فرهنگ و تمدن قوم تالش برای سایر اقوام ایرانی مدل‌سازی شود

استاد علوم سیاسی و عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا با تاکید به لزوم مدلسازی فرهنگ و تمدن قوم تالش برای سایر اقوام ایرانی، گفت: « ایرانشهری» نماد فرهنگ و تمدن، خدمت به آسایش و آرامش جهانی بوده و هرگز نسل کشی نکرده است.

فرهنگ و تمدن قوم تالش برای سایر اقوام ایرانی مدل‌سازی شود

 

ابوالفضل بهشتی، ۲۰ اسفندماه در همایش بین‌المللی تالش در آینه تاریخ و فرهنگ ایران، با بیان اینکه تالش در پهنای کهن تاریخ و افتخار ایران است، اظهارکرد: تالش تنها نقطه‌ای در ایران است که هیچگاه زیر سلطه بیگانگان نرفته که به آن نقطه قلعه رودخون یا قلعه رودخان می‌گویند.

وی با تاکید به لزوم مدلسازی فرهنگ و تمدن قوم تالش برای سایر اقوام ایرانی، افزود: ایران کشور بی‌همتا بوده که به جهان کمک رسانده، تمدن‌سازی کرده و آرامش داده است، در حقیقت ایران دولت فرهنگ است یعنی تیره‌های ایرانی با زیبایی خودشان با سنت‌ها و گویش‌های خود این کشور را به‌وجود آوردند و هر حاکمیتی که می‌آید اگر این خانه زیبا را به خوبی محافظت نکند مورد نفوذ بیگانگان قرار می‌گیرد، در طول تاریخ هرگاه حاکمیت خوب بودند از این جغرافیای سیاسی بسیار غنی محافظت کردند و آرامش را به جهان آوردند.

عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا با بیان اینکه در افغانستان، خلیج فارس و منطقه آذربایجان شمالی تنش وجود دارد، گفت: دالان تورانی ناتو تلاش می‌کند آن را به یک جغرافیای سیاسی تقلبی تبدیل کند، این مدلسازی تالش شناسی می‌تواند مانعی برای دشمنان باشد.

بهشتی با بیان اینکه برای نخستین بار می‌خواهیم به ایرانشهری برگردیم، تصریح کرد: اقوام مختلف ایرانی در کنار همدیگر ایران و فرهنگ ایرانی را غنی می‌کنند، لباس‌ها، سنت‌ها و فرهنگ‌ها همه در ایرانشهری و در غنی بودن ایرانشهری تأثیر گذار بودند، ایرانشهری، ایران در جهان و جهان در ایران در تاریخ تمدن‌سازی نشان می‌دهد، فرهنگ ایران سازی ترکیبی از فرهنگ‌ها و قومیت‌ها است؛ از فرهنگ‌های زیبایی که با همدیگر کمک کردند و همبستگی ملی را به‌وجود آوردند، همبستگی ملی را به جهانیان ارائه کردند و به آنها آرامش، فرهنگ زیبا و تمدن دادند و مدلسازی کردند.

وی با تاکید بر اینکه از قوم تالش یک مدل بسازید و این مدل می‌تواند برای فرهنگ‌های دیگر و اقوام دیگر الگو باشد، گفت: مدلسازی فرهنگ و تمدن قوم تالش برای الگوسازی سایر اقوام ایرانی که می‌تواند ایرانشهری که نماد فرهنگ، تمدن و خدمت به آسایش و آرامش جهانی است تداوم یابد، زیرا ایرانشهری هرگز نسل کشی نکرده و دست به کارهای ستمگری نزده است.

استاد علوم سیاسی با اشاره به پیشینه تاریخی ستمگری که به جزیره العرب متحمل شده بود، خاطرنشان کرد: در زمان پادشاهی ساسانیان که در برابر ستمگری‌ها ایستادگی می‌کردند، آن‌ها از پادشاه ساسانی خواستند برای نجات به آنجا لشکرکشی کند و در زمان ساسانی ارتشی از تالش‎‌ها و آذری‌ها به جزیره العرب فرستاده شد چون این ستم برای ایرانیان غیرقابل تحمل بود.

بهشتی با اشاره به تلاش یمنی‌ها در غزه، افزود: یمنی‌ها بر علیه ستمگران امروز تلاش می‌کنند تا جلوی ستم و وابستگی به آمریکا را بگیرند.

وی افزود: امروز جهان می‌بیند که یمنی‌ها چقدر به فلسطین کمک می‌کنند و این نشان می‌دهد تالش‌ها و آذری‌ها در آنجا سکونت پیدا کردند، درست تاریخ تکرار می‌شود و در غزه یمنی‌ها با جان و دل می‌جنگند و این وحشت را در دل دشمن از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه بوجود آوردند؛ امروز دشمنان قصد دارند با جولان دادن و ایجاد تشنج در بین اقوام مختلف تفرقه ایجاد کنند تا به اهداف خود که سلطه و ایجاد ظلم و ستم است، دست یابند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها