بیت‌الحالِ مجلس برای رسانه مثلاً ملی؛

جمعیت ایران ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و مخاطبین صداوسیما ۸۷ میلیون نفر

واقعیت این است که مسیری که صداوسیما در پیش گرفته تقریباً اکثر طیف‌ها و حتی بعضی حزب‌اللهی‌ها را نگران کرده. صداوسیما طی این بیش از ۲۰ ماهی که از مسئولیت آقای جلیلی گذشته، کدام ایدۀ اساسی را دنبال کرده‌ است؟

جمعیت ایران ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و مخاطبین صداوسیما ۸۷ میلیون نفر

درحالیکه صداوسیما ۴۰ هزار کارمند دارد، بی‌بی‌سی که تقریبا تمام جهان را پوشش می‌دهد، کمتر از ۲۱ هزار کارمند در سراسر جهان دارد و شبکه الجزیره هم به عنوان یکی از مهمترین شبکه‌های خبری منطقه هم تنها 6 هزارنفر کارمند دارد

 

 

گروه سیاسی- مجلس انقلابی یازدهم، روز شنبه در اتفاقی عجیب بودجه صداوسیما را که در سال جاری 8 هزارمیلیارد تومان بود به 24 هزارمیلیارد تومان در سال آینده، یعنی سه برابر نسبت به سال 1402 تصویب کرد در حالی که پیشنهاد دولت 18 هزارمیلیاردتومان بود و نسبت به این افزایش بودجه اعتراض هم کرد.

به گواه آمار مدت‌هاست که صداوسیما به یک نهاد ورشکسته تبدیل شده که نه تنها در جذب مخاطب مخصوصاً در یک دهه اخیر توفیقی کسب نکرده بلکه همان اندک مخاطب ثابتش را هم از دست داده. 

با وجود اینکه حتی رسانه‌های همدل با رسانه ملی به عدم کسب موفقیت صداوسیما تاکید دارند اما پیمان جبلی رئیس صداوسیما مدعی است که «صداوسیما ۸۷ میلیون مخاطب دارد. در حالیکه طبق آخرین آمار مرکز ثبت و احوال کشور که 7 بهمن منتشر شد جمعیت کشور چیزی ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.»

خبرگزاری فارس باردیگر در تابستان گذشته از ضعف تولیدات صداوسیما انتقاد کرد و از قول یک کارشناس رسانه نوشت: «بی‌پولی، بی‌اعتمادی و ملی نبودن، عمده‌ترین مشکلاتی است که تلویزیون این روزها به آن مبتلاست. البته سال‌های پیش هم این موارد و انتقادات، گفته‌ شده، اما مدیران با لجاجت به رفتار خود ادامه داده‌اند و این شیوه استمرار یافته در نتیجه هر روز این مشکلات در حوزه‌های سانسور و بی‌محتوا کردن مفاهیم ادامه یافته است.»

این خبرگزاری اما در ادامه مدعی می‌شود که: «کارشناسان اعتقاد دارند که اغلب این مشکلات ارتباطی به بودجه ندارد و بیش‌تر ناشی از کم‌کاری تیم‌های تولید است که بدلیل نداشتن مهارت و توانایی لازم نتوانسته‌اند در این سال‌ها سریال‌هایِ «خیابان خلوت کن» روی آنتن بفرستند.»

خبرگزاری تسنیم هم همزمان با انتقاد فارس، درباره تیم وحید جلیلی در صداوسیما و کیفیت کارشان طی دو سال گذشته نوشت: «واقعیت این است که مسیری که صداوسیما در پیش گرفته تقریباً اکثر طیف‌ها و حتی بعضی حزب‌اللهی‌ها را نگران کرده. صداوسیما طی این بیش از ۲۰ ماهی که از مسئولیت آقای جلیلی گذشته، کدام ایدۀ اساسی را دنبال کرده‌ است؟»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا هم در همین راستا می‌گوید: «ماجرا از این قرار است که بعد از حضور جبلی در صدا و سیما عملاً همه این سازمان در اختیار جریان تندرو قرار گرفته و طبیعی است که در انتخابات فضای این رسانه را به سمتی پیش ببرند که تنها این جریان موفق شود. البته طبق یکی از نظرسنجی‌هایی که مشاهده کردم صدا و سیما سه چهارم مرجعیت خود را از دست داده و در حال حاضر حدود ۲۵ درصد یعنی یک درصد نزد مخاطب مرجعیت دارد و جریان تندروی طیف اصولگرا به همراه مدیریت جدید صدا و سیما از طریق بلدوزرهای بسیار مقتدری که در اختیار دارند مابقی اعتبار صدا و سیما نزد مردم را شخم می‌زنند و به حول قوه الهی کاری می‌کنند که صدا و سیما اندازه یک کانال تلگرامی ساده هم نفوذ نداشته باشد. در حقیقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی که زمانی بزرگترین رسانه منطقه بوده در شرایطی فعلی به وضعیت فلاکت باری تغییر وضعیت می‌دهد.»

این در حالی است که رشد چشمگیر پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال طی دو سال اخیر اکثریت مردم را با خودش همراه کرده و تقریباً می‌شود گفت سازمان صداوسیما هم اکنون به یک نهاد کاملاً ورشکسته تبدیل شده که از بیت‌المال برای یک اقلیت برنامه سازی می‌کند و حقوق مفت به حدود 40 هزار کارمند می‌دهد که اگر دریافتی هر یک از کارکنان صداوسیما را به‌طور متوسط سالانه ۱۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، مقدار حقوقِ حقوق بگیران این سازمان به رقم تقریبی 6 هزارمیلیارد تومان می‌رسد.

ذکر این نکته هم قابل توجه است که شبکه رسانه‌ای بی‌بی‌سی که تقریبا تمام جهان را پوشش می‌دهد، کمتر از ۲۱ هزار کارمند در سراسر جهان دارد و شبکه الجزیره هم به عنوان یکی از مهمترین شبکه‌های خبری منطقه هم تنها 6هزارنفر کارمند دارد.

تلویزیون NHK ژاپن هم که به ‌عنوان یکی از تلویزیون‌های مهم آسیا و سطح جهان نام برده می‌شود تنها 10هزار کارمند دارد. SKY که از آن به ‌عنوان یکی از بزرگترین تلویزیون‌های سطح جهان نام برده می‌شود، شبکه کانال‌های زیر مجموعه‌اش تقریباً همه حوزه‌ها را با زبان‌های گوناگون پوشش می‌دهد و ۳۰ هزار نیرو دارد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۲۸ شبکه سراسری، ۹ شبکه برون‌مرزی،۳۲ شبکه استانی را برای سیما؛ و ۱۷ شبکه سراسری، ۶ شبکه برون‌مرزی و ۳۱ شبکه استانی را برای صدا ایجاد کرده؛ و اگر بخواهیم تعداد شبکه‌ها را به‌صورت کلی درنظر بگیریم، درحال‌حاضر ۱۲۳ شبکه در صدا و سیما به ‌روی آنتن رفته که به گفته کارشناسان رسانه از کیفیت نسبی هم برخوردار نیست.

بودجه 24 هزار میلیارد تومانی برای رسانه‌ای که از کمترین مقبولیت در بین مردم برخوردار نیست و در مقابل افزایش 20 درصدی شاغلان و بازنشستگان این سوال را طی دو روز گذشته در بین کاربران مطرح کرده که اساساً با کدام استدلال هزینه کارمندان رسانه‌ای که مخاطب ندارد را مردم باید بدهند؟ آن هم در شرایطی که از هر سه ایرانی یک نفرشان در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها