از لواسان تا اسپیناس؛ همه حواشیِ اطرافیانِ جناب آدمیرال

مراسم عروسی فاطمه یا ستایش شمخانی در اخرین روز فروردین 1403، و در مجلل‌ترین و گرانترین هتل‌ ایران یعنی در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد. به نوشته یکی از رسانه‌ها، برگزاری یک جشن عروسی در این هتل حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان آب می‌خورد در حالیکه در کارت دعوت فرزند آقای شمخانی از این مراسم به عنوان بزمی کوچک، یاد شده است.

از لواسان تا اسپیناس؛ همه حواشیِ اطرافیانِ جناب آدمیرال

ماجرا و حواشی فرزندان علی شمخانی به صورت جدی از اسفند ماه ۱۴۰۰ مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت

 

 

گروه سیاسی- اگر نام هتل اسپیناس را سرچ کنید، متوجه اهمیت این هتل مجلل در صحنه‌های سیاسی، دیپلماسی و ورزشی و احتمالا عرصه‌های دیگری خواهید شد. 

از حواشی ورود یک شبه‌ی رونالدو تا لابی‌های سیاسی اصولگرایان، و از جلسات مدیران صنایع و تجار مشهور تا مجموعه دیپلماتیک سفارت عربستان، و حالا در یک بزم کوچک نام هتل اسپیناس پالاس می‌درخشد. 

 

چنانکه عموم باخبرند؛ ماجرای عروسی فرزندان مقام‌های عالی رتبه نظام که همواره طی ۳۵ سال گذشته با حواشی و شایعه‌های فراوانی مواجه بوده است. از ماجرای عروسی فرزندان علی لاریجانی و روحانی و .. گرفته تا دختر محمدباقر قالیباف که هم ماجرای قرق پارک جنگلی لویزان برای عروسی دختر شهردار تهران جنجالی شد و هم ماجرای خرید سیسمونی او که در شبکه‌های اجتماعی به سیسمونی گیت معروف شد.

در آخرین مورد هم عروسی دختر دریابان علی شمخانی، مشاور رهبری انقلاب در هتل مجلل اسپیناس پلاس مورد توجه بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی شد. همان دختری که تیرماه سال گذشته قرار بود خطبه عقد او را سیدمحمد خاتمی بخواند اما از حضور رئیس جمهور اصلاحات در این مراسم عقد دبیر شورایعالی امنیت ملی ممانعت به عمل آمد.

جواد امام یکی از نزدیکان خاتمی در این رابطه به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «دختر آقای شمخانی خودشان علاقه‌مند بودند و اصرار داشتند تا خطبه عقدشان توسط آقای خاتمی جاری شود. آقای شمخانی هم از ایشان درخواست کرده بودند تا به مراسم‌شان رفته و در آنجا خطبه عقد جاری شود. اما متأسفانه قبل از آن اطلاع داده بودند که به صلاح نیست و ماشینی که فرستاده بودند و قرار بود تا ایشان را از منزل به سمت مجلس عقد دختر آقای شمخانی ببرد نیز نروند.»

اما به هر ترتیب این خطبه توسط هر کسی که خوانده شده باشد، مراسم عروسی فاطمه یا ستایش شمخانی در اخرین روز فروردین 1403، و در مجلل‌ترین و گرانترین هتل‌ ایران یعنی در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

به نوشته یکی از رسانه‌ها، برگزاری یک جشن عروسی در این هتل حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان آب می‌خورد در حالیکه در کارت دعوت فرزند آقای شمخانی از این مراسم به عنوان بزمی کوچک، یاد شده است.

کارت عروسی ستایش شمخانی

خبر این بزم کوچک یکماه و نیم پس از اینکه ماجرای حوزه علمیه کاظم صدیقی در رسانه‌ها مطرح شد، به عرصه عمومی رسید.

آنطور که رسانه‌ها مدعی شده‌اند به طور متوسط، برای هر نفر مهمان در این مراسم حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه تعریف شده است که با توجه به سایر موارد این عدد تا 4 میلیون هم افزایش پیدا می‌کند.

هزینه یک عروسی در هتل اسپیناس

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس که این روزها مردم حوزه انتخابیه‌اش با سیل ویرانگر دست و پنجه نرم می‌کنند و سیل ارتباط بیش از 400 روستا را قطع کرده و مردم این مناطق به سختی به آب، غذا و برق دسترسی پیدا می‌کنند در جلسه روز دوشنبه، 3 فروردین با اشاره به ماجرای عروسی فرزند علی شمخانی در هتل اسپیناس گفت: « مگر رئیسی نمی‌گفت من گشت ارشاد مدیران را راه‌اندازی می‌کنم؟! همین چند شب گذشته یکی از مسئولان عالی سابق کشور مراسم دختر خود را در هتل اسپیناس پالاس برگزار کرد که در آنجا باید گشت ارشاد مدیران ورود پیدا می‌کرد در حالیکه در سطح شهر با دختران و زنان مردم برخورد می‌کنند.»

اشاره او به توییت یک فعال رسانه‌ای ارزشی است که شب عروسی در توییترش مدعی شد که «اگر امشب ماموران گشت ارشاد به هتل اسپیناس بروند، دست خالی بر نخواهند گشت.»

برخی کاربران از این توییت اینگونه برداشت کردند که وضعیت حجاب در این بزم کوچک مناسب نبوده و چون عروس، دختر یکی از مقام‌های عالی رتبه نظام است خبری از گشت ارشاد و تذکر و ضرب و شتم مهمانان نیست.

ماجرا و حواشی فرزندان علی شمخانی به صورت جدی از اسفند ماه ۱۴۰۰ مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. خبرگزاری ایلنا در گزارشی به نقل از رسانه‌های هندی از توقیف یک کشتی به نام «کابل» متعلق به شرکت «ادمیرال» خبر داد و اعلام کرد که مالکیت این کشتی برای پسران علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بوده است.

دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی همان زمان در واکنش به این خبر در توییترش نوشت:

«در همین رابطه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: سرباز واقعی در میانه جنگ، فکر و دیدگانش را از دشمن اصلی به سمت ستون پنجم منحرف نمی‌کند. زخم تحریم با برنامه غرب و شمشیر بی‌تدبیری و وادادگی غرب‌گراهای داخلی، پیکر مقاوم مردم ایران را مجروح ساخته. برای التیام این زخم از جان و آبرو مایه می‌گذاریم. ناگفته‌ها بماند برای بعد.»

اما این بعدی که شمخانی وعده آن را داد هیچ وقت نرسید. اسفند 1401 به دنبال سفر علی شمخانی به امارات، تصویری از دیدار وی با شیخ راشد، نخست‌ وزیر امارات و حاکم دوبی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از اعضای هیأت ایرانی همراه علی شمخانی با تیشرت آستین کوتاه و کفش کالج، بدون جوراب در این دیدار حضور دارد که با توجه به رسمی بودن جلسه بحث برانگیز شد. یکماه بعد احمد امیرآبادی فراهانی و حمید رسایی، دو عضو جبهه پایداری مدعی شدند که فرد مورد نظر یکی از پسران علی شمخانی بود. یعنی حسن شمخانی.

حمید رسایی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «آقای شمخانی! حالا چرا با پسر؟» نوشت: «حق داریم از آقای شمخانی بپرسیم که دلیل حضور فرزند تاجر شما در یک جلسه رسمی چیست؟ آیا این فرصت و رانت برای بقیه تجار هم فراهم است؟ چرا این شاهین اقبال که قطعا در لابی‌های تجاری بعدی کارگشا و راهگشاست، فقط روی شانه آقازاده محترم می‌نشیند؟.»

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، کشتیرانی آدمیرال متعلق به محمدحسین و حسن شمخانی، پسران علی شمخانی است که امتیاز انحصاری فروش بخشی از نفت و گاز و محصولات پتروشیمی ایران را در اختیار دارند که طبیعتاً سالانه صدها میلیون دلار از این راه سود نصیب آن‌ها می‌شود.

محمدحسین شمخانی همان جوان ۲۴ ساله‌ای است که ۱5 سال پیش در برنامه رضا رشیدپور کنار پدرش ایستاد و مدعی شد که شغل آزاد دارد. علی شمخانی هم در این برنامه (شیشه‌ای) ادعا کرد که به پسرش توصیه کرده‌ از هر شغلی که به دولت مربوط باشد دوری کند. 

علی شمخانی آنگونه که در رسانه‌ها آمده ۵ فرزند دارد که نام 3 فرزند او یعنی حسن، حسین و زینب تاکنون در پرونده‌های مختلف مطرح شده است. او چندین برادرزاده، برادر، داماد، قوم و خویش و حتی معاون دارد که در موارد مختلف به مسائل مالی متهم شده‌اند که ما به صورت مستقل نمی‌توانیم درباره آن‌ها نظر بدهیم.

شرکت کشتیرانی آدمیرال (Admiral) در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده؛ کار این شرکت «ارائه سرویس‌های حمل و نقل کانتینری» عنوان شده. حسن شمخانی دیگر پسر علی شمخانی شریک برادرش در شرکت کشتیرانی ادمیرال است. 

آذرمیدخت طباطبایی همسر شمخانی است. نام او در پرونده املاک الهیه تهران رسانه‌ای شد. سال ۱۴۰۰ مهدی صدرالساداتی با انتشار یک ویدیو اعلام کرده بود که یک مجموعه آپارتمانی به ارزش هزار میلیارد تومان در خیابان فرشته تهران متعلق به «آذرمیدخت طباطبایی»، همسر علی شمخانی است.

«حسن میرمحمد علی» داماد شمخانی و همسر زینب شمخانی چهره معروف پرونده ساخت و ساز لواسان است. «سیدحسن میرمحمدعلی» مدیرعامل شرکت خط سفید دریای ایرانیان، برادر هادی و سید حسین میرمحمدعلی و برادر هانی میرمحمدعلی، همسر فاطمه حسینی و داماد سید صفدر حسینی رئیس سابق صندوق توسعه ملی است که پرونده او با افشاگری‌های میلاد گودرزی خبرنگاری که برخی پرونده‌های فساد را تعقیب می‌کرد، در افکار عمومی مطرح شد. البته آن ماجرا به تخریب طبقات اضافی در یکی از واحد‌های ساخته شده منتهی شد.

سایت رویداد 24 در این رابطه نوشت: سال ۹۷ ماجرا‌های ویلای «حسن میرمحمدعلی» داماد شمخانی و «هانی میرمحمدعلی»، همسر «فاطمه حسینی» نماینده مجلس دهم و «هادی میرمحمدعلی» خبرساز شد. در ابتدای افشاگری‌ها علیه میرمحمدعلی، ویدئو‌هایی از گفت‌وگوی گودرزی با داماد شمخانی منتشر شد که خود را پیمانکار ویلا‌ها معرفی می‌کرد و می‌گفت در جریان ساخت‌وساز غیرمجاز در لواسان 6 میلیارد تومان به عنوان خسارت پرداخت کرده است.

زینب شمخانی، دختر علی شمخانی است. نام او هم در پرونده همسرش خبرساز شد. توقیف میلیارد‌ها دلار پول زینب شمخانی در پرونده موسسات مالی و اعتباری کاسپین و فرشتگان در واقع نتیجه افشاگری علیه علی میرمحمدعلی بود. در جریان همین پرونده حساب بانکی پسر سه ساله «حسن میرمحمدعلی» و نوه علی شمخانی هم حسابی جنجال به پا کرد. رسانه‌ها تصویر حکمی را منتشر کردند که بر اساس آن حساب ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی «حسین میرمحمدعلی» و «زینب» و پسر خردسالش که متولد سال ۱۳۹۴ بوده، توقیف شده است. یاشار سلطانی روزنامه نگار پیگیر پرونده املاک لواسان در شبکه‌های اجتماعی خود از این مسئله پرده برداشت. تصویر پاسپورت این کودک متولد ۹۴ که املاک زیادی به نام او بوده و چندین میلیارد حساب در موسسه کاسپین داشته هم منتشر شد.

ناجی شمخانی هم پسرعمو علی شمخانی و رئیس هیات مدیره شرکت خانه ایرانیان متعلق به بنیاد مستضعفان است. در فهرست مجوز‌هایی که به شرکت خانه ایرانیان داده شده مجوز «پیمانکاری ساختمان و ابنیه»، «پیمانکاری نفت و گاز» دیده می‌شود که حاصل رانت، متصل به نسبِ شمخانی است.

محمدهادی شمخانی، برادرزاده علی شمخانی هم تحت عنوان کارشناس سیاسی در مسکو بار‌ها در راس ضیافت‌های سفارت ایران در روسیه با حضور وزیر و همچنین همراهی او با علی شمخانی در سفر به مسکو حضور داشته است. 

موعود شمخانی هم دیگر برادرزاده علی شمخانی است. او معاون فنی سازمان منطقه آزاد اروند بوده. نام او در پرونده سقوط متروپل اهواز به دلیل همکاری‌هایش با حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل رسانه‌ای شد.

عبدالعظیم شمخانی، برادرناتنی علی شمخانی هم مدیرعامل سابق زیباسازی شهرداری اهواز و قائم مقام پیشین شهردار اهواز است. محمد صدرالساداتی درباره عظیم شمخانی در اینستاگرام خود نوشته بود «در مورد نزدیکان آقای شمخانی یک پدیده خیلی مهم به نام عظیم شمخانی جا افتاده است.»

او دلیل اهمیت عظیم شمخانی را سپردن پست‌های مدیریتی خیلی مهم تا قائم مقامی شهرداری اهواز به «جوانی دیپلمه» خوانده که مدعی شده او به عنوان «نماینده محسن رضایی» و برادر ناتنی علی شمخانی در این سمت‌ها قرار گرفته است.

و حالا فاطمه شمخانی و هتل اسپیناس و عروسی مجلل و باقی ماجرا. طی سال‌های گذشته بسیاری از مسئولان والامقام مردم را به بستن لنگ و خوردم اشکنه توصیه کرده‌اند در حالیکه چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند. در روزهایی که مردم به سختی روزگار خود را سپری می‌کنند و دیگر آهی در بساط شان نمانده، این سوال در بین مردم کوچه و بازار مطرح می‌شود که چگونه امثال شمخانی و قالیباف و کاظم صدیقی و صدها نفر دیگر امکان استفاده از رانت و بیت‌المال و.. دارند اما مردم را به صبر و بردباری توصیه می‌کنند؟ چرا دستگاه قضاء یک بار از این آقایان سوال نمی‌کنند که از کجا آورده‌ای؟  

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها