مگر اعلمی از چه مفاسدی می‌خواهد پرده برداری کند که خوشایندبرخی مسئولان نیست؟

چرا باید در مراسمی با موضوع فساد، کسی نگران برده شدن نام افرادی خاص باشد؟

مقام معظم رهبری در مورد لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد فضای بانشاط و پویا در دانشگاه‌ها، گفته‌اند: "همواره تلاش در راستای خفه کردن صدای دانشجو و بی رمق و ناامید کردن قشر دانشجو مورد مزمت بوده و هست و آسیب‌های بزرگ ناشی از آن بر کسی پوشیده نیست."

مگر اعلمی از چه مفاسدی می‌خواهد پرده برداری کند که خوشایندبرخی مسئولان نیست؟

در حالی که از چندین ماه پیش انجمن اسلامی دانشکده علوم پزشکی مراغه پیگیر برگزاری مناظره ای با موضوع مبارزه با فساد بین اکبر اعلمی و احمد علیرضا بیگی، نمایندگان پیشین و کنونی تبریز در مجلس شورای اسلامی بود، تلاش سه باره این انجمن برای کسب مجوز برگزاری این مناظره با شکست مواجه شد.
انجمن اسلامی دانشکده علوم پزشکی مراغه با انتشار بیانیه ای که به امضای «مهران خاک پور» دبیر این انجمن رسیده، با ملامت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان بابت عدم صیانت از استقلال حریم دانشگاه، از دخالت های نابجای فرماندار مراغه و برخورد دوگانه استاندار آذربایجان شرقی با برگزاری این مناظره در مراغه انتقاد کرده است.
در این بیانیه با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و توصیه‌های مکرر ایشان مبنی بر فضای بانشاط و پویا در دانشگاه‌ها، آمده است: "همواره تلاش در راستای خفه کردن صدای دانشجو و بی رمق و ناامید کردن قشر دانشجو مورد مزمت بوده و هست و آسیب‌های بزرگ ناشی از آن بر کسی پوشیده نیست."
در ادامه این بیانیه به مصائب پیش روی این انجمن در فعالیت های اخیرشان اشاره شده و تاکید شده است: "این انجمن بر اساس مرام سیاسی خود و سیاست کلی خود مبنی بر لزوم تنویر اذهان عمومی و نیز حرکت در مسیر مبارزه با فساد و معرفی چهره زشت آن که تاکنون آفت جان کشور و انقلاب عزیزمان بوده، تصمیم بر برگزاری سلسله مراسماتی در این باب گرفت. اولین مراسم پیشنهادی، برگزاری مراسم مناظره بین آقایان دکتر اعلمی و علیرضا بیگی در محل دانشکده و در حضور دانشجویان بود. نفس طرح رسمی این موضوع، از همان ابتدای مهرماه سال جاری، گویا خواب‌های عده زیادی را پریشان کرده بود. درخواست اول این انجمن، بدون دلیل موجه و قانونی با وجود استعلام مثبت حراستی، رد شد که بیش از همه نقش جناب آقای شکری، فرماندار شهرستان مراغه و برخی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این رخداد پررنگ بود."
در ادامه به تلاش دوباره این انجمن برای اخذ مجوز برگزاری مناظره اشاره شده و آمده است: "نظر آقایان چنین بود که انجمن مقاومتی نخواهد کرد و این حرکت در نطفه خفه خواهد شد اما دچار اشتباه محاسباتی شدند و تعهد ما در قبال دانشجویان و مردم را نادیده گرفتند. بلافاصله شرط و شروطی برای برگزاری مطرح شد که با مخالفت ما مواجه گردید. البته این شرط و شروط به آرامی و رفته رفته چهره آمرین اصلی این موضوع را برای ما روشن‌تر کرد. با ورود مقام وزارتی به موضوع و اظهارنظر آقای استاندار و اظهارنظر دکتر صومی و اعلام حمایت همه جانبه از این برنامه از سوی آنها، دوباره جوانه ای از امید در دل ما زده شد. با توجه به این موضوعات درخواست دوم با دعوت خود رئیس هیئت نظارت و توافقی که قبل از درخواست دوم صورت گرفته بود و قول هایی که داده شده بود تقدیم هیئت نظارت گردید و در کمال ناباوری مجددا رد شد. اما آنچه لازم است مردم بدانند، شرط هیئت نظارت و در راس آن آقای دکتر تنومند برای صدور مجوز (درخواست دوم) بسیار جالب توجه و روشنگرانه بود. شرط این بود که «در مراسم نامی از شخصیت های استانی مثلا دکتر پزشکیان و دکتر صومی و فرماندار و ... نیاید.» این درخواست ایشان به ذات غیرواقعی و در جهت عقیم نمودن مراسم بود و هرچند نیتی برای نام بردن از این افراد وجود نداشت، ولی این عملکرد هیئت نظارت به طور شفاف بسیاری از مسائل را برای ما روشن کرد. چرا باید در مراسمی با موضوع فساد، کسی نگران برده شدن نام این افراد باشد؟ آیا هیئت نظارت دانشکده علوم پزشکی مراغه اطلاعاتی دارند که نشانگر آن باشد که آقایان دستی در فساد داشته اند؟ از افشای چه چیزهایی در این مراسم می ترسیدند؟ همه اینها سوالاتی بود که پیش آمد و رفته رفته برای ما روشن شد."

پس از ناکامی دوباره انجمن اسلامی دانشکده علوم پزشکی در کسب مجوز برگزاری این مناظره، معاون وزیر علوم وارد ماجرا شده و خواستار موافقت با برگزاری برنامه همزمان با روز دانشجو می شود، اما هیات نظارت دانشگاه این بار در اقدامی عجیب خواستار کسب رضایت و موافقت فرماندار مراغه با برگزاری این مناظره می شود! در بیانیه انجمن اسلامی دانشکده علوم پزشکی مراغه در این خصوص آمده است: "این بار هیئت نظارت، با دستور و دخالت عوامل خارجی و اتاق فکری که در تبریز برای مقابله با موضوع ایجاد شده تصمیم هوشمندانه¬ای گرفت. شرط برگزاری مراسم را لزوم صحبت با فرماندار و کسب رضایت ایشان و نیز لزوم تایید استعلام مجدد مهمانان اعلام کرد ولی این بار نه استعلام حراستی که روش معمول است و یک بار تایید شده بود، بلکه این بار استعلام از نهادهای امنیتی بود. تحلیل ما این است که آقایان می خواستند این بار مسئولیت رد مراسم نه بر گردن رئیس دانشکده و فرماندار و فلان نماینده و غیره بلکه بر گردن نهاد امنیتی بیفتد تا احدی از دانشجویان نیز جرات مقاومت و مخالفت نداشته باشد که این عمل مصداق بارز نقض استقلال دانشگاه به دست ریاست محترم می باشد."
در ادامه این بیانیه با انتقاد شدید از کارشکنی عوامل دانشگاه علوم پزشکی با برگزاری این مناظره، تصریح شده است: "همه اینها ذهن انسان دغدغه مند را به چالش می کشند و سوالات بسیاری را در ذهن انسان طرح می کنند. ما در این بین و در این بحبوبه به نتایج مهمی رسیدیم که دلایلش بعدا گفته خواهد شد. رفتار دوگانه آقای استاندار، رفتار دوگانه آقای دکتر صومی، عدم توجه مکرر هیئت نظارت دانشکده به توصیه های معاون محترم فرهنگی وزیر و جرات عدم اجرای توصیه ایشان، فشارهای وارده بر دکتر بیگی به جهت عدم حضور در این مراسم و... منشا همه این ها چیست و کیست؟ چه کسی یا کسانی این هماهنگی ها را انجام داده¬اند؟"
در ادامه و در بخش دیگری از بیانیه انجمن اسلامی دانشکده علوم پزشکی مراغه با پرسش اینکه «حضور دکتر اعلمی در فضای سیاسی استان بعد از سالیان دراز عرصه را برای چه کسی تنگ خواهد کرد؟» بیان داشته است: "اینها سوالاتی است که مردم خود بهتر جواب آن را می دانند."
در بخش پایانی این بیانیه، دبیر انجمن اسلامی دانشکده علوم پزشکی مراغه در اعتراض به کارشکنی های انجام یافته در برگزاری مناظره بین آقایان اعلمی و بیگی با موضوع مبارزه با فساد، از مسئولیت خود در دبیری این انجمن کناره گیری کرده است.
پیش از این اکبر اعلمی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در کانال تلگرامی خود در واکنش به کارشکنی های چندباره در برگزاری این مناظره، در یادداشتی با عنوان «حضور پررنگ اعلمی در تبریز، خواب چه کسانی را پریشان کرده و چرا!؟» نوشته بود: "مگر اعلمی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مراغه از چه تخلفات و مفاسدی می‌خواهد پرده برداری کند که خوشایند برخی مسئولان این دانشگاه نیست؟"
اعلمی در بخش دیگری از یادداشت خود آورده بود: «چرا نمایندگان تبریز به فراخوان انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر مناظره با اعلمی پاسخ مثبت ندادند!؟ آیا صومی را وادار کرده‌اند که مانع از برگزاری مناظره‌ اعلمی با نمایندگان تبریز شود تا توجیه لازم برای عدم اجابت نمایندگان مورد فراخوان فراهم شود؟

چرا "آقازاده" معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مدت کوتاهی پس از امضای موافقت‌نامه مورخ ۹۸/۰۵/۲۰ مبنی بر موافقت با مناظره اعلمی و نمایندگان داوطلب تبریز از سمت خود برکنار شد؟ در شرایطی که نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، در طول سالیان گذشته هرگز با حضور اعلمی در مناظره‌های دانشگاهی مخالفتی نداشته است.
نقش ویژه‌خواران تبریز در این کارشکنی‌ها چیست؟ چرا فرماندار مراغه و رییس دانشکده پزشکی اصرار داشتند که این مناظره حتما با حضور سه نفر برگزار شود؟ نفر سوم چه نوع کاتالیزوری است که هم اسباب رضایت نماینده دولت، رییس دانشکده و رییس دانشگاه و هم نمایندهِ نمایندهِ نهاد نمایندگی رهبری را برای حضور اعلمی در دانشگاه مهیا می‌سازد!؟»
وی همچنین با انتقاد از دولت روحانی نوشته است: «دولتی که بر طبل آزادی می‌کوبید، چرا در چنین مواردی سکوت اختیار کرده و مانع از استمرار این‌قبیل خودکامگی‌ها نمی‌شود»

احمد علیرضا بیگی نماینده اصولگرای مردم تبریز، اسکو و آذرشهر هم که قرار بود در مقابل اکبر اعلمی در دانشگاه مراغه به مناظره بپردازد، گفته بود: «فکر می‌کنم کارشکنی‌هایی که در قبال برگزاری مناظره آقای اعلمی با بنده در دانشگاه علوم پزشکی مراغه در رابطه با موضوع مبارزه با فساد انجام می گیرد، ناشی از ترس در بین برخی دوستان دولت از این موضوع است که کسی منتصب به جبهه سیاسی خودشان بر خلاف بقیه که پایبند به قبیله گرایی‌های سیاسی هستند، موضوع تخلفات و فسادهایی که در دولت به وجود آمده است را بر ملا کند و برای همین حاضر نیستند این مناظره اتفاق بیافتد، وگرنه این یک نوع روشنگری خوب است و من از برگزاری این مناظره استقبال می کنم.
الان هم که یک شخصیت با سابقه پیدا شده فارغ از قبیله‌گرایی سیاسی در موضوع مبارزه با فساد همت کرده و تلاش می کند، تلاش عده ای برای لغو چنین مناظره‌ای، می تواند نوعی تسویه حساب سیاسی به شمار رود. قبلا هم قرار بود که این مناظره در تابستان گذشته انجام شود که با کارشکنی همین دوستان انجام نشد.»
اما بحث مبارزه با فساد در ماه های اخیر با توجه ویژه رئیس قوه قضائیه مورد توجه رسانه ها و محافل مختلف سیاسی بوده است و مبارزه با فساد را به مطالبه اقشار مختلف به خصوص دانشجویان تبدیل کرده است.
مبارزه با فساد، قطعا باید جزو اولویت ها باشد. موجب خوشحالی است که قوه قضائیه طی ماه های اخیر چنین رویکرد محکمی در مبارزه با فساد پیش گرفته و در ماه های گذشته شاهد اقدامات بسیار موثر قوه قضائیه در این حوزه بودیم که برگزاری دادگاه متخلفان دانه درشت ارزی و محاکمه برخی نزدیکان مقامات ارشد سیاسی و نیز بازداشت تعدادی از مقامات بلندپایه دولتی و از جمله بازداشت رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از جمله مهمترین عملکردهای قوه قضائیه در ماه های اخیر بوده است، اما این روند در آذربایجان شرقی مقداری کم رنگ بوده و انتظارات مردم در برخورد بدون ملاحظه با فساد را برآورده نکرده است. نخبگان و مردم می گویند برخوردها با فساد باید در آذربایجان شرقی هم سرعت گیرد.
محافل دانشجویی و دانشگاه ها تریبون خوبی برای روشنگری و مطالبه گری هستند و دانشجویان به عنوان آگاه ترین قشر جامعه حق مطالبه گری و پرسش گری دارند.
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان سیاسی استان حتما باید در این زمینه و عدم برگزاری مناظره ای با موضوع مبارزه با فساد  بین دو چهره سیاسی سرشناس استان پاسخ دهند.
روزهایی که منتهی به روز دانشجو و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است، باید از برگزاری چنین برنامه هایی که منجر به نشاط سیاسی و تقویت روحیه مطالبه گری و مشارکت گروه های مختلف جامعه می شود حمایت شود و چنین کارشکنی هایی قابل پذیرش نیست./نصر

IMG_20191204_113556_154

IMG_20191204_113558_950

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها