ماجراهای بردهای نوروزی تیم ملی با برانکو و کی‌روش/ عیدانه امیر بهتر از اسکوچیچ و دایی

امیر قلعه‌نویی در حالی دیدارهای نوروزی تیم ملی را پشت سر گذاشت که کارنامه‌اش در این عرصه بهتر از مردانی همچون علی دایی و دراگان اسکوچیچ بود.

ماجراهای بردهای نوروزی تیم ملی با برانکو و کی‌روش/ عیدانه امیر بهتر از اسکوچیچ و دایی

تیم ملی فوتبال کشورمان که حالا امیر قلعه‌نویی را به‌عنوان سرمربی جدید و جانشین کارلوس کی‌روش بالای سر خود می‌بیند، در ایام نوروز به میدان رفت و دو مسابقه برابر روسیه و کنیا برگزار کرد. دیدار‌هایی که البته نمی‌تواند ملاک سنجش قدرت واقعی و نقاط ضعف اصلی این مجموعه برای حضور در جام ملت‌ها باشد و خود قلعه‌نویی بهتر از هر کس دیگری می‌داند این تیم تا رسیدن به حد و اندازه یکی از مدعیان قهرمانی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ فاصله زیادی دارد و این فاصله باید با دیدارهای تدارکاتی مناسب، انتخاب دقیق ملی‌پوشان و اتخاذ تدابیر تاکتیکی مؤثر رفع شود. بازی کردن تیم ملی در ایام نوروز اتفاق تازه‌ای نیست و طی سالیان اخیر به دفعات شاهد آن بوده‌ایم. حتی گاهی اوقات همین دیدارها سرنوشت فوتبال ما و برخی مربیان را به طور کامل عوض کرده است. امیر قلعه‌نویی در حالی دیدارهای نوروزی تیم ملی را پشت سر گذاشت که کارنامه‌اش در این عرصه بهتر از مردانی همچون علی دایی و دراگان اسکوچیچ بود.

 

برد‌های فراموش‌نشدنی

 تیم ملی فوتبال کشورمان در دو برهه با پیروزی‌های ارزشمند و فراموش‌نشدنی که در خلال تعطیلات نوروز به دست آورد، حضور خود در پیکارهای جام‌جهانی را تا حد بسیار زیادی مسجل کرد. این اتفاق اولین مرتبه در عید سال ۱۳۸۴ به وقوع پیوست. ما در نوروز آن سال ابتدا ژاپن را با نتیجه دو بر یک در تهران شکست دادیم و پس از آن نیز کره شمالی را با دو گل در پیونگ‌یانگ بردیم تا شاگردان برانکو ایوانکوویچ در آستانه رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۶ قرار بگیرند و در نهایت نیز این مهم را رقم بزنند.

۱۲ سال پس از آن، تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش نیز توانست در نوروز ۱۳۹۶ دو پیروزی ارزشمند با نتیجه مشابه یک بر صفر مقابل قطر و چین به دست آورد و بخش اعظمی از مسیر راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را طی کند. برد‌هایی که هنوز هم خاطرات خوشی از آنها در یاد اهالی فوتبال باقی مانده است و باید ببینیم چه زمانی دوباره چنین پیروزی‌هایی تکرار خواهد شد.

 

خاطرات تلخ دایی

 هرچقدر عید نوروز و پیروزی‌های شیرین آن برای برانکو و کی‌روش ارزشمند و ماندگار است، دیدار‌هایی که تیم ملی در خلال تعطیلات سال نو همراه با علی دایی تحت عنوان سرمربی انجام داد خاطره‌های بسیار تلخی را برای شهریار به یادگار گذاشته است. علی دایی که اسفند ماه سال ۱۳۸۶ به‌عنوان سرمربی تیم ملی برگزیده شد، در روزهای ابتدایی و تعطیلات نوروزی سال ۱۳۸۷ طی دیداری دوستانه با یک گل در منامه مسابقه را به بحرین واگذار کرد تا اولین مسابقه رسمی‌اش در قالب سرمربی برای تیم ایران با ناکامی همراه شود. دایی اواسط نوروز همان سال در کویت نیز با این تیم به تساوی دو بر دو رسید تا انتقادات کارشناسان را در پی داشته باشد. البته بدون شک یکی از بدترین اتفاقات دوران مربیگری علی دایی نوروز سال ۱۳۸۶ رقم خورد؛ جایی که ما در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۲ بر یک مغلوب عربستان شدیم و علی دایی فردای همان روز از هدایت تیم ملی ایران برکنار شد.

 

حکم اخراج اسکوچیچ

 اگرچه دراگان اسکوچیچ توانست تیم ملی ایران را به جام جهانی ۲۰۲۲ برساند اما نتوانست در این مسابقات روی نیمکت ما بنشیند و کاملاً مشخص است که اولین و مؤثرترین قدم برای اخراج او در نوروز سال گذشته برداشته شد. قدمی که البته خود اسکوچیچ هم در برداشتن آن سهیم بود چون تیمش با گام‌های لرزان وارد میدان شد. تیم ملی عید نوروز سال ۱۴۰۱ دو بازی تشریفاتی برابر کره‌جنوبی و لبنان در چهارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی داشت؛ ما در سئول با ارائه نمایشی کاملاً ضعیف مغلوب کره‌ای‌ها شدیم و پیروزی مقابل لبنان در مشهد هم چاره کار سرمربی کروات نشد و کلنگ برکناری دراگان اسکوچیچ از همانجا بر زمین زده شد و سرانجام شهریور ماه سال گذشته او را کنار گذاشتند تا کارلوس کی‌روش دوباره برگردد و البته این بار برخلاف مرحله اول سرمربیگری خود در ایران، کارنامه موفقی نداشته باشد.

 

 استارت امیر

 اگرچه حریفان تیم ملی در نوروز امسال اصلاً تیم‌های مقتدر و دردسرسازی نبودند اما به هرحال نباختن به آنها برای امیر قلعه‌نویی در آغاز دومین مرحله سرمربیگری خود در تیم ملی اتفاق مثبتی محسوب می‌شود و از این بابت شرایط بهتری همراه با تیم ملی در دیدار‌های نوروزی در قیاس با دوران اسکوچیچ و علی دایی داشت.

روسیه در حالی با ما مساوی کرد که انصافاً ایران نیمه دوم تیم برتر میدان بود و کنیا هم با وجود اینکه نشان داد ما در ساختار دفاعی خودمان مشکل داریم اما در نهایت مغلوب ایران شد. امیر حالا بهتر از هر کس دیگری می‌داند در ادامه راه باید با حریفان قدرتمند‌تری مسابقه بدهد و البته تیم خودش هم بازی به بازی قوی‌تر شود در غیر این صورت در جام ملت‌های آسیا خبری از موفقیت نخواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها