایت با یک گل به سود مهمان به پایان رسید تا تیره روزی های گابریل کالدرون و پرسپولیس در فصل نوزدهم و بدون برانکو همچنان ادامه داشته باشد. در ادامه توجه شما را به نکات ویژه اینبازی جلب می نماییم.

 

 

پرسپولیس که در این بازی گابریل کالدرون و فرشاد احمدزاده را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت، با سیستم ۲-۵-۳ به میدان رفت و در کمال تعجب، شجاع خلیل زاده روی نیمکت نشست تا سید جلال حسینی ۳۷ ساله به طور فیکس در ترکیب سه نفره دفاع پرسپولیس در کنار کنعانی زادگان و انصاری که در این دیدار پر اشتباه ظاهر شد، بازی کند.  بازی در نیمه اول به طور پایاپای پیش می رفت و به طور واضحی، تعطیلات لیگ بر روی کیفیت فنی دو تیم به خصوص پرسپولیس تاثیر منفی گذاشته بود. نکته ویژه نیمه اول، بیرون آمدن بی مورد و خارج از عرف علیرضا بیرانوند از محوطه جریمه بود که بیشتر در نقش دفاع آخر ایفای نقش می کرد؛ او که تمایل زیادی به خودنمایی در مقابل نمایندگان باشگاه ویتوریا گیمارش که برای دیدن بازی اش به ورزشگاه نسبتاً خالی آزادی آمده بودند، داشت مرد فعال نیمه اول بود اما موقعیت تک به تک احمد الجبور بازیکن سرعتی نفت مسجد سلیمان را که با خوش شانسی بیراوند و البته تجربه سید جلال منجر به گل نفتی ها در نیمه اول نشد، می توان به عنوان خطرناک ترین موقعیت بازی در این نیمه قلمداد کرد اگرچه ضربه سر وحید امیری که با اختلاف ناچیز از کنار دروازه سوشا مکانی به بیرون رفت از دیگر صحنه های خطرناک این مسابقه به حاسب می آمد.

 

نفتی ها که در نیمه اول با استراتژی گل نخوردن وارد زمین شده بودند، با عملکرد ضعیف پرسپولیس در نیمه اول و بالا بازی کردن مدافعین آنها، به طمع استفاده از حفره بزرگ پشت مدافعین این تیم در نیمه دوم پای به زمین مسابقه گذاشتند و در ۳ موقعیت که احمد الجبور از کمد آفساید مدافعین پرسپولیس فرار کرد، در گلزنی به تیم سردرگم کالدرون ناکام ماندند به طوری که کالدرون مجبور به تعویض بازیکنان خسته تیمش شد و با ورود امید عالیشاه به زمین جان تازه به حملات پرسپولیس داده شد که مهمترین آن، ضد حمله سریع بازیکنان پرسپولیس، این مهدی ترابی بود که یک گام کم آورد و ضربه او در موقعیت تک به تک به کرنر رفت.  موقعیت خطرناک دیگر این بازی را نیز ترابی از دست داد به طوری که او توپ لو رفته توسط مدافع آخر نفت را قاپید اما با بی دقتی در زدن ضربه آخر آن را به تیر افقی دروازه کوبید تا ضرباهنگ بازی در این دقایق به بالاترین حد خود رسیده باشد چرا که هر دو تیم خواهان رسیدن به گل بودند.

 

سرانجام قفل دروازه ها در دقیقه ۷۶ باز شد و کرنر ارسالی بازیکنان نفت با ضربه سر مهاجم این تیم همراه شد و جاگیری بد بیرانوند و عملکرد ضعیف مدافعین پرسپولیس در ممانعت از ضربه بازیکن نفت باعث شد تا پرسپولیس یک گل ابتدایی از تیمی دریافت کند تا کنون در لیگ نباحته است.

 

پس از این گل کالدرون، سیامک نعمتی و مهدی عبدی را به میدان فرستاد و با تغییراتی، ریتم هجومی پرسپولیس قوی تر شد به طوری که ستاره این مسابقه در ده دقیقه پایانی بدون شک سوشا مکانی بود چرا که او به تنهایی توانست با مهار حداقل ۴ موقعیت بسیار خطرناک بازیکنان پرسپولیس، مانع از فرو پاشی دروازه تیم مهدی تارتار شود. آخرین موقعیت خطرناک این بازی را مهدی عبدی در دقیقه ۹۳ از دست داد و در حالی که در موقعیت تک به تک با دروازه حریف قرار داشت، با ضربه ای محکم و بی دقت آن را به تیر دروازه کوبید تا چهارمین شکست پرسپولیس در هفته یازدهم رقم خورده باشد و اندک هواداران پرسپولیس که در ورزشگاه آزادی حاضر شده بودند با شعار کالدرون حیا کن پرسپولیس رو رها کن، اعتراض خود نسبت به این شکست را به گوش مدیران پرسپولیس رسانده باشند.

 

کالدرون در این دیدار بار دیگر با اشتباهات تکراری فنی دیدار های قبلی تیمش رو به رو شد به طوری که در بازیهای گذشته پرسپولیس به خصوص در بازی این تیم مقابل شاهین بوشهر که با برتری ۵ بر ۰ سرخ پوشان به پایان رسید، به حفره های دفاعی پر تعداد پرسپولیس اشاره کردیم اما به نظر می رسد هنوز چاره ای برای پوشش ضعف مفرط خط دفاعی پرسپولیس اندیشیده نشده وتیم نه چندان مقتدر نفت مسجد سلیمان توانست با یک استراتژی ساده و استفاده مکرر از فضای پشت مدافعین پرسپولیس، به سادگی با بیرانوند تک به تک شود.

 

از دیگر اشتباهات کالدرون در این دیدار می توان به نیمکت نشین کردن امید عالیشاه که بهترین پاسور این تیم در فصل گذشته به حساب می آید اشاره کرد؛ عالیشاه با حضور ۲۰ دقیقه ای خود در انتهای بازی توانست پایه گذار ۴-۵ موقعیت خطرناک پرسپولیس در انتهای بازی باشد. این دیدار بار دیگر ثابت کرد که پرسپولیس ابزار لازم برای اجرای سیستم ۳ دفاع مدرن را مثل استقلال ندارد و شاید بهتر باشد، کالدرون پس از این بیشتر بر روی سیستم های ۴ دفاعه مثل زمان برانکو تمرکز کند چرا که عدم آشنایی بازیکنانی این تیم که در پست پیستون بازی می کنند با شرح وظایف پست خود، باعث خالی ماندن ساختار دفاعی پرسپولیس در مواجهه با ضد حملات حریف می شد.

 

مهدی تارتار که در این دیدار برای اعاده حیثیت و جواب دادن به اتهامات علیه خود در باب وا دادن مقابل تیم محبوبش (پرسپولیس) تیمش را روانه میدان کرده بود، توانست با ارائه یک نمایش تاکتیکی و دل پذیر و به دور از دفاع مطلق، پرسپولیس و کالدرون را غافلگیر کند و نتیجه شجاعت خود در این دیدار را گرفت که اگر فرصت سوزی های احمد الجبور نبودف شاید با نتیجه ای بهتر تهران را ترک می کرد. نفت مسجد سلیمان در کنار سپاهان، تنها تیم بدون شکست لیگ برتر تا اینجای کار محسوب می شوند. نفت با این عملکرد خیره کننده مقابل غول های لیگ برتر، خود را به جمع مدعیان سهمیه آسیا رسانده و به نظر می رسد اگر بتواند ۳ امتیاز لازم در دیدار های آتی را به دست بیاورد به سادگی امکان قرار گرفتن در بین ۴ تیم اول لیگ برتر را دارد.

 

بسیاری از تماشاگران پرسپولیس در پایان این دیدار به شوخی مدعی بودند نمایندگان ویتوریا گیمارش با رصد عملکرد درخشان سوشا مکانی احتمالاً او را به جای بیرانوند به پرتغال ببرند!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها