تهیه دایره‌المعارف از مفاهیم ابداعی رهبر معظم انقلاب

یکی از هنرهای بزرگ رهبر معظم انقلاب در حوزه نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی استفاده خاص از برخی مفاهیم است، به این معنا که مفاهیمی که به طور متداول به کار برده می‌شود، به عنوان معنای جدید و متناسب با شرایط و مسائل زمانه به کار می‌برند که برای نمونه می‌توان به کلمه «فتنه» اشاره کرد، فتنه کلمه‌ای روشن در ادبیات دینی و آیات قرآن، تعابیر معصومین و حتی در ادبیات معاصر ما است، اما وقتی رهبر انقلاب عنوان فتنه را پس از اتفاقات سال ۸۸ به کار بردند، از این مفهوم‌سازی یک الگودهی و جهت‌سازی معنایی را القا کردند.

تهیه دایره‌المعارف از مفاهیم ابداعی رهبر معظم انقلاب

اسماعیلی، وزیر ارشاد: تلاش کرده ایم دائره‌المعارفی از مفاهیمی که رهبر معظم انقلاب برای اولین بار ابداع کردند تهیه کنیم / در حدود ۵۰ کلمه جمع آوری شده؛ از جمله «ناتوی فرهنگی» و «اقتصاد مقاومتی»

محمدمهدی اسماعیلی گفت: ادبیات جوانان پیش برنده است و در مقابل ادبیات محافظه‌کاری قرار دارد و این باعث می‌شود جوانان با دقت از آرمان‌های انقلاب دفاع و دستاوردهای آن را روایت کنند و در عین حال جلوی روایت‌های نادرست را بگیرند و با تیغ تیز انتقاد از نارسایی‌ها صحبت ‌کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه یک‌شنبه(۲۵مهرماه) با حضور در نشست مجازی «نقش جوانان به عنوان پیشگامان نهضت تبیین در اندیشه مقام معظم رهبری» که به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در کنار همه وظایف و مسئولیت‌هایی که رهبر معظم انقلاب در رهبری امت اسلامی دارند، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ایشان تبحر بالا در حوزه استخدام مفاهیم جدید است. از این رو می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های رهبر انقلاب به کارگیری مفاهیم جدید و بلند برای سیاست‌گذاری‌های کلان و استراتژیک است.

وی ادامه داد: با جمعی از دوستان خود در سال‌های قبل تلاش کردیم مفاهیم ابداعی رهبر معظم انقلاب را جمع‌آوری و دائره‌المعارفی از مفاهیمی که ایشان برای اولین بار ابداع کردند تهیه کنیم، منظور از مفاهیم ابداعی کلماتی است که قبل از بیان ایشان این ترکیب مفهومی را کسی به کار نبرده است که در حدود ۵۰ کلمه در این دائرالمعارف جمع آوری شد که از جمله آنها می‌توان به «ناتوی فرهنگی» یا «اقتصاد مقاومتی» اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از هنرهای بزرگ رهبر معظم انقلاب در حوزه نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی استفاده خاص از برخی مفاهیم است، به این معنا که مفاهیمی که به طور متداول به کار برده می‌شود، به عنوان معنای جدید و متناسب با شرایط و مسائل زمانه به کار می‌برند که برای نمونه می‌توان به کلمه «فتنه» اشاره کرد، فتنه کلمه‌ای روشن در ادبیات دینی و آیات قرآن، تعابیر معصومین و حتی در ادبیات معاصر ما است، اما وقتی رهبر انقلاب عنوان فتنه را پس از اتفاقات سال ۸۸ به کار بردند، از این مفهوم‌سازی یک الگودهی و جهت‌سازی معنایی را القا کردند.

اسماعیلی یادآور شد: بعد از تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد فتنه شاهد یک مرزبندی سیاسی هستیم و کسانی که از این پس از همین عنوان استفاده کنند، معلوم است چه نگاهی به اتفاقات سیاسی سال ۸۸ دارند و کسانی هم که به کار نمی‌برند معلوم است که دارای یک نگاه متفاوت هستند. در کنار این عبارت می‌توان کلمه بصیرت و نفوذ را هم اضافه کرد.

وی افزود: خوشبختانه ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی با این مفاهیم ارتقا پیدا کرد و همه اینها به خاطر احاطه رهبر معظم انقلاب به تاریخ اسلام، ادبیات فارسی و عرب و اشراف به تحولات تاریخی است که کمک کرده بتوانند مفاهیم را هم در معنای جدید و هم خلق مفهوم جدید داشته باشند.

گام دوم انقلاب اسلامی خلق یک مفهوم جدید از سوی رهبر انقلاب بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: رویکرد جدیدی که رهبر معظم انقلاب با استفاده از هوشمندی خودشان در ادبیات گفتمان انقلاب اسلامی داشتند تعبیر گام دوم انقلاب در آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی بود که خلق یک مفهوم جدید کردند. در گام دوم انقلاب با یک فاصله‌گذاری میان مسائل چهل سال اول انقلاب با مسائل و مواردی که در دوره بعد از چهل سال قرار است اتفاق بیفتد مرز‌گذاری صورت گرفت، از این رو وقتی می‌گویند گام دوم همه می‌دانند پایان چهل سال اول انقلاب و ورود به یک بازه تاریخی جدید از انقلاب است.

اسماعیلی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب که به عنوان مانیفست آغاز دوره جدید انقلاب اسلامی است، یکی از مهم‌ترین مفاهیم یعنی کلمه تحول را در موضوعات مختلف به کار بردند، ایشان با همین فضای گفتمان‌سازی، فضای ساختاری و تحول گفتمانی را در بخش حکمرانی کشور پایه‌گذاری کردند، برای نمونه در طلیعه گام دوم تحول مهمی در دستگاه قضایی رخ داد، در مقایسه قبل و بعد از اسفند ۹۷ شاهد یک نقطه عطف در دستگاه قضا هستیم که سعی می کند اصول جدید انقلاب اسلامی را با یک بازخوانی و خوانش دوباره از آرمان‌های انقلاب اسلامی آغاز کند.

وی بیان کرد: همین مفهموم حکمرانی را در انتخابات مجلس شاهد بودیم و یک مجلس انقلابی بر روی کار آمد، همین مفهوم درانتخابات ریاست جمهوری هم پایه‌گذار تشکیل یک دولت مردمی متکی به آرای قاطع مردم در دولت سیزدهم شد، این فرآیند را رهبر معظم انقلاب در چارچوب یک گفتمان و نظریه مشخص از حوزه مفهوم‌سازی تا عمل و اجرا، با اشراف و مدیریت نشان دادند و در سه سال اخیر می‌توان یک پوست‌اندازی دوباره در ساختار و مدل حکمرانی جمهوری اسلامی مشاهده کرد.

تحول و جوانان دو واژه مهم در بیانیه گام دوم انقلاب هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در این گفتمان‌سازی توجه به نقش‌آفرینی جوانان را شاهد هستیم، در این گفتمان بیشترین توجه به تاثیرگذاری جوانان است و یکی از بیشترین لغات تکرار شده در بیانیه گام دوم انقلاب کلمه جوانان و میدان‌داری آنان است و حتی شاهد هستیم این بیانیه با سلام به جوانان به پایان می‌رسد.

اسماعیلی ادامه داد: کلمه تحول به عنوان کلیدواژه گام دوم انقلاب با پرچمداری جوانان است. امروز بار اصلی در مجلس برعهده جوانان است و در دولت هم همین امر صدق می‌کند. رهبر معظم انقلاب بارها ویژگی های دولت جوان را تشریح کردند و گفتند منظور از دولت جوان داشتن یک رئیس دولت ۳۰ساله نیست بلکه عمده کارگزاران این دولت باید از جوانان یا کسانی باشند که روحیه جوان دارند و همین امر مبنای مطالبه مردم برای تشکیل دولت جدید برای حکمرانی جمهوری اسلامی شد.

وی خاطرنشان کرد: هریک از این تحولات در حوزه ساختاری به شکل معناداری اعتماد عمومی را بالا برده است. در همین دستگاه قضا در بهمن ۹۷ مردم اعتماد پایین نسبت به دستگاه قضا داشتند و امروز این اعتماد چندین برابر افزایش پیدا کرده است و مهم‌ترین نشانه آن همین نکته است که رئیس دستگاه قضا که عمدتا به خاطر تسلط در حوزه اجرای قوانین خوشایند بسیاری نیست و اغلب در افکار عمومی چهره محبوبی نیست با بالاترین آرا از سوی مردم، رئیس دولت می‌شود و این نشان می‌دهد که فضای مطالبه چقدر قوی بوده و دولت هم حتما باید به این آرمان بلند در حوزه حکمرانی وفادار باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: نکته دیگر در موضوع پرچمداری جوانان، پرچمداری آنان در مدیریت تحولات جمهوری اسلامی هم در عرصه حکمرانی و هم مدیریت اجرایی و قضایی و همچنین میدان‌‎داری در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی است، امروز در مقوله انقلاب اسلامی و دستآوردهای آن با یک فضای مه‌آلود روبه رو هستیم و مجموعه امپریالیسم خبری با یک جنگ نابرابر در عرصه فرهنگی شرایطی به وجود آورده است که مردم نسبت به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی و قدرت دین برای آبادانی دنیا و آخرت دچار تردید شوند.

مفهوم آزادی بیان در جمهوری اسلامی اوج گرفته است

اسماعیلی اظهار کرد: یکی از نکات مهم در پیشگامی جوانان در عرصه تبیین این است که ادبیات جوانان پیش برنده است و در مقابل ادبیات محافظه‌کاری قرار دارد و این باعث می‌شود جوانان با دقت از آرمان‌های انقلاب دفاع و دستاوردهای آن را روایت کنند و در عین حال جلوی روایت‌های نادرست را بگیرند و با تیغ تیز انتقاد از نارسایی‌ها صحبت ‌کنند.

وی یادآور شد: موقعیت امروز جمهوری اسلامی بازنگری، تبیین دستاوردها و بیان شفاف و بدون محافظه کاری از نارسایی‌ها است. از این رو شاهد اوج‌گیری مفهوم آزادی بیان در جمهوری اسلامی هستیم، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما این موضوع را در برنامه‌های خود لحاظ کرده ایم و رئیس محترم جمهور نیز در مجلس ذیل بندهای مختلف به این موضوع اشاره داشتند، رهبر معظم انقلاب هم در سلسله بحث‌های خود به تامین آزادی اشاره دارند یعنی اینکه همه مسئولین در حوزه‌های مختلف، میدان‌داری تبیین جوانان را بپذیرید و فضای تعمیق این جهاد تبیین را فراهم کنند و در کنار این از تیغ تیز نقد وضعیت موجود و عبور از محافظه کاری آن نهراسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اینکه بتوانیم فضای تحولی را نمایندگی کرده و تحول را در حوزه حکمرانی و نظری پیش ببریم، نیازمند تامین شرایط برای بیان آزاد و منصفانه دیدگاه‌های جوانان در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها