رضا خندان:

برای دستور بازگشت نسرین ستوده به زندان توضیحی ندادند

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، عصر چهارشنبه ۱۲ آذر و پس از ۲۵ روزمرخصی به زندان بازگشت. او ۱۷ آبان به مرخصی استعلاجی آمده و چند روز بعد تست کرونایش مثبت اعلام شده بود.

برای دستور بازگشت نسرین ستوده به زندان توضیحی ندادند

گفتگو از مرضیه حسینی

 به رغم عدم بهبودی، دادسرا با تمدید مرخصی درمانی نسرین ستوده موافقت نکرد و او در حالی که به ادامه روند درمان نیاز داشت، به زندان قرچک بازگشت. او گفت در طول مدت مرخصی به دلیل ابتلا به کرونا، امکان در آغوش گرفتن فرزندانش را نداشته است. هم‌زمان با بازگشت ستوده به زندان قرچک، نهادهای حقوق بشری از جمله کانون بین‌المللی وکلا، کمپین حقوق بشر در ایران، موسسه پن آمریکا و مرکز حقوق بشر والنبرگ، طی نامه‌ای خواستار لغو حکم زندان او و برطرف کردن منع دوساله سفر همسر او شدند. پیشتر نیز ۳۸ نفر از نمایندگان پارلمان آلمان در فاصله مرخصی این حقوقدان ۵۷ ساله، نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشته و خواستار آزادی او شده بودند. بازگشت نسرین ستوده به زندان اوین در حالی است که عفو بین‌الملل هم با استقبال از مرخصی او، خواستار آزادی بدون قید و شرط این فعال حقوق بشری شده بود.

نسرین ستوده به دلیل بر عهده گرفتن وکالت متهمان سیاسی و فعالان حقوق زن، با  اتهاماتی چون «تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «ضدیت با مجازات اعدام» به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که طبق قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال آن قابل اجراست. نسرین ستوده از سال ۹۷ و پس از دفاع از یکی از معترضان به حجاب اجباری در زندان است.

رضاخندان، همسر نسرین ستوده در گفتگو با مستقل درخصوص بازگشت او به زندان توضیح می دهد.

چه شد که خانم ستوده به زندان برگشتند؟ مرخصی ایشان در ابتدا چند روزه بود؟

ازابتدا مشخص نبود که مرخصی ایشان چه مدت است، البته این زمزمه ها بود که به اسم مرخصی، ایشان را کلا از زندان خارج کنند، یعنی اسم این اقدام آزادی نباشد بلکه تحت عنوان مرخصی طولانی مدت، بیرون از زندان بمانند. مرخصی خانم ستوده در ابتدا 5 روز بود اما به محض آمدن به منزل معلوم شد که در زندان به کرونا مبتلا شده اند. مثبت شدن تست کرونا باعث شد که مدت مرخصی ر3 هفته تمدید شود.

آیا مدت نقاهت خانم ستوده سپری شده بود؟

 قبل از اتمام سه هفته مرخصی خانم ستوده در جلسه پزشکی قانونی که به درخواست دادستانی و به دلیل امراض و مشکلات قلبی که این چندسال گریبان گیر ایشان شده بود، شرکت کردند. در این جلسه در خصوص کرونای ایشان هم بحث شد که پزشکان دوشنبه هفته پیش اعلام کردند که خانم ستوده تا دوهفته دیگر ناقل هستند و حتی در منزل هم می بایست قرنطینه باشند و ماسک بزنند. یعنی بنابه گفته پزشکان حداقل تا دو هفته دیگر ایشان می بایست مرخصی می بودند اما دیروز ناگهان از طرف دادسرا تماس گرفتند و گفتند شما باید دو روز پیش به زندان بازمی گشتید که نیامدید، امروز حتما باید مراجعه کنید.

 دلیل این احضار و بازگشت زودهنگام چه بود؟

وقتی خانم ستوده به زندان مراجعه کردند، حتی خود مسئولین زندان متعجب بودند و به ما گفتن بمانید تا از دادستانی استعلام بگیریم که جریان از  چه قرار است چون اصلا قرار نبود شما برگردید. تماس گرفتند و دادستانی حکم بازگشت را تایید کرد اما هیچ توضیحی در خصوص این بازگشت زودهنگام به ما ندادند، البته این عدم پاسخ گویی، رویه معمول است.

فرجام پرونده خانم ستوده معلوم است؟

از بین پرونده ها و اتهامات متعدد، 12 سالی مربوط به یکی از پرونده‌هاست را می بایست حبس بکشند، اما یک پرونده 5 سال حبس هم ازگذشته داشتند که قاعدتا باید ادغام می شد در این 12 سال، پیرینت زندان خانم ستوده اما نشان می دهد که این ادغام هنوز صورت نگرفته، از این 5 سال تا عید 98، 2 سالش به پایان رسیده و مابقی عفو خورده بود، که اگر این عفو هم اعمال شده باشد، آن 12 سال همچنان به قوت خود باقی است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها