تیم ملی فوتبال مقابل بحرین استراتژی نداشت

کارشناس فوتبال ایران گفت: در بازی مقابل بحرین تعویض‌ها و استراتژی‌های ویلموتس اشتباه بود.

تیم ملی فوتبال مقابل بحرین استراتژی نداشت

فرشاد کرمی، کارشناس فوتبال در خصوص شکست تیم ملی مقابل بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بیان کرد: از همان ابتدا که هم گروه‌های ایران مشخص شدند و بحرین و عراق در گروه ایران قرار گرفتند، مشخص بود که مقابل این تیم‌ها چه از نظر فنی و چه از لحاظ روحی و روانی مشکل خواهیم داشت. از زمانی که کی روش به تیم ملی آمد این مشکل‌ها کمتر شده بود. درست است که در دوران ویلموتس در برخی از بازی‌ها نتیجه گرفتیم، اما استراتژی خاصی برای مقابله با این تیم‌ها نداشتیم.

تیم ملی فوتبال مقابل بحرین استراتژی نداشت/ دوگانه ویلموتس و کی‌روش اشتباه بزرگی است

در تیم ویلموتس، اصلا استراتژی وجود ندارد

او ادامه داد: زمانی وجود داشت که مدام از کی روش انتقاد می‌کردیم که دفاعی بازی می‌کند و روی ضدحملات برای گلزنی تیم برنامه دارد. این خودش یک استراتژی است، اما در تیم ویلموتس متاسفانه اصلا استراتژی وجود ندارد.  حالا هم خیلی از مواقع به صورت احساسی می‌گوییم که به دنبال فوتبال هجومی هستیم و از فوتبال دفاعی خسته شدیم. این‌ها مسائلی است که برای اهالی فوتبال باید نگران کننده باشد و حالا اولین مشکلی با آن مواجه شدیم، در بازی مقابل بحرین بود که با باخت پشت سر گذاشتیم.

تعویض‌های ویلموتس خوب نبود

کرمی درمورد ارزیابی اش از وضعیت تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: سال‌های سختی در آینده در پیش خواهیم داشت و می‌بینید که تیم فوتبال عراق در گروه ما صدرنشین شده است. هرچند که باید امیدوار باشیم. بحرین در بازی مقابل ما بسیار سازمان یافته بازی می‌کرد. به خوبی قانون پشت توپ قرار گرفتن را رعایت می‌کرد. به خوبی در دفاع حرکت می‌کردند و یارگیری عالی انجام می‌دادند. در بازی مقابل بحرین با یک دفاع چند لایه مواجه شدیم. این یعنی استراتژی! اما ما استراتژی نداشتیم و تعویض‌های مان هم خوب نبود.

آوردن محمدی به زمین باعث تعجب همه بود

کارشناس فوتبال کشورمان درباره عملکرد مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی ایران در این بازی گفت: همه در ایران می‌دانند که بازیکنی مثل مهرداد محمدی احتیاج به فضا دارد. برای همه باعث تعجب بود که وقتی تیم مقابل به شما فضا نمی‌دهد، چرا چنین بازیکنی را به میدان می‌آورید؟ این یکی از اشتباهات ویلموتس بود و زمانی که شما با چنین دفاع فشرده‌ای مواجه می‌شوید، باید راهکار مقابله با آن را هم بلد باشید. در برخی مواقع از بازی ما توپ را به کناره‌ها می‌آوردیم. این کار خوبی است، اما وقتی مهاجم سرعتی به زمین آوردیم، انتقال توپ به کناره‌ها برای ارسال چه معنی دارد؟

تیم ملی فوتبال مقابل بحرین استراتژی نداشت/ دوگانه ویلموتس و کی‌روش اشتباه بزرگی است


در مقابل دفاع بسته استفاده از تاکتیک‌های سنتی ایرادی ندارد

سرمربی تیم فوتبال دانشجویان ایران گفت: به نظر من برخی مواقع تاکتیک‌های سنتی بد نیست و می‌توانستیم به عنوان مثال محمدحسین کنعانی زادگان را از دفاع به حمله منتقل کنیم  تا جواب بدهد. وقتی با دفاع بسته مواجه می‌شوید، استفاده از تاکتیک‌های سنتی در چنین مواقعی به نظر من ایرادی ندارد. نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم، صحبت و تعریفی است که برخی کارشناسان از بازی کردن سردار آزمون در پُست شماره ۱۰ می‌کنند. این کار را می‌توان مقابل تیم‌هایی مثل کامبوج و هنگ کنگ انجام داد چرا که فضای زیادی در این بازی‌ها خواهیم داشت. اما مقابل بحرینی که بسته بازی می‌کند، این کار اشتباه است و بهتر بود، سردار نوک خط حمله بازی می‌کرد. ویلموتس فکر می‌کرد همین که مهاجم و چند وینگر در بازی بگذارد کافی است.     

بازیکن بازیساز در فوتبال ایران وجود ندارد و کی‌روش به خوبی این را درک کرده بود

کرمی با اشاره به نبود بازیکن بازیساز در تیم ملی گفت: زمانی می‌توانیم بازیساز در تیم قرار بدهیم که او در سطح بالایی باشد. مثل ژاوی و دیگر بازیکنان بزرگ ایرانی که در این پست قبلا بازی کردند. این بازیکن باید بتواند حرکات ترکیبی با مهاجم‌ها انجام دهد که در حال حاضر چنین بازیکنی نداریم و باید با واقعیت کنار بیاییم. این که فکر کنیم حتما باید بازیکن بازیساز در تیم داشته باشیم، اشتباه است. هافبک‌های بزرگ ما در تیم ملی مثل امید ابراهیمی، علی کریمی و دیگران، بازیکنان تخریبی هستند. یکی از دلایلی که کی‌روش به بازی دفاعی و استفاده از ضد حملات روی آورده بود، اشراف بر این موضوع بود و نتیجه این استراتژی غلط را در بازی مقابل بحرین دیدیم.

ممکن است بُرد پُرگل مقابل کامبوج  به دادمان برسد

او ضمن اشاره به کار سخت سخت ایران برای صعود از این گروه اظهار کرد: به جر تیم‌های اول هر گروه، تیم‌های برتر دوم هم می‌توانند راهی مرحله بعد شوند. حالا ممکن است همان بازی پُرگل مقابل کامبوج روز آخر به دادمان برسد. گل‌های زده در این مرحله بسیار مهم است که کسی به این موضوع اشاره نکرد.

تیم ملی فوتبال مقابل بحرین استراتژی نداشت/ دوگانه ویلموتس و کی‌روش اشتباه بزرگی است

تقابل هواداران کی‌روش و ویلموتس اشتباه بزرگی است

کارشناس فوتبال ایران درمورد دوگانه کی‌روش و ویلموتس که در بین هواداران این دو مربی در فوتبال ایران شکل گرفته است، گفت: این اشتباه بزرگی است که ما در حال انجام آن هستیم. نباید کاری به این موضوع داشته باشیم. ما باید به تفکرات این دو مربی بزرگ نگاه کنیم و ببینیم کدام یک به درد تیم ملی می‌خورد. همه باید طرفدار تیم ملی باشیم و اسم‌ها را کنار بگذاریم. البته به نظر من با توجه به وضعیتی که داریم، بازی دفاعی و استفاده از ضد حملات را با فوتبال کشورمان هماهنگ‌تر می‌دانم. غالب فوتبال ایران در تیم‌های پایه و امید، بر مبنای استفاده کردن از بازی روی زمین نیست. حتی تیم‌های بالای جدولی لیگ برتر هم بازی مستقیم را در دستور کار خود قرار می‌دهند و رو به بازی هجومی و مالکانه نیاوردند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها