جلالی زاده نماینده ادوار اهل تسنن در گفتگو با مستقل:

رئیسی باید با شجاعت گام بردارد

جلالی زاده میگوید: به هر صورت رئیسی باید با شجاعت گام بردارد. به نظر من رئیسی میتواند مشکلات گذشته را حذف کند و راهکارهای بهتر و امروزی‌تر و منطقی‌تر انتخاب کرده و از کارشناسان مختلف استفاده کند. اگر رئیسی مانند روحانی رفتار کند و نسبت به مسائل بی‌تفاوت باشد مسلما فضای بدتری ایجاد خواهد شد.

رئیسی باید با شجاعت گام بردارد

گفتگو از امیرحسین جعفری/خبرنگار

 

استقرار کابینه سیزدهم با پیک جدید و قتل عام کرونا همراه شده است، در کنار این معضل بزرگِ امروز جامعه ایران، مشکلات اساسی و لاینحل چندین ساله‌ای وجود دارد که هنوز به نقطه‌ی صفر بازگشت از بیراهه هم نرسیده‌ است، همچون بحران‌های محیط زیستی و خشکسالی، کمبود برق، آلودگی هوا و کمبود منابع مالی و کسر بودجه و البته افول اخلاق عرفی که خود به مراتب می‌تواند خطرناکتر از هر بحرانی باشد. هر یک از این مصائب برای شکست یک دولت‌ کفایت می‌کند، اما دولت رئیسی به جهت دارا بودن حمایت راس نظام و همراهی و یکدستی قوای دیگر دارای مزیت‌ مطلق است. با این حساب اگر فشار تحریم‌ها افزایش نیابد و همچنین مُسَکن‌های موقت در ایجاد آرامش جامعه، موثر عمل کند؛ می‌توان امیدوار بود تیم اقتصادی رئیسی چشم‌اندازها را بهبود بخشد و با انضباط مالی و قاطعیت اجرایی، جامعه را به ثبات برساند. در هر حال این دولت در ماه آینده به طور کامل مستقر شده و باید کار اجرایی سنگینی را بر عهده بگیرد که چالش‌های زیادی نیز در پی آن وجود دارد.

به جهت بررسی ترکیب دولت سیزدهم گفتگو کردیم با جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت که مشروح آن را می‌خوانیم:

 

دولت رئیسی با شعار دولت فراجناحی و اکنون با عنوان دولت وفاق ملی در حال تکمیل کابینه‌ی خود است، تحلیل شما از ترکیب دولت رئیسی چیست؟ چقدر سهم‌خواهی مجلس و اصولگرایان در آن مشخص است و تا چه حد نظر شخصی رئیسی بوده است؟

 

کسی از آقای رئیسی انتظار این را ندارد که کابینه‌ی خود را با اصلاح‌طلبان تشکیل دهد و به هر صورت فکر و نگرش آقای رئیسی مشخص است و انتظار هم این است که چون از طرف اصولگرایان حمایت شده افراد اصولگرا را حمایت کند، اما آقای رئیسی از آغاز اعلام کرد کابینه‌اش فراجناحی است و اینجا این بحث پیش می‌آید که آیا آقای رئیسی می‌تواند به حرف‌هایش عمل کند یا خیر و یک نگاه فراجناحی فارغ از اصولگرایان داشته باشد؟ اما من فکر نمی‌کنم حامیان و اطرافیان رئیسی اجازه دهند ایشان در چینش کابینه مستقل باشد و به هر صورت هر کسی را که خودش بخواهد معرفی کند مسلما دخالت‌ها در پشت پرده وجود دارد و اصولگرایان به سهم‌خواهی می‌پردازند، و هر تشکلی از اصولگرایان انتظار دارد که آقای رئیسی امتیاز و سهم بیشتری به آن‌ها بدهد. اما آنچه که مهم است به‌نظر من معرفی افرادی است که این افراد نگاه ملی داشته باشند و از نظر تجربه و توان و تخصص در سطح بالایی باشند و در چنین وضعیتی به هر صورت می‌توانند تا حدودی موفق باشند. اما اگر قرار باشد که کابینه، کابینه‌ی هماهنگی نباشد طبعا به ضرر آقای رئیسی تمام خواهد شد. رئیسی باید موضع‌گیری‌ها و برنامه‌های خودش را مدنظر داشته باشد و کابینه‌ای را انتخاب کند که قائل به این محورها باشد. اینکه هر وزیری ساز خود را بزند مسلما آقای رئیسی موفق نمی‌شود.

 

در حوزه وزارت خارجه نام امیرعبداللهیان مطرح است. با توجه به اینکه او با تیم ظریف نیز کار کرده بود، تحلیل شما از وزارت خارجه دولت رئیسی چیست؟

 

دو وزارت خانه خیلی مهم است؛ وزارت خارجه و وزارت کشور. رئیس جمهور به‌نظر من باید چیرگی لازم را در انتخاب این وزرا داشته باشد و وزیرانی را انتخاب کند که مسائل سیاسی و مدیریت دیپلماسی را بشناسند و از طرف دیگر در وزارت خارجه از مقبولیت برخوردار باشد. وزیر خارجه در هر کشوری نباید به سود یک جناح کار کند زیرا هماهنگ کننده سیاست‌های کشور در برابر کشورهای خارجی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و تغییر نگاه‌هاست. کسی که به عنوان وزیرخارجه معرفی می‌شود اگر فقط به سود جناح خاصی کار کند و نگاه ملی نداشته باشد موفق نمی‌شود.

 

در بحث کارآمدی دولت صحبت زیادی به‌ خصوص درباره دولت روحانی می‌شد که نهاد دولت دچار بحران ناکارآمدی شده است. این روش در دولت رئیسی ادامه پیدا می‌کند یا اصلاح خواهد شد؟

 

هر مدیری باید از گذشتگان خودش تجربه بیاموزد یعنی از روندها و پیشرفت‌ها و شکست‌ها عبرت بگیرد. اگر قرار باشد رئیسی مثل روحانی رفتار کند قطعا وضعیت بدتر می‌شود چون با بحران‌های جدی از جمله کرونا، کمبود آب، معضل محیط زیست، بیکاری و... مواجه هستیم و آقای رئیسی هم نباید آن رویه را ادامه دهد. به نظر من رئیسی باید مشکلات گذشته را حذف کند و راهکارهای بهتر و امروزی‌تر و منطقی‌تر انتخاب کرده و از کارشناسان مختلف استفاده کند و به هر صورت با شجاعت گام بردارد. اگر رئیسی مانند روحانی رفتار کند و نسبت به مسائل بی‌تفاوت باشد مسلما فضای بدتری ایجاد خواهد شد.

 

 رئیسی در آغاز کار خود با چه بحران‌های مشخصی رو به رو خواهد شد؟

 

به هر صورت بحران‌های زیادی وجود دارد از جمله بحران کرونا که در کشور در حال قتل عام است و مسئولین نتوانسته‌اند در مقابل کرونا تصمیمات لازم را اتخاذ کنند که این امر یکی از مشکلات مهم سر راه رئیسی است. ایشان باید روی حل این بحران متمرکز شود و بحث بیکاری جوانان و ناهنجاری‌های اجتماعی و بحران آب و محیط زیست و به هر صورت بحث برجام نیز هست که باید روابط کشور با دیگر کشورها حل شود. آقای رئیسی می‌تواند با تعادل و عدالت دولت خود را پیش ببرد.

 

نکته آخر

به نظر من مردم امروز  مردمانی خسته و افسرده و ناامیدند یعنی مردم انتظار بشارت و نوید و امید و شادابی را دارند به هر صورت مردم بعد از ۴۳ سال از انقلاب و چندین دوره از انتخابات ریاست جمهوری با وعده وعیدهای زیادی مواجه شده‌اند و چون آن‌ها برآورده نشده ناامید شده‌اند. اگر آقای رئیسی بتواند امید را به مردم برگرداند و با چند کار اساسی از جمله رفع گرانی و تورم بتواند به طور موقت هم که شده ثبات و آرامشی برقرار کند، می‌تواند شور و نشاط را به جامعه بازگرداند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها